۳۰ شهریور ۱۴۰۳

عربستان سعودی، دوست یا دشمن اسرائیل؟

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع عبری زبان، عربستان سعودی در مقایسه با سایر کشورهای جهان عرب، همه مسائل را کندتر انجام می‌دهد. حتی برای موضوعی چون توافق عادی سازی با اسرائیل و یا مانند این موضوع عجله نمی‌کند.

 

سوی دیگر این گزارش‌ها این است که چون عربستان خود را رهبر جهان عرب می‌داند، حمایت خود را بر آرمان فلسطین معطوف کرده است. این رویکرد یکی از اصلی‌ترین موارد اختلاف بین بیت المقدس و ریاض است. عربستان سعودی پیش از تعهد اسرائیل به راه حل دو کشوری، با توافق پیش نخواهد رفت.

بی جهت نیست که هفته گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای به راه حل دو کشوری اشاره کرد. در واقع او با این کار پیامی دوطرفه به نخست وزیر اسرائیل و ولیعهد سعودی فرستاد.

AP18128364905072 1024x640 1

در شرایط کنونی، سعودی‌ها درخواست‌های آشکاری چون تسلیحات پیشرفته – عمدتاً هواپیماهای رادارگریز که دولت در این مرحله تمایلی به ارائه آنها ندارد – و فناوری هسته‌ای برای استفاده غیرنظامیان، از آمریکایی‌ها دارند.

بایدن ادامه داد:« بعید می‌دانم ما ابزارهایی را در اختیار آنها بگذاریم که بدان وسیله توانایی دست‌یابی به انرژی هسته‌ای برای اهداف غیر نظامی را به دست آورند.» این حرف اساسا به ضرورت دستیابی به توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی اشاره دارد.

عربستان سعودی، دوست یا دشمن اسرائیل؟
عربستان سعودی، دوست یا دشمن اسرائیل؟

به هرحال، فاصله زیاد بین اسرائیل و عربستان سعودی لزوماً منوط به موضوع فلسطین و تمایل اسرائیل برای پیشبرد در این مسیر نیست، بلکه توانایی محدود اسرائیل برای باز کردن درها به روی محمد بن سلمان در واشنگتن را نیز شامل می‌شود.

در نگاه منطقه‌ای به مسائل، علی‌رغم گرم شدن روابط عربستان سعودی با ایران، عربستان سعودی در تلاش برای دستیابی به یک تعادل در برابر برنامه هسته‌ای تهران است. رژیم صهیونیستی نگران هسته‌ای شدن خاورمیانه است و از اینکه در آینده برای آنها مشکل ساز و خطرناک خواهد بود، بیمناک است.

 

لینک خبر:http://HTTPS://WWW.ZMAN.CO.IL/408413/

 

اخبار مرتبط:

→ خواندن مطلب قبلی

نه ابومازن ارزشی دارد نه تشکیلات خودگردان!

خواندن مطلب بعدی ←

جدال دوباره بن گویر با شین بت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *