یادآوری! پرونده باز کشتهشدگان و مصدومین مراسم سنتی “لَگبَعومر” در سالروز این مراسم.
باتوجه به فرا رسیدن مراسم “لگبعومر“ (سی و سومین روز از دوره عومر که مصادف است با هجدهم ماه اَیار، در فرهنگ یهودی لگبعومر به معنای خوانده است. این دوره 49 روزه از دومین روز عید پسح شروع و در آخرین روز از عید شاعوت تمام میشود. لگبعومر در واقع آئین بزرگداشت “ربی شیمعون باریوخای” نویسنده کتاب “زوهر” است. مزار او در ارتفاعات کوه مرون قرار داد و طبق وصیتش پیروانش در این روز باید به شادی بپردازند و آتش برافروزند. از همین رو جمعیت زیادی همهسال در این روز به زیارت ربی باریوخای میروند، آتش درست میکنند، میرقصند و دعا میخوانند. برخی از مردم هم به دیگر کوههای میروند و همین مراسم را انجام میدهند. لگبعومر شان دیگری هم دارد. در زمان “ربی عکیوا” -استاد ربی باریوخا- بیماری طاعون به دلیل بیاحترامی یهودیان نسبت به یکدیگر فرا گیر شد و بسیاری هم کشته میشدند اما در این روز بنا بر دستورات علمای دینی عزا و غم تبدیل به خوشی و فرح شد. از این حیث در فرهنگ یهودی لگبعومر پایان عزا و غصه محسوب میشود و هر ساله زوار بسیاری از خارج و داخل اسرائیل دارد) نگرانی بسیاری از فعالان اجتماعی از تکرار صحنههای دلخراش سالانه این مراسم، موج اعتراض علیه دولت را در فضای مجازی به راه انداخته است. به نقل از اسرائیل هیوم، 2021 در سالروز این مراسم بیش از 45 نفر کشته، 102 نفر مصدوم بیمارستانی و بسیاری دیگر با جراحتهای سطحی، مراسم را تمام کردند. یکی از زائران که به دلیل ازدحام بر روی پلههای سنگی منتهی به کوه “مِرون” (کوهی واقع در ایالت شمالی اسرائیل)، با صورت به زمین خورده بود جراحت شدیدی بر چشمش وارد آمد و تعدادی از دندانهایش نیز شکستند. او پس از بهبودی با مراجعه به دفتر حقوقی “شالیت و شرکا” واقع در شهر “پتخ تیکوا” از مجریان مراسم شکایت کرد. پس از این حرکت وی، برخی دیگر از مصدومین نیز با مرجعه به این دفتر حقوقی طرح دعوی نمودند. این دفتر حقوقی در مصاحبه با خبرگزاری اسرائیل هیوم گفت: “پرونده کشته شدگان و مصدومین مراسم لگبعومر سال 2021 هنوز باز است و ما در حال تکمیل پرونده شاکیها هستم. مقصر اصلی این حادثه دلخراش قطعا وزارت امنیت ملی، وزارت امور دینی و مرکز ملی توسعه اماکن مذهبی ست. ما حتما به زودی احضار نامه کتبی برای مسئولین مراسم خواهیم فرستاد.” در همین خصوص، ستوننویس برجسته نشریه اورشلیم پست “آموتز اسائل” هم در نوشتاری که پنج مه با عنوان “Idolatry: The Jewish version”منتشر کرد، نقد قاطعی را نسبت به دولت مطرح ساخت. او دولت را متهم ردیف اول حوادث چنین شکلی میداند زیرا بستر و زیرساخت لازم برای اجرای مناسک سنتی و دینی در ابعاد گسترده را فراهم نساخته و حتی اقدامی برای بیمه کردن زائران انجام نداده است. در واقع تنها عملکرد مثبت دولت برای برگزاری این موسم، آماده کردن تعداد زیادی اتوبوس برای انتقال زوار از شهرهایشان به دامنه کوه مرون است. باتوجه به اینکه هرساله در این مراسم بیش از دهها هزار نفر زائر شرکت میکند، این حجم از مصدوم و کشته شده تنها نشان از بیاهمیتی دولت درمورد مناسک مذهبی-سنتی دارد.