۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رفاقت اسرائیل و آلبانی

آلبانی مانند گذشته خواهان تقویت ارتباط با اسرائیل است.

maxresdefault
اولین ملاقات ادی راما با بنیامین نتانیاهو در سال 2015

نخست‌وزیر آلبانی، اِدی راما، هفته گذشته پس از حضور در اسرائیل با نشریه اورشلیم پست مصاحبه کرد. او در این مصاحبه به تقویت ارتباط اسرائیل و آلبانی تاکید کرد و علت آن را هم رابطه عمیق تاریخی میان یهودیان و ایلیریان(قومی باستانی که پدران آلبانی‌های فعلی محسوب می‌شوند) دانست.
آلبانی با جمعیت حدود 2.700 میلیون سکنه، اقلیت بسیار محدود یهودی را در خود جای داده است. جمعیت بسیار اندکی نسبت به کل اروپا، 45 نفر!

با این همه، این کشورِ اروپای شرقی از دوست‌داران یهودیان و مشوق سیاست‌مداران اسرائیل است. آلبانی در زمان جنگ جهانی دوم بیشترین میزان یهودی را در خود جای داد و پس از تسخیر این کشور به دست نازی‌ها، تقریبا آنان مطمئن بودند که شمار بسیاری از یهودیان در این کشور پناه گرفته‌اند.

مردم آلبانی توانستند با همکاری دولت، اسنادی جعلی برای یهودیان فراری تهیه کنند و موقعیت آنان را سفید نشان داده تا به اردوگاه‌های کار اجباری آلمان فرستاده نشوند. پس از جنگ جهانی دوم این کشور تنها کشوری بود که تعداد یهودیانش نسبت به پیش از شروع جنگ، رشد بسیاری داشت.
با سقوط حکومت شوروی و به اضمحلال رفتن تفکر لنینیسم موج گسترده‌ای از مهاجرت به اسرائیل آغاز شد. آلبانی نیز در این زمان کمک بسیاری به آژانس یهود برای انتقال یهودیان به اسرائیل انجام داد و تقریبا جامعه یهودی آلبانی آنجا را به مقصد “اِرِتس یسرائل” ترک کردند. درحال حاضر آلبانی جمعیت بسیار اندکی از یهودیان را در خود جای داده است.
نخست‌وزیر این کشور در ادامه مصاحبه‌اش با جی‌پست بیان نمود که آلبانی احترام ویژه‌ای را برای اقلیت یهودی خود قائل است. این کشور “شبات” را به عنوان یکی از قوانین خود تصویب کرده است و هیچ‌کس اجازه ندارد یهودیان را در این روز وادار به فعالیت‌های مدنی کند و آنها می‌توانند در آن روز به اجرای احکام دینی خود بپردازند. او همچنین از منع هرگونه فعالیت ضد یهودی در کشور خود صحبت کرد. ادی اذعان داشت که دولتش مانع فعالیت‌های تحریک‌آمیز علیه جامعه یهودیان است.

ادی راما که یک نقاش آلبانیایی محسوب می‌شود و سابقا وزیر فرهنگ بوده است، ارادت ویژه خود را به یهودیان ریشه در پیوند تاریخی با آنان دانست.

او گفت که اعتقاد بر این است که یهودیان در حدود قرن دوم وارد آلبانی شدند و شهر “جریکو” را تاسیس کردند. اولین کنیسه در آلبانی نیز احتمالا قرن چهارم میلادی در شهر ساراندا ساخته شده است که در قرن ششم جای خود را به کلیسای این شهر داد.

نخست‌وزیر آلبانی همچنین از ساخت دو موزه خبر داد که به انتشار موضوعات فرهنگی و دینی یهودیان اشاره دارد. این موزه‌ها در شهر ولور و تیرانا پایتخت این کشور ساخته شده‌اند.

05aa insatallationview5ramamggnyc2016marian goodman 3rd flr installation 6
گالری ماریان گودمن که توسط ادی راما در ایالات متحده تاسیس شده و آثار هنری او را به نمایش می گذارد

ادی راما در پایان مصاحبه‌اش با آلبانی خواستار روابط صلح‌آمیز عربستان و اسرائیل شد و همچنین، آرزو کرد که پرواز مستقیم از تل‌آویو به تیرانا ادامه دار باشد.

لینک خبر:  https://www.jpost.com/diaspora/article-748629

→ خواندن مطلب قبلی

هراس صهیونیست‌ها از عملیات تل‌آویو /  بن گویر از اسرائیلی‌ها خواست مسلح شوند

خواندن مطلب بعدی ←

شلیک 5 راکت از غلاف غزه به شهرک‌های صهیونیست نشین / حمله مجدد جنگنده‌های اسرائیل به غزه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *