۳۰ شهریور ۱۴۰۳

خشم اسرائیل از حقوق بشر

جامعه جهانی اسرائیل را به نظام آپارتایدی محکوم کرد.

سازمان غیردولتی “عفو بین‌الملل” که سال‌ها تمرکز بسیاری بر حوزه حقوق بشر دارد، اقدامات اسرائیل را علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری محکوم کرد. این سازمان حقوقی که در انگلستان واقع شده است، رژیم اسرائیل را یک رژیم آپارتایدی دانست که جامعه عربی آن تبعیض بسیاری را متحمل می‌شوند. این بیانیه 82 صفحه‌ای که در سایت این مجموعه با عنوان “آپارتاید خودکار” منتشر شده است، به بررسی ابزارهای اسرائیل برای تثبیت تسلط خود در کلیه اراضی اشغال پرداخته است. این نوشتار انتقادی علیه اسرائیل، فاش می‌کند که سرویس‌های امنیتی و جاسوسی با استفاده از ابزارهای نوین، عملیات چهره‌زنی را انجام می‌دهند. قسمت‌هایی از اسرائیل که ساکنین فلسطینی آن در شمار اقلیت محسوب می‌شوند نظیر؛ حبرون، الخلیل و اورشلیم شرقی، در ایست‌های بازرسی موانع متعددی طراحی شده تا عبور فلسطینی‌ها را دشوار کند و همین امر سبب می‌شود تا رسیدگی درمانی، آموزشی و… به آنها اتفاق نیافتد و یا دیرتر از حد ممکن به دستشان برسد. به طور نمونه ایست بازرسی شماره 56 شهر حبرون زمان بسیاری از فلسطینی‌ها برای اخذ مجوز ورود و خروج می‌گیرد و حدود 24 دوربین تنها داخل این ایست بازرسی وجود دارد که تمام تحرکات فلسطینی‌ها را زیر نظر می‌گیرد و به تشخیص چهره و تکمیل پرونده اطلاعاتی آنها کمک می‌کند. به طور کلی اسرائیل از اواسط دهه نهم میلادی ابزارهای تشخیص چهره خود را بهبود بخشید و در سال 2020 نرم‌افزار “گرگ آبی” را به ماموران امنیتی خود در ایست‌های بازرسی داد و در سال 2022 سیستم جدید و دقیق چهره‌زنی “گرگ قرمز را مورد استفاده قرار داد.

طبق مصاحبه‌هایی که برخی از فلسطینی‌ها با “عفو بین‌الملل” انجام دادند احساس ترس، اضطراب و نگرانی مدامی که حاصل زیست زیر هزاران دوربین پراکنده در مناطق زندگی‌شان است را تجربه می‌کنند و اذعان داشتند که سربازان اسرائیلی در گوشی‌های خود امکاناتی دارند که پس از اسکن تصویر یک فلسطینی در گوشی اطلاعاتی برایشان نمایش داده می‌شود که رفتارشان با فرد فلسطینی تغییر می‌کند.
Mabat2000 نرم‌افزاری است که این امکان را به مقامات اسرائیلی می‌دهد تا معترضین فلسطینی را شناسایی کرده و تحت کنترلشان بگیرند. این نرم‌افزار به کاربر خود کمک می‌کند که سوژه را به صورت مداوم حتی زمانی که به زندگی عادی‌اش بازگشته است، دنبال کند و این درست همان کاری است که نیروهای امنیتی اسرائیل علیه مردم فلسطین انجام می‌دهند.

این نوشتار همچنین می‌افزاید که رصد بیش از حد و تفتیش مداوم فلسطینی‌ها، خارج از قوانین بین‌المللی بوده و سکوت بر فعالیت‌های غیر انسانی اسرائیل او را در ادامه حکومت آپارتایدی خود تشویق می‌کند.

لینک مقاله: https://www.amnesty.org/en/documents/mde15/6701/2023/en/ 

→ خواندن مطلب قبلی

وقتی فرزندآوری فقط برای “ایرانیان” بد است !!!

خواندن مطلب بعدی ←

نکبت در نکبت برای اسرائیل ؛ پیام تظاهرکنندگان: فلسطین از آن فلسطینیان است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *