۳۰ شهریور ۱۴۰۳

عفونت باکتریمی بلای جان بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها

وزارت بهداشت: 7600 نفر طی دو سال اخیر در بیمارستان ها بر اثر عفونت باکتریمی جان خود را از دست دادند.

 

باکتریمی چیست؟
«باکتریمی به معنی وجود باکتری خون شما است. باکتریمی یا «مسمومیت خون»، یک اصطلاح پزشکی نیست. باکتریمی در بعضی موارد هیچ علائم بالینی ندارد اما در مواردی که با علائم بالینی همراه است نشان از خطر بالقوه و عوارض جدی است.

منابع عبری زبان گزارش دادند که وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در خصوص شیوع بالای باکتریمی ناشی از عفونت باکتریایی به ویژه در بخش‌های داخلی به مدیران بیمارستان‌ها هشدار داد.

مدیر مرکز ملی پیشگیری از عفونت و مقاومت آنتی‌بیوتیکی وزارت بهداشت، گزارشی را بر اساس یافته‌های تحقیقاتی منتشر کرد که نشان می‌دهد در سال‌های 2018 – 2019؛ تقریباً 7600 تن از بیماران به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که یک چهارم از این افراد بر اساس عفونت در بیمارستان‌ها و تنها 30 روز پس از ابتلا فوت کرده‌اند.

بیماران مبتلا به عفونت باکتریمی در بیمارستانی در اسرائیل
بیماران مبتلا به عفونت باکتریمی در یک بیمارستان اسرائیلی

بر اساس برآوردهای آماری سیستم بهداشتی رژیم صهیونیستی سالانه بین 4000 تا 6000 نفر بر اثر عفونت در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. حدود 30% از مرگ‌ومیرهای ناشی از عفونت در بیمارستان‌ها نتیجه باکتریمی است که می‌تواند توسط باکتری‌های مختلف ایجاد شود. در یافته‌های مربوط به این داده‌های تحقیقاتی آمده است که بخش بزرگی از مواد باکتریمی به دست آمده در بیمارستان‌ها قابل پیشگیری است و می‌توان مرگ‌ومیر را با اقدامات به موقع به حداقل رساند.

به عملکرد و چگونگی رسیدگی به باکتریمی در بیمارستان‌ها نیز انتقادات بسیاری وارد است. در سطح ملی، موضوع باکتریمی اکتسابی در بستری خارج از بخش‌های مراقبت‌های ویژه مورد توجه کافی قرار نمی‌گیرد.

گفتنی است که از سال 2012 میزان باکتریمی کاهش 50% داشته است اما در سال‌های کرونایی (2020 – 2021) افزایش یافت و در سال 2021 مجدداً کاهش یافته اما از سرطان روده بزرگ و پستان پیشی گرفته است.

باکتریمی، بلای جان بیماران بستری شده
باکتریمی، بلای جان بیماران بستری شده

در بخش‌های داخلی، اکثر بیماران به این مشکل دچار می‌شوند. در بخش‌های مراقبت‌های ویژه، حتی پس از کاهش 50%، میازن باکتریمی همچنان از نرخ‌های گزارش شده از ایالات متحده و سایر کشورها بسیار بالاترست.

در این گزارش آمده که برای پیشگیری از بخش‌ قابل توجهی از این موارد و کاهش تعداد زیادی از موارد مرگ‌ومیر، سرمایه‌گذاری اداری لازم است. مدیرهای بخش‌های عفونی معتقدند که باکتریمی، یک عفونت تهاجمی جدی است که معمولاً باعث عفونت خونی می‌شود. این عفونت می‌تواند به بسیاری از اندام‌ها و سیستم‌ها آسیب برساند چراکه از طریق رگ‌های خونی از یک محل به کل بدن منتقل می‌شود.

در مواردی که بیماران در بیمارستان دچار عفونت خونی می‌شوند اغلب به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند بنابراین بیمارستان‌ها باید در شرایط استریل قرار بگیرند. گاهی اوقات نیز برای جلوگیری از این اتفاق، قبل از عمل جراحی به بیمار دارو می‌دهند.

مرگ و میر ناشی از عفونت باکتریمی افزایش یافته است
مرگ و میر ناشی از عفونت باکتریمی افزایش یافته است

جامعه پزشکی از وزارت بهداشت درخواست کرد که با این پدیده نیز مقابله کند زیرا نسبت به بعضی بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا قابل پیش‌بینی‌تر است. آنها معتقدند که اگر دولت بین یک تا دومیلیارد شِکِل سرمایه‌گذاری کند و با خرید تجهیزات مناسب‌ و آموزش‌های بیشتر به پرسنل می‌تواند جان بیماران زیادی را نجات دهد.

جمعیت اسرائیل، روز‌به‌روز در حال پیر شدن، بیمار شدن و نیاز به بستری‌شدن است و انتظار می‌رود که بیماران بعد از مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی با بهبودی کامل آنجا را ترک کنند نه اینکه به دلیل بهداشت ضعیف جان خود را به راحتی از دست دهد. این دقیقاً همان چیزی است که دولت و وزارت بهداشت باید از آن جلوگیری کنند.

لینک خبر:https://www.ynet.co.il/health/article/sy1ibpain

اخبار مرتبط:

→ خواندن مطلب قبلی

حمله سایبری به بیمارستانی در بنی‌براک

خواندن مطلب بعدی ←

خطر آفرینی مجوزهای حمل سلاح

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *