۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اشتغال خریدی‌ها؛ از خیال تا واقعیت

روز گذشته اسرائیل هیوم ستونی از “مئیر هیرشمن” درخصوص راه‌حلی برای اشتغال خریدیم منتشر کرد.

 

th 3285430954
یهودی ارتدوکس

هیرشمن، محقق موسسه “تحقیقات اجتماعی خریدی” و معاون سابق شهرداری “بیتار” در مقاله خود نوشته است که: ” اشاعه کلیشه عدم مشارکت یهودیان ارتدوکس در چرخه اشتغال و نقش‌آفرینی اقتصادی تنها یک موج سواری رسانه‌ای ست که انگشت اتهام در تمام ضعف‌های اسرائیل به سمت این قشر از جامعه برود و دولت‌مردان را از انتقادات و شکایات مردمی رها سازد.
باید دانست که براساس آمار منتشر شده توسط خود حکومت، این قشر از جامعه اسرائیل دارای 400000 زن و مرد در سنین اشتغال(25-64) دارد. از این تعداد حدود 79% زنان دارای شغل هستند و این تقریبا شباهت بسیاری به آمار یهودیان سکولار دارد، 81% زنان غیر ارتدوکس نیز دارای حرفه هستند.
مساله مهم‌تر اشتغال 52% مردان خریدی است. این قشر تقریبا فعالیت مشابهی با همتایان غیر ارتدوکس خود دارند اما حقوق و مزایایی نصف آنها دریافت می‌کردند، تقریبا هر غیرارتدوکس 4500 دلار دریافت می‌کند و یک ارتدوکس با همان میزان ساعت کار و فعالیت 2350 دلار دریافت می‌کند.

به صورت مختصر 65% از خریدیم مشغول به کارند و بیش از 250000 نفر به صورت روزانه به سرکار می‌روند اما 100000 نفر شغلی نداشته و مشغول تحصیل علوم دینی و مطالعه تورات می‌باشند.اما آنچه که سبب می‌شود جامعه ارتدوکس اسرائیل حقوق و مزایای کمتری نسبت به سکولارها دریافت کنند مساله مهارت نداشتن و بهره‌وری کمتر است. به نظر می‌رسد سیاستمداران به‌جای بیکار نشان دادن قشر مذهبی اسرائیل، مناسب است که تمرکز بیشتری بر مهارت‌افزایی خریدیم نموده تا آنان نیز از این نابرابری و تبعیض رهانیده شوند.”
او همچنین در ادامه مطالب خود اینطور بیان نمود که:” یک دانش‌آموز غیر ارتدوکس به دلیل آموختن مهارت‌های متفاوت از دبستان تا دبیرستان می‌تواند پس از اتمام دوران تحصیلش در مدرسه مشغول به کار شود درحال‌که این مهم برای یک جوان خریدی از سنین بیست سالگی و یا پس از ازدواجش حاصل می‌شود. جوانان خریدی آموزش‌های لازم برای کسب مشاغل مناسب را دریافت نمی‌کنند و این عدم توانمندی سبب می‌شود کم‌کم از جامعه طرد شده و مورد سوء ظن مردم درخصوص سیکل معیوب اقتصادی کشور می‌شوند.”
با این همه برخی از دبیرستان‌های دخترانه خریدیم با آموزش فنون و تقویت مهارت توانسته‌اند شرایطی را فراهم کنند که فارغ‌التحصیلان‌شان جذب بازار کار شوند، حسابداری و آی‌تی بیشترین میزان بازار کار را به خود اختصاص داده است که بسیاری از دختران ارتدوکس از این طریق وارد بازر اشتغال شده‌اند.

لینک خبر: https://www.israelhayom.com/opinions/there-is-an-immediate-solution-to-the-employment-of-haredim/

→ خواندن مطلب قبلی

درگیری خونبار پلیس و معترضان مقابل خانه نتانیاهو!

خواندن مطلب بعدی ←

آینده حزب لیکود از نگاه مردم اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *