۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گرم شدن روابط رژیم اسرائیل و باکو

گالیا لیندن اشتراوس و آویا یوئلی از محققین موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی:

پس از بازدید وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از بیت المقدس و رام الله در ماه مارس و افتتاح سفارت این کشور در رژیم صهیونیستی ، الی کوهن یک سفر متقابل به باکو داشت و انتظار می‌رود اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل نیز در ماه می به آذربایجان سفر کند.

تنور روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل در حال گرم شدن است و در سال‌های اخیر نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع به دنبال موفقیت جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره باغ و نگاه فزاینده اسرائیل نسبت به جهان اسلام پس از توافق ابراهیم و همچنین در پس زمینه تنش‌های فزاینده بین اسرائیل و جمهوری آذربایجان در قبال ایران می‌باشد، بنابراین آنچه دارای اهمیت است مشترک بودن منافع این دو از جمله زمینه نزدیکی جغرافیایی جمهوری آذربایجان به ایران، تسلیح قابل توجه ارتش جمهوری آذربایجان توسط صنایع دفاعی اسرائیل و واردات انرژی [نفت و گاز] اسرائیل از جمهوری آذربایجان می‌باشد. رژیم صهیونیستی نزدیک به 30 درصد از مصرف نفت خود را از چاه های شمال آذربایجان تامین می کند.

در منطقه قفقاز که شامل آذربایجان، ارمنستان و گرجستان می‌باشد، این سه همسایه درگیر اتفاقاتی هستند که اولین مورد آن روسیه است که در گذشته بر این منطقه تسلط داشت، البته با توجه به جنگ در اوکراین، توجه روسیه به منطقه اندکی کاهش یافته است، این موضوع به ترکیه، متحد سنتی جمهوری آذربایجان در برابر ارمنستان کمک کرد تا با حضور برجسته‌تر در قفقاز و آسیای مرکزی حضور خود را در این کشورها تقویت بخشد.

همه این موارد در حالی است که جمهوری اسلامی ایران که همسایه جنوبی آذربایجان می‌باشد و مرز مشترک نیز با این کشور دارد در پی طولانی شدن جنگ دوم قره باغ، روابط خود را با روسیه و ارمنستان افزایش داده است.

بلافاصله پس از اظهارات کوهن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در بیت المقدس مبنی بر تشکیل جبهه متحد علیه ایران ، انتقادات تند ایرانیان از باکو مطرح شد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا روابط باکو با اسرائیل در چارچوب منافع خود توسعه بیشتری خواهد یافت یا همسایگان و بویژه ایران، باکو را برای سرد کردن روابط با اسرائیل تحت فشار قرار خواهد داد؟

→ خواندن مطلب قبلی

دستگیری راننده تصادف مرگبار

خواندن مطلب بعدی ←

دردسرهای جعلی بودن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *