۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هشدار رئیس سابق بانک اسرائیل در خصوص تضعیف شِکِل


رئیس سابق بانک اسرائیل (ژاکوب فرِنکِل) هشدار داد که اقدامات دولت به اقتصاد آسیب می‌رساند و شِکِل را تضعیف می‌کند. ایشان اظهار داشت: “بیدار شوید قبل از اینکه کشور به سراشیبی برود.”  فرنکل یکی از اقتصاددانان برجسته کشور می‌باشد که قبلاً سیاست پولی اسرائیل را تنظیم می‌کرد، هشدار داد که این اقدامات می‌تواند اقتصاد را درهم بریزد و تلاش‌های فعلی ائتلاف برای آرام کردن نگرانی‌های فزاینده اقتصادی توهین به هوش و شعور مردم می‌باشد.

ژاکوب فرنکل که از سال 1991 تا 2000 ریاست بانک اسرائیل و تا همین اواخر ریاست JP Morgan Chase International را نیز بر عهده داشت، از  تصمیمات دولت که باعث وضعیت بد کشور می‌شود ابراز تاسف کرده و عنوان کرد که این اقدامات به وجهه بین المللی اسرائیل ضربه جدی وارد می‌کند و شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ به جای ورود به اسرائیل به نقاط دیگری می‌روند.

فرنکل در پاسخ به اینکه در مورد تضعیف شِکِل اسرائیل (NIS) که طی ماه گذشته تقریباً 10 درصد از ارزش خود را نسبت به دلار آمریکا از دست داده است، به اخبار کانال 12 گفت: :”این باید ما را بسیار نگران کند.”

[ارزش] شِکِل انعکاسی از واقعیت پشت آن است. ما وضعیتی از عدم قطعیت کامل داریم؛ بلاتکلیفی اقتصادی، عدم اطمینان سیاسی که بر همه اجزای اقتصاد تأثیر می‌گذارد؛ مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، شهروندان عادی و این عدم قطعیت ساختگی است، این یک شوک خارجی نیست.

ما با سال‌ها ثبات، عملکرد شگفت‌انگیزی داشته‌ایم، و با یک ضربه، با تصمیم‌های غیرمسئولانه، همه چیز می‌تواند آسیب جدی ببیند.


 

→ خواندن مطلب قبلی

اسرائیل دچار کمبود تخت بیمارستانی است

خواندن مطلب بعدی ←

نتانیاهو کتابخانه ملی یهودی‌ها رو هم خرید

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *