۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تصویب بخش عمده طرح اصلاحات قضایی به‌رغم اعتراضات در اسرائیل

علی‌رغم همه اعتراضات و مخالفت ها با لوایح اصلاحات قضایی، کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو قرائت نخست لایحه موسوم به «استاندارد معقولیت» را به تصویب کنست رساند.

 

قرار است روز دوشنبه لایحه «استاندارد معقولیت» برای قرائت دوم و سوم و تصویب نهایی در کنست مطرح شود.

کمیته‌ای در کنست اسرائیل اعلام کرد که با وجود تشدید اعتراض‌ها علیه طرح بحث‌برانگیز اصلاحات قضایی، بخشی اساسی این طرح اصلاحی به تصویب رسیده است.

کمیته عدالت پارلمانی در کنست اسرائیل پنج‌شنبه 29 تیر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «با اکثریت نه نفر در مقابل هفت عضو»، لغو «بند معقولیت» را تصویب کرده است.

«بند معقولیت» یکی از ابزارهای اجرایی در اختیار نظام قضایی اسرائیل و به طور اخص قضات به‌ویژه قضات دیوان عالی است.

از طریق این ماده، دیوان عالی اسرائیل کنترل قضایی را بر کار دستگاه‌های مختلف قوه مجریه از جمله دولت، وزارتخانه‌ها و نهادهای رسمی وابسته به آن، اعمال می‌کند. لغو این بند توانایی قوه قضاییه اسرائیل را برای نادیده گرفتن تصمیم‌های دولتی بر اساس «استاندارد منطقی» محدود می‌کند و کابینه از اعمال استاندارد معقول بودن مستثنی خواهند بود.

مخالفان دولت نتانیاهو طرح اصلاحات قضایی را تهدیدی علیه دموکراسی توصیف کردند.

اعتراضات علیه طرح اصلاحات دولت ائتلافی راست‌گرای نتانیاهو در ماه ژانویه آغاز و به‌طور فزاینده‌ای تشدید شده است. مخالفان دولت نتانیاهو این طرح را تهدیدی علیه دموکراسی می‌دانند.

اگر هفته آینده پیش‌نویس این طرح در کنست اسرائیل تصویب شود، لایحه آن به قانون تبدیل خواهد شد.

Capture2 27

ادامه تظاهرات و اعتراضات علیه اصلاحات قضایی

سازمان‌دهندگان تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل، تایید کردند که تظاهرکنندگان صبح پنج‌شنبه 29 تیر در مقابل ادارات دولتی در شهر ساحلی حیفا در شمال اسرائیل تجمع کردند که در این تجمع صدها معترض فعال از تل‌آویو تا قدس شرکت کردند.

طرح اصلاحات قضایی به اختلافاتی در اسرائیل دامن زده که باعث برپایی بزرگترین اعتراضات در تاریخ این کشور و تداوم هفتگی آن با مشترک ده‌ها هزار نفر شده است.

مخالفت واشنگتن

طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو با مخالفت واشنگتن، مهمترین متحد اسرائیل مواجه شده است.

دولت راست افراطی اسرائیل که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن است، طرح پیشنهادی برای اصلاحات قضایی را ضرورتی برای تضمین توازن بهتر قوا در این کشور می‌داند.

واکنش نتانیاهو  به مخالفان طرح استاندار معقولیت

نتانیاهو در سخنرانی روز پنج شنبه اعلان کردلایحه لغو استاندارد معقولیت دمکراسی اسرائیل را تقویت می‌کند! آنچه دمکراسی اسرائیل را به خطر می‌اندازد لغو لایحه معقولیت نیست بلکه امتناع نیروهای ارتش از خدمت است.»

لایحه لغو معقول بودن، که توانایی قوه قضاییه اسرائیل را برای نادیده گرفتن تصمیمات دولتی بر اساس “استاندارد معقولیت” محدود می کند، قرار است در قرائت دوم و سوم یکشنبه به تصویب برسد.

 

لینک خبر: https://www.i24news.tv/en/news/israel/politics/1689850749

→ خواندن مطلب قبلی

شهادت 1 فلسطینی در یورش نیروهای صهیونیست به نابلس

خواندن مطلب بعدی ←

کابوس “شب مقاومت” علیه اصلاحات برای کابینه نتانیاهو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *