۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اخراج دانش آموز دختر13 ساله از مدرسه بخاطر شلوار کوتاه!

آهینوام 13 ساله به مدرسه راهنمایی خود در گینزبورگ آلون در شهرش یاونه رسید، اما به دلیل ورودش با شلواری که “موافق مقررات” نیست، تهدید به اخراج شد: “مدیر مدرسه به مادرش زنگ زد و گفت که دخترش را به مدرسه‌ای دیگر منتقل کند، زیرا بعضا مدارسی وجود دارد که در آن موی رنگ شده،شلوار کوتاه و شلوارلی پاره خلاف قانون انضباطی نمی باشد.
این مدرسه به ادعای مادر آهینوام دارای آیین نامه‌هایی است که چند سالی است به روز نشده است که در آن به اهمیت قد شلوار اشاره شده است.  هرچند طبق بخشنامه مدیرکل وزارت آموزش و پرورش این موضوعی است که در آیین نامه مدارس (حتی مدارس بی‌دین و سکولار) بررسی شده است و مستلزم همکاری و رعایت توسط دانش آموزان و اولیا می‌باشد.

جالب است بدانید که در دانشگاه‌های ممتاز در سراسر دنیا نیز قوانین و ضوابطی برای ظاهر و پوشش دانشجویان در نظر گرفته اند. برای مثال:

1.ایالات متحده آمریکا:

* دانشگاه آدامز

استفاده از «عینک‌دودی»، «آدامس» و «تنباکو» ممنوع است.

* دانشگاه لایبرتی

 موی «دم‌اسبی» و هرگونه پوشش تنگ و مخالف عفت ممنوع است.

* دانشگاه لومالیندا

 «تی‌شرت» و لباس‌های «لی» مجاز نیست.

* دانشگاه هاردین سیمونز

 لباس «لی» برای دختران و شلوارهای تنگ ممنوع است.

* دانشگاه مجامع الهی جنوب غربی

 لباس‌های لی سنگ‌شور مجاز نیست.

* دانشگاه سنت لوئیس

 پوشیدن “تی‌شرت ” و لباس‌های “لی” مجاز نیست.

* دانشگاه آتلانتیک فلوریدا

 رنگ کردن مو مجاز نیست.

* دانشگاه هاروارد

دانشجویان این دانشگاه موظفند در محیط خوابگاه و رستوران بلوز، پیراهن یا ژاکت یقه‌دار یا بدون یقه بپوشند. پوشش شلوار آنها نیز بایستی بدون پارگی و ضخیم باشد.

2. انگلیس

* دانشگاه آکسفورد

براساسی ضوابط دانشگاه آکسفورد، هیچ دانشجویی اجازه پوشیدن لباس تنگ و خارج از عرف را ندارد؛ دختران اجازه پوشیدن لباس کوتاه بالای زانو، باز و بدون آستین را ندارند. پسران دانشجو نیز اجازه بلند کردن ریش و مدل موهای نامناسب را ندارند. براساس قوانین جدید این دانشگاه، تمام دانشجویان دختر و پسر موظف به انتخاب کت و شلوار یا کت و دامن بلند با پیراهن سفید هستند؛ پسران باید از پاپیون یا کراوات مشکی و سفید و دختران از جوراب مشکی استفاده کنند.

* دانشگاه بریستول

طبق ضوابط این دانشگاه لباس باید حداقل بدن را از شانه تا زانو بپوشاند، عریان کردن بخش بالای سینه ممنوع بوده و پوشیدن شلوارهای «لی» و شلوارک مجاز نیست. همچنین لباس‌ها نباید حاوی علائم، نشان‌ها و تصاویر برجسته باشند.

* دانشگاه کنت:

در این دانشگاه از پوشیدن لباس مذهبی و فرهنگی (برای مثال یقه‌های مذهبی، حجاب، روسری) توسط دانشگاه استقبال می‌شود.

3.فرانسه

* دانشگاه Ecole Normale Supérieure

آموزش عالی فرانسه، تمام دانشجویان را در دانشگاه‌های مختلف مؤظف به رعایت قوانین پوشش کرده است؛ در این دانشگاه که اولین دانشگاه فرانسه و سی و سومین دانشگاه دنیاست، هیچ دانشجویی مجاز به پوشیدن شلوار کوتاه نیست.

پوشیدن لباس تنگ، کوتاه و رنگ‌های روشن در این دانشگاه ممنوع است.

* دانشگاه  CentraleSupélec

ممنوعیت جویدن آدامس، دامن کوتاه برای دختران و شلوارک برای پسران از مهم‌ترین قوانین پوششی برای دانشجویان این دانشگاه است.

4. کانادا

* دانشگاه مونترال

آموزش عالی کانادا در توضیح قوانین پوشش برای دانشجویان کالج گفته است: «قوانین پوشش تنها برای نظم‌دهی و ایجاد امنیت روانی برای دانشجویان است». برهمین اساس تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مونترال مؤظف به پوشیدن کفش مناسب برای حضور در کلاس هستند. برای دختران این کفش باید بی‌پاشنه و جلوبسته باشد. پوشیدن هر نوع لباس و شلوار «لی» پاره نیز ممنوع است.

* دانشگاه لاوال 

دانشجویان دانشگاه لاوال مجاز به استفاده از هیچ نوع زیورآلاتی نیستند؛ دانشجویان پسر در صورت داشتن ریش و سیبیل مؤظف به کوتاه کردن و مرتب سازی آنها هستند. ناخن کوتاه برای دانشجویان دختر و پسر الزامی است؛ هیچ دانشجوی دختری اجازه کاشت ناخن، استفاده از لاک یا ژل ناخن را ندارد. همچنین سوراخ کردن متعدد گوش هم برای دختران و هم برای پسران ممنوع است.

لینک خبر: https://www.mako.co.il/women-women_news/Article-7a57837b2ae0881027.htm?sCh=ae850a2610f26110&pId=1601603947

→ خواندن مطلب قبلی

قرارداد تسلیحاتی رژیم‌صهیونیستی و مونته‌نگرو

خواندن مطلب بعدی ←

زانوهای لرزان امنیت سایبری اسرائیل در مقابل حملات هکرها

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *