۳۰ شهریور ۱۴۰۳

مدارس مذهبی و سکولار؛ پدیده عجیب اسرائیلی

جامعه اسرائیل به سه دسته ارتدوکس،مذهبی و سکولار تقسیم می‌شود و بدین‌گونه مدارس از یکدگیر متمایز می‌شوند.

 

مدارس
مدارس رژیم صهیونیستی

سیستم مدارس اسرائیلی براساس این سه حالت طراحی می‌شوند و باتوجه به اعتقاد خانواده دانش‌آموز به شبات و رعایت برخی محدودیت‌ها این مدارس انتخاب می‌شوند.

از 5000 مدرسه ابتدایی در رژیم‌صهیونیستی، تنها دوازده مدرسه، ترکیبی از این نوع مدارس را ارائه می‌دهند تا برای خانواده‌های مذهبی و سکولار قابل پذیرش باشد.

زیویک بارلو، مدیر مدرسه اوشا در تل‌آویو ارزش‌های یهودی را «مدارا» و «زندگی در کنارهم » خواند و گفت: معنویت، بیش‌ از هر دستوری در زندگی روزمره وجود دارد.

یکی از دانش‌آموزان گفت:«چهار نفر از ما نماز نمی‌خوانند، اما حتی در مورد آن صحبت نمی‌کنیم. و ما هر روز بعداز غذا شکر می‌کنیم، حتی اگر کسانی باشند که در خانه این کار را انجام نمی‌دهند.»

برای بسیاری از والدین شهر این چیزها بیش‌ از حدِ شرعی است اما برای برخی خانواده‌ها بیش‌ از حد سکولار است.

میریام که خانواده‌اش همیشه شبات را جشن می‌گرفتند و مدرسه‌ای مذهبی را با فاصله‌ی دوری از خانه‌اش انتخاب کرده بود، گفت: «اینکه والدین و بچه‌ها هر طور که می‌خواهند لباس بپوشند واقعاً برای‌ما راحت‌تر است.»

مدرسه‌ای صد در صد مذهبی و در خطر تعطیل شدن بود. بنابراین، شهردار ایده این مدل مدارس ترکیبی را ارائه داد به این‌صورت که:«دانش‌آموزان با پوشیدن کیپا و تزیتز (لباس مذهبی) می‌توانند در زمان‌های معین نماز بخوانند در حالی‌که همکلاسی‌هایشان نقاشی یا ورزش می‌کنند. ساعت‌های آموزش تورات و اعتقادات یهودی هر روز همراه با عبری، انگلیسی یا ریاضی ارائه می‌شود.»

این همان چیزی است که از شهردار جدید شهر که به این شکل از همزیستی معتقد است، کارمل شاما، دفاع می‌کند.

رونیت تصریح کرد:«هدف ما برای سال 2024 و سال‌های آینده، تبدیل مدل مختلط به الگوی مدرسه است.»

 

لینک خبر: https://www.i24news.tv/en/news/israel/society/1688738616-usha-mixed-religious-non-religious-schools-an-israeli-oddity

→ خواندن مطلب قبلی

موشه آربل: می‌خواهم در سیاست بازنشسته شوم

خواندن مطلب بعدی ←

خشونت پلیس صهیونیستی/ این‌بار مادران دستگیر یا مجروح شدند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *