۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نتانیاهو جنگ طلب! تنهاتر از همیشه…

آیا نتانیاهو بحران‌زده، برای نجات خود جنگی به راه خواهد انداخت؟

یکی از تاکتیک‌های موردعلاقه نخست‌وزیران صهیونیستی همچون نتانیاهو که دچار بحران هستند، ایجاد ناآرامی گسترده در سطح جامعه و سپس اعزام ارتش در آشوب‌هاست.

می‌توان انتظار داشت که جنگ‌های پی‌در‌پی، صهیونیست‌ها را در پشت یک دولت در حال شکست متحد و مخالفان را ساکت کند و در عین حال حمایت یهودیان خارج از کشور و همدردی شدید از سوی کشورهای غربی را جلب کند.

جنگ با غزه در 15 سال گذشته به تن این اهداف جامه عمل پوشانده است؛ برای مثال، ایهود اولمرت تصمیم گرفت از لبنان – عرصه بسیار چالش برانگیزتر نظامی – استفاده کند تا در سال 2006 توانایی خود را ثابت کرده و حمایت مردم اسرائیل را برای دولت ضعیف خود جمع کند.

بنیامین نتانیاهو در بحبوحه محاکمه فساد است و مثل روز روشن است که او به شدت نیاز دارد که خود را در قدرت نگه دارد و اگر نمی‌خواهد به زندان بیفتد، قوانینی برای تضعیف دادگاه‌ها تصویب کند.

موشه یعلون، وزیر دفاع سابق نتانیاهو و همچنین رئیس سابق ارتش، آخر هفته گذشته به معترضان در تل آویو گفت: «من دهه‌ها در ارتش خدمت کردم و رفتاری به اندازه رفتارهای بی‌ملاحظه این روزهای نتانیاهو ندیدم!

وی در مورد نتانیاهو اظهار داشت: او قبلاً متهم به تضعیف جایگاه اسرائیل در چشم همسایگانش از طریق اختلافات داخلی بوده است که با طرح‌هایش برای بازنگری قضایی ایجاد کرده بود. توطئه وسواس گونه او برای براندازی دموکراسی اسرائیل، تهدیدی هولناک برای امنیت اسرائیل است… دشمنان ما نظاره‌گر هستند و قدرت بازدارندگی ما در حال کاهش است.”

 

روشن کردن آتش

در چنین شرایطی، چشم‌انداز جنگ در چند هفته آینده ممکن است جذاب به نظر برسد – خطری که تحلیل‌گران اسرائیلی از آن غافل نمانده‌اند. دولت نتانیاهو قبلاً در جبهه‌های فلسطین، لبنان و سوریه آتش به ‌پا کرده‎‌ است.

برای مثال اسرائیل در ماه مبارک رمضان دو بار نیروهای پلیس خود را به داخل مسجد الاقصی در قدس اشغالی فرستاد تا نمازگزاران صلح‌طلب را در ماه رمضان مورد ضرب و شتم و تحقیر قرار دهند. هتک حرمت توسط دولت خودخوانده یهودی الاقصی، مکان مقدسی که نه تنها برای فلسطینیان بلکه برای همه مسلمانان اهمیت زیادی دارد، راهی مطمئن برای توهین به جهان عرب بود.

 

اما شورش در صفوفی که نتانیاهو برانگیخته است نیز به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان تضعیف قدرت بازدارندگی اسرائیل در منطقه «متخاصم» تلقی می‌شود.

همچنین وزرای راست افراطی ناظر بر پلیس و اداره نظامی که زندگی را برای فلسطینیان دیکته می‌کند ، چیزی بیش از جنگ‌افزارهایی نیستند که مصمم به آتش زدن سرزمین‌های اشغالی هستند.

نتانیاهو دوست دارد موفقیت خود را در تضمین توافقنامه 2020 صلح ابراهیم، ​​اعلام رسمی عادی سازی بین اسرائیل و کشورهای خلیج‌فارس، امارات متحده عربی و بحرین ، به رخ بکشد . امید نهایی او این بود که اسرائیل را به عضو افتخاری جوامع «سنی» تبدیل کند و عربستان سعودی را نیز به امضای این توافق‌ها وسوسه کند و در نتیجه هماهنگی منطقه‌ای علیه ایران را تشدید کند.

اما در روزهای اخیر، عربستان سعودی، برای پیشبرد صلح با رقبای تاریخی خود به رهبری شیعیان، به ویژه ایران و سوریه (دشمنان منطقه‌ای اسرائیل) آغوش باز نشان داد و تمام نقشه‌های اسرائیل را نقش بر آب کرد.

صلح تهران و ریاض و انزوای نتانیاهو
انزوای نتانیاهو در منطقه

تجدید روابط بین ریاض و تهران ممکن است فضای مانور ارتش اسرائیل در لبنان را محدود کند، جایی که ایران در آن فعالیت می‌کند و به حزب الله در تقویت قدرت نظامی خود برای جلوگیری از حمله اسرائیل کمک کرده است. همچنین می‌تواند رویکرد اسرائیل به غزه را پیچیده کند، جایی که حماس نیز از کمک‌های ایران برخوردار است و این یعنی شکست نتانیاهو!

و با توجه به اینکه تنها حامی اسرائیل و نتانیاهو یعنی ایالات متحده، انرژی های خود را برای “تضعیف” روسیه در اوکراین و شمشیربازی علیه چین در اولویت قرار داده است، اسرائیل دلایل خوبی برای احساس انزوای بیشتر از همیشه در منطقه دارد.

لینک خبر: https://www.middleeasteye.net/opinion/israel-netanyahu-crisis-plagued-war-save-skin-will

→ خواندن مطلب قبلی

آغاز رزمایش ارتش رژیم صهیونیستی با شبیه‌سازی جنگ چند جبهه‌ای

خواندن مطلب بعدی ←

طلسم جادوگر دخترم رو شکستم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *