۳۰ شهریور ۱۴۰۳

وحشت اسرائیل از کشف معدن لیتیوم در ایران

راه نجات مالی؟ ذخایر عظیم لیتیوم در ایران کشف شد.

ایران اعلام کرد که معدنی حاوی 8.5 میلیون تن لیتیوم در همدان کشف کرده است. اگر برآورد دقیق باشد، این دومین معدن بزرگ شناخته شده در جهان است. اگر ایران موفق به صادرات لیتیوم شود که به عنوان یک جزء کلیدی در صنعت خودروهای الکتریکی و صنعت تلفن همراه استفاده می‌شود، این می‌تواند راه نجاتی برای اقتصاد آسیب‌دیده پس از سال‌ها تحریم باشد.

 

ایران؛ امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ذخایر عظیم لیتیوم را در یکی از استان‌های غربی خود کشف کرده است.

لیتیوم یک جزء کلیدی در تولید باتری‌ها، از جمله برای خودروهای الکتریکی و تلفن‌های همراه است.

محمدهادی احمدی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای اولین بار در ایران کانسار لیتیوم در همدان کشف شد.

کشف ذخایر لیتیوم ایران
کشف ذخایر لیتیوم ایران

بر اساس تخمین رسمی، این کانسار حاوی 8.5 میلیون تن لیتیوم است، ماده ای که به دنبال رشد سریع صنعت خودروهای برقی که نیاز روز افزون به آن دارد، و لقب “طلای سفید” را به خود اختصاص داده است. اگر برآورد منتشر شده دقیق باشد، پس از کانسار شیلی که شامل 9.2 تن فلز است، دومین ذخایر بزرگ شناخته شده در جهان است.

 

قیمت این فلز در سال گذشته به دلیل تقاضای زیاد برای قطعات از سوی تولیدکنندگان خودروهای برقی (و مشتریان آنها) در کنار اختلالات در زنجیره تامین جهانی افزایش یافت. تورم نیز به افزایش سریع قیمت‌ها کمک کرد.

تنها در چند ماه گذشته روند تغییر کرد و قیمت‌ها شروع به کاهش کردند، از جمله به دلیل رکود اقتصادی که منجر به کاهش قابل توجه فروش، به ویژه در چین شد.

معدن لیتیوم
معدن لیتیوم

تا آنجا که به بازار جهانی لیتیوم مربوط می‌شود، کشف ذخایری به این بزرگی ممکن است منجر به کاهش بیشتر قیمت این فلز شود. این مشروط به توانایی ایران در صادرات لیتیوم است که در حال حاضر به دلیل تحریم‌های بین المللی به طور کامل وجود ندارد. اگر تحریم‌ها به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه‌ برداشته شود، یا تسهیلاتی وجود داشته باشد که امکان صادرات این ماده ارزشمند را فراهم کند، پس از سال‌ها بحران عمیق پس از انزوا از اقتصاد جهانی، این سپرده ممکن است یک راه نجات واقعی برای اقتصاد ایران باشد.

 

کشف معدن لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر توازن قدرت منطقه ای منجر شود.

“آنات هوچبرگ ماروم” کارشناس ژئوپلیتیک اسرائیلی روز شنبه در این باره به روزنامه اسرائیلی معاریو گفت: کشف معادن لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر توازن قدرت منطقه ای منجر شود و موقعیت بی سابقه ژئوپلیتیک و اقتصادی به تهران بدهد.

وی افزود که اسرائیل از نزدیک چگونگی تلاش تهران برای استفاده از این کشف به نفع خود را زیر نظر دارد.

قدرتمند شدن ایران از جهات مختلف نگرانی قابل توجه اسرائیل!

روزنامه معاریو اسراییل در این باره نوشت: قدرت نظامی ایران و آب شدن یخ روابط ایران با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر و همچنین تمرینات نظامی این کشور در دریا، از جمله با هند و پاکستان، نگرانی قابل توجهی برای اسراییل به وجود آورده است.

این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد که ایران در حال تقویت روابط راهبردی خود با روسیه و چین، در کنار روابط نزدیک خود با اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان اسلام است.

کشف ذخایر لیتیوم نقطه عطفی در بازار انرژی

یک مشاهده سیستمی جامع نشان می دهد که فراتر از نجات اقتصاد ایران و دور زدن تحریم های بین المللی که از جمله بر صنعت نفت این کشور تحمیل شده است، کشف ذخایر لیتیوم در اختیار این کشور نقطه عطفی حیاتی در بازار انرژی و بازار جهانی معدن کشفی که فرصت های نادر و عظیم اقتصادی و انرژی را برای دولت ایران در اختیار دارد.

 ایران، مهم‌ترین بازیگر ژئوپلیتیک در جهان

در حال حاضر واضح است که اگرچه کیفیت لیتیوم و هزینه استخراج آن ناشناخته است، اما نگهداری حدود یک دهم لیتیوم مصرفی جهان و کنترل این ماده خام استراتژیک، آن را به عنوان یک بازیگر مهم ژئوپلیتیکی در سیاست و اقتصاد جهانی قرار می دهد. با توجه به تشدید بحران اقلیمی، ذخیره لیتیوم – در کنار سایر منابع انرژی در اختیار، از جمله انرژی هسته‌ای – منبع قدرت و نفوذ سیاسی، اقتصادی و انرژی برای دولت تهران است. انتظار می رود که ایران همه اینها را به سمت کشورهای منطقه، از جمله در عرصه بین المللی، به کار گیرد.

 بنابراین، نه تنها نفوذ ایران ممکن است به طور قابل توجهی تقویت شود و بلکه ممکن است نفوذ کشورهای خلیج فارس را نیز تحت الشعاع قرار دهد، این موضع ممکن است توازن قوا و توازن قوای منطقه ای را به نفع خود رقم بزند. ایران موقعیت چانه زنی خود را در چارچوب ائتلاف ها و توافقات مختلف اقتصادی و امنیتی تقویت می کند، و همچنین تعادل بین بازیگران مختلف در خاورمیانه را تغییر می دهد و تمرکز توجه را از بازار نفت به صنعت معدن «طلای سفید» و لیتیوم منحرف می کند.

نفت سفید
Litiom

غنی شدن قابل توجه  اقتصاد ایران

علاوه بر این، از منظر اقتصادی میان‌مدت بلندمدت، قیمت‌های لیتیوم که در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده است، از جمله با توجه به افزایش مداوم تقاضای جهانی برای این منبع و همچنین باتری‌های لیتیوم یونی برای برق، انتظار می رود خودروها نیز روند مشابهی را حفظ کنند و در نتیجه اقتصاد ایران را به میزان قابل توجهی غنی کنند.

و بنابراین، پیشرفت چشمگیر ایران در این زمینه می تواند آن را با تولیدکنندگان پیشرو لیتیوم جهان یعنی استرالیا، شیلی و چین که بیش از 90 درصد تولید جهانی لیتیوم در سال 2021 را بر عهده دارند، همتراز می کند.

 

به‌عنوان متحد ایران و واردکننده اصلی نفت آن و علاوه بر آن، به‌عنوان یک قدرت جهانی که برای تولید خودرو، رایانه و تلفن به مقادیر زیادی لیتیوم نیاز دارد، شکی نیست که کشف این مخزن برای چین نیز گنجینه‌ای ارزشمند است. برای ایران که از کمبود فناوری‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن معادن رنج می‌برد، این فرصتی است تا به روی سرمایه‌گذاری خارجی باز شود و در عین حال روابط استراتژیک خود با چین را با هدف استفاده از آنها تا حدی به نفع خود تقویت کند.

لینک خبر: https://www.calcalist.co.il/world_news/article/byfgskqyh

→ خواندن مطلب قبلی

طومارهای کابالا

خواندن مطلب بعدی ←

کینرت،صندوق اشیای گمشده

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *