۳۰ شهریور ۱۴۰۳

یهودیان فرانسه؛ مخالف دولت جعلی

نشریه اورشلیم پست خبر حضور وزیر داریی اسرائیل را  در کنفرانس سالانه رهبران یهودی فرانسوی منتشر کرد.

صبح سه‌شنبه رهبر یهودیان فرانسه طی بیانیه‌ای عدم حضورشان را در نشست سالانه اعلام کرده و علتش را هم حضور وزیر دارایی اسرائیل، بزالل اسموتریچ، برشمردند. ساعاتی بعد در یک پیام توئیتری اسموتریچ خوشحالی خود را از این سفر و ملاقات با رهبران یهودیان فرانسوی ابراز نمود و اعلام کرد که حاضر است از آنها بابت دلخوری‌های پیشین دلجویی کند و اکنون بابت مسائل مهمی سفر کرده است و خواهان تقویت ارتباط اسرائیل و فرانسه است. او برای نشان دادن اهمیت سفرش وزیر امور مهاجرت، اوفیر سوفر، را هم در توئیت خود تگ کرد.

اورشلیم پست در خبر خود نقل کرده است که ساعاتی قبل از برگزاری کنفرانس، بسیاری از رهبران یهودیان فرانسه پذیرفتند که در جلسه حضور داشته باشند با این همه بسیاری دیگر از فعالان یهودی فرانسه در جلسه‌ای که صبح امروز برگزار شد، حضور نداشتند.

حضار در جلسه عبارتند از: ” آریل آمار”رئیس سابق انجمن “چتر یهودیان فرانسه”، “آریل آبیتبول” رئیس آژانس یهود در اروپا، ” فرماندار شهر مارسیلی “زاوی آمار”، معاون شهردار ساینت بریک ” اسحاق بارخیخات، رئیس اتاق بازرگانی اسرائی- فرانسه “هنری کیکرمان”، فرماندار پاریس ” دکتر ژول مرگیو”.

22

آنها در این نشست سالانه که از صبح امروز آغاز شده است درخصوص تقویت ارتباط اسرائیل و فرانسه در زمینه‌های اقتصادی-تجاری و تسهیل روند مهاجرت دانشجویان پزشکی فرانسه به اسرائیل صحبت کردند. منابع خبری هنوز به توافقات حاصله از سوی این دیدار اشاره‌ای نکردند اما آنچه که مشخص است، عذرخواهی و دلجویی جبری از سوی اسموتریچ است که به طور حتم نمی‌تواند کام تلخ یهودیان فرانسه را شیرین کند.

تقریبا اوایل شروع پاندومی کرونا، اسموتریچ با ممنوع ساختن‌ ورود و خروج به اسرائیل، بسیاری از یهودیان که خواهان دیدار خویشاوندانشان در اسرائیل و بالعکس بودند را به خشم آورد. فوت بسیاری از یهودیان در جریان کووید-19 و عدم حضور اقوام در مراسم عزاداری این خشم و کینه را بیشتر ساخت و در میان جوامع یهودی، فرانسه با رتبه سومین کشور یهودی، بیشترین خسارت روحی را در جریان این ممنوعیت متحمل شد. فلذا سفر منفعت خیز  اسموتریچ تنها درصورتی می‌تواند به کام او باشد که بتواند دلجویی عمیقی از رهبران یهودیان فرانسه به عمل آورد.

 

لینک خبر:  https://www.jpost.com/israel-news/article-745473

→ خواندن مطلب قبلی

روی‌گردانی از نتانیاهو در نظرسنجی‌های قبل انتخابات

خواندن مطلب بعدی ←

نتانیاهو هفته آینده با مقامات شین بت دیدار می‌کند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *