۳۰ شهریور ۱۴۰۳

داروهای ضداضطراب دلخوشی این روزهای صهیونیست‌ها

رشد چشمگیر استفاده از داروها ضد افسردگی و اضطراب بین صهیونیست‌ها

 

از کووید گرفته تا تنش‌های امنیتی و مسائل اقتصادی-سیاسی، اسرائیلی‌ها سطوح بالایی از استرس، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند.

نگرانی از وضعیت متشنج ژئوپلیتیک، آینده سیاسی و اقتصادی اسرائیل، و استرس پس از کووید و افزایش نگرانی‌های روزمره موجب افزایش قابل توجه داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب در بین اسرائیلی‌ها در سال‌های اخیر شده است.

از هر سه اسرائیلی، یک نفر، که اغلب زن هستند به طور مرتب دچار حمله عصبی می‌شوند؛ که به گفته برخی متخصصان بهداشت، این رقم احتمالاً بسیار بالاتر از آمار منتشرشده است. دوره کووید-19 پیامدهای چشمگیری بر سلامت روان داشت که به گفته برخی متخصصان همچنان اثرات به‌جای مانده از آن دست کم گرفته می‌شود.

در سال 2022، حدود 7.5 درصد از جمعیت رژیم صهیونیستی (نزدیک به 64000 نفر) داروهای ضدافسردگی و ضد اضطراب تجویز شده را مصرف می‌کردند، دارویی که برای درمان علائم اضطراب استفاده می‌شود. این آمار در مقایسه با سال 2016،  50 درصد افزایش یافته است.

 

بررسی عوامل اضطراب در جامعه صهیونیستی
بررسی عوامل اضطراب در جامعه صهیونیستی

 

ادگار کوهن، پزشک عمومی در تل‌آویو، به خبر 24  گفت:افزایش  50 درصدی مصرف داروهای ضد افسردگی نشان‌دهنده مشکلات شخصی و اجتماعی است که بی‌شک به عوامل متعددی از جمله زندگی در اسرائیل برای مهاجران جدید، حتی ساکنین اسرائیل ، مشکلات اقتصادی و بی ثباتی سیاسی است.

الینور، 31 ساله مهاجر فرانسوی ساکن تل آویو، هشت ماه است که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کند.

او در این باره گفت: «علاوه  بر مشکلات خانوادگی که سال‌ها متحمل شده بودم، چالش‌های زندگی جدیدم در اسرائیل  نیز به آن اضافه شده است.دیگر نمی‌توانستم اضطرابم را مدیریت کنم، و به یک منبع استرس تبدیل شده بودم. اما بعد از اینکه دو سال از ترس اعتیاد به داروهای ضد افسردگی مصرف آنها را ترک کردم، امروز می‌توانم بگویم که آنها مرا نجات دادند. من توانستم به زندگی عادی برگردم، و به سر کار برگردم!»

 

اثرات مخرب کووید در اسرائیل و اثر آن در افزایش استفاده از داروهای ضد اضطراب

در اسرائیل 50 درصد از افرادی که به گمان حمله قلبی به اورژانس مراجعه می کنند در واقع دچار حمله پانیک شده اند. تال یک جوان 28 ساله اهل هولون، شش ماه پیش در حالی که در اتوبوس به سمت محل کار خود می رفت، اولین حمله پانیک را تجربه کرد. باو به خبرگزاری i24 گفت ناگهان احساس خفگی کردم چشمانم تار شد نیاز به اکسیژن داشتم. چند ایستگاه جلوتر پیاده شدم و سریعا به اورژانس رفتم آنها به من گفتند که دچار حمله پانیک شده ام و بیماری من ریشه روانی دارد.»

تجویز داروهای ضد اضطراب سر به فلک کشیده است.

تعداد افرادی که از داروهای ضدافسردگی و اضطراب استفاده می‌کردند از سال 2019 – قبل از کووید – به سال 2022، 23 درصد افزایش یافت. داده‌ها حاکی از آن است که در سال 2019، 287511 نفر از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده می‌کردند، در مقایسه با 322136 بیمار در سال 2022 که 62 درصد از آنها زن بودند.

به گفته کوهن، افراد 25 و 45 ساله و همچنین افراد بالای 65 سال بیشترین استفاده از این گونه داروها را دارند. مصرف داروهای افسردگی و ضد اضطراب در بین 15 تا 25 سال بوده است و آمارها افزایش 53 درصدی در بین 4 تا 15 سال را نشان می دهند.»

تجویز داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب کاملاً توسط قانون تنظیم شده است.

مایکل لارار، روانپزشک در این خصوص گفت برای این نوع داروها برای افراد بین 12 تا 16 سال بسیار کم تجویز می‌شود، زیرا می‌تواند تکانشگری را در جوانان افزایش دهد

 

داروهای ضد اضطراب
داروهای ضد اضطراب

بدیهی‌ست که با آژیرهای جنگ و هشدار، افراد مبتلا به استرس بسیار بیشتر از افراد دیگر جامعه دچار بحران می‌شوند.

قابل ذکر است فرانسه مدتهاست رکورد جهانی تجویز داروهای ضد اضطراب را به ازای هر ساکن در اختیار دارد.

 

اضطراب در مقابل افسردگی

 

هنگامی که اختلالات روانی ظاهر می‌شوند، گاهی اوقات تشخیص حملات پانیک، اضطراب و افسردگی دشوار است که همگی می‌توانند همزمان رخ دهند و علائم مشابهی داشته باشند.

روانشناسی در تل‌آویو بنام Carinne Leibovici توضیح داد:«حمله پانیک بخش شدیدی از ترس یا ناراحتی است که معمولاً به طور ناگهانی رخ می‌دهد و در عرض چند دقیقه به اوج خود می‌رسد و اغلب موقتی و پراکنده است که در نتیجه یک رویداد، موقعیت یا فکری تنش‌زا رخ می‌دهد.

اضطراب حالتی از نگرانی مداوم و بیش از حد است که می‌تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. این حالتی است که اغلب به طور مداوم یا برای دوره‌های طولانی‌تر یا کوتاه‌تر احساس می‌شود.

در نهایت، افسردگی یک اختلال خلقی است که با غم و اندوه مداوم، از دست دادن علاقه به فعالیت‎‌های معمول و کاهش انرژی مشخص می‌شود. افراد افسرده اغلب احساس پوچی عاطفی، خستگی، مشکلات تمرکز، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب و اعتماد به نفس پایین را تجربه می‌کنند.

درمان اضطراب

اما مردم چگونه با چنین مسائلی به صورت روزانه برخورد می‌کنند؟

به توصیه لیبوویچی بهتر است برای تشخیص دقیق ابتدا با یک متخصص سلامت روان مشورت کرد. زیرا تشخیص از طریق روان‌درمانی که چه چیزی این اضطراب را ایجاد می کند، درک اینکه چه چیزی باعث حمله پانیک یا چه چیزی منجر به افسردگی می‌شود، به درک و درمان بهتر آن کمک می‌کند.»

«تمرین تکنیک‌های آرام‌سازی، چه تنفس یا عضله، به کاهش علائم کمک می‌کند. فعالیت بدنی منظم به عنوان بهترین ضد افسردگی طبیعی شناخته شده است. همچنین لحظات لذت و آرامش در زندگی روزمره تاثیر مثبتی بر وضعیت روانی فرد خواهد داشت.

وضعیت متشنج جامعه یکی از عوامل اضطراب
وضعیت متشنج جامعه یکی از عوامل اضطراب

هیچ درمان معجزه‌آسایی تاکنون نتوانسته است از افزایش مصرف‌کنندگان داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب جلوگیری کند. برعکس، فقدان روانشناس و هزینه بالای زندگی در اسرائیل مصرف این داروها را افزایش داده است، در حقیقت تنها راه مقرون به صرفه برای این بیماران است.

به گفته کوهن، «راه حل‌ها برای نتیجه بخش شدن زمان می‌برد. آنها فقط به حرفه پزشکی وابسته نیستند، بلکه باید از آگاهی بسیاری نسبت به سیاست‌های مبارزه با مشکلات اجتماعی-اقتصادی و کاهش نابرابری‌ها برخوردار شوند.»

بر اساس داده‌های مقامات بهداشتی، بیش از یک میلیون اسرائیلی نیاز به پیگیری روانی منظم دارند.

 

لینک خبر: https://www.i24news.tv/en/news/israel/society/1686327332-multi-source-drug-spiral-sharp-increase-of-israelis-using-antidepressants-anxiolytics

 

 

 

→ خواندن مطلب قبلی

صهیونیست‌ها جوان 29 ساله فلسطینی در رام الله را به شهادت رساندند

خواندن مطلب بعدی ←

کودکان پناهنده در نظام آموزشی اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *