۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نظرسنجی؛ وضعیت اضطراری در اراضی اشغالی

بر اساس یک نظرسنجی که روز سه‌شنبه منتشر شد، اکثر قریب به اتفاق شهروندان اسرائیلی معتقدند که اراضی اشغالی در وضعیت اضطراری قرار دارد.

Capture1 32

شاخص صدای اسرائیل که هر ماه توسط اندیشکده موسسه دموکراسی اسرائیل (IDI) تهیه می‌شود، در یک نظرسنجی فاش کرد که 58 درصد از اسرائیلی‌ها بر این باورند که وضعیت جامعه اسرائیل در حالت اضطراری قرار دارد و تنها یک سوم اسرائیلی‌ها خلاف این نظر را دارند.

IDI اعلام کرد که پاسخ‌ها بر اساس خط مشی سیاسی طبقه‌بندی شده است، کمتر از یک سوم از رأی‌دهندگان به احزاب در ائتلاف بنیامین نتانیاهو، معتقد بودند که اسرائیل در وضعیت اضطراری قرار دارد.

اخراج نیروهای ذخیره ارتش که انصراف دادند

در پاسخ به پرسشی درباره داوطلب نشدن نیروهای ذخیره، تنها تعداد کمی از پاسخ دهندگان گفتند که نیروهای ذخیره باید به سبب این کار اخراج شوند. 9٪ از جامعه آماری به جناح چپ، 13٪ به میانه‌رو و 33٪ از کسانی که رای داده‌اند به جناح راست تعلق دارد.

تاثیر تصویب لایحه لغو معقولیت بر دموکراسی

پاسخ مردم به نظرسنجی درباره تصویب لایحه اصلاحات قضایی نشان می‌داد که ۵۴ درصد مردم بر این باورند که این قانون به ضرر دموکراسی اسرائیل است و اکثر پاسخ دهندگان در طیف‌های سیاسی، ترجیحشان بر مصالحه و سازش بود.

اغلب رأی‌دهندگان به احزاب ائتلافی معتقدند که این قانون مثبت است.(از جمله 84٪ از پاسخ دهندگان فوق ارتدوکس) و تنها 12٪ از عرب‌های ساکن اراضی اشغالی معتقد بودند که این قانون خوب است.

عملکرد مجریان قانون در تظاهرات

این نظرسنجی در ادامه عملکرد مجریان قانون در تظاهرات را مورد بررسی قرار داد. نتایج نظرسنجی نشان داد که تعداد افراد چپ‌گرا که فکر می‌کردند عملکرد مجریان قانون خوب نبوده است، از ماه مارس به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

62 درصد از حامیان جناح چپ به عملکرد پلیس در اعتراضات نمره ضعیف یا بسیار ضعیفی دادند، که نسبت به 10 درصدی که در ماه مارس به این ترتیب پاسخ دادند، افزایش چشمگیری داشت.

41 درصد از افراد میانه‌رو نمره کمتری به عملکرد مجریان قانون دادند که در مقایسه با ماه مارس 22 درصد افزایش یافته است. از جناح راست نیز 33 درصد در مقایسه با 37 درصد در اوایل سال جاری به پلیس نمره ضعیفی دادند.

چگونگی روند دولت در اصلاحات قضایی

حدود یک سوم از پاسخ‌دهندگان بر این باوراند که دولت به برنامه‌های خود برای اصلاح قوه قضاییه ادامه می‌دهد، یک سوم دیگر فکر می‌کنند که ائتلاف با سرعت پایین‌تری پیش خواهد رفت و 13 درصد معتقدند که این قانون برای مدتی متوقف خواهد شد. و تنها چهار درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که دولت به‌طور کامل قانون اصلاحات را متوقف خواهد کرد.

پیشرفت جنبش اعتراضی

در همین حال، 56 درصد از اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که جنبش اعتراضی (بزرگترین جنبش در تاریخ این کشور) قوی‌تر خواهد شد و فقط 28 درصد پیش‌بینی کردند که تضعیف می‌شود. 87 درصد از جناح چپ و 65.5 درصد از حزب میانه‌رو و 45 درصد از جناح راست معتقدند که اعتراضات قوی‌تر خواهد شد.

تاثیر اصلاحات بر وضعیت مالی

همچنین حدود 50 درصد از کسانی‌ که در نظرسنجی شرکت کردند معتقد بودند که اصلاحات قضایی بر وضعیت مالی آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این در حالی است که مقامات اقتصادی، بین‌المللی و صاحبان مشاغل در اسرائیل به طور مداوم در مورد آسیب‌های ناشی از اصلاحات اساسی به وضعیت اقتصادی هشدار داده‌اند این درحالی است که نتانیاهو و دولتش این اخطار را نادیده گرفته‌اند.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/poll-finds-majority-of-israelis-believe-country-is-in-a-state-of-emergency/

 

→ خواندن مطلب قبلی

توپ توخالی گالانت / وزیر دفاع اسرائیل لبنان را تهدید کرد

خواندن مطلب بعدی ←

شکایت لین آلفی بازیگر معروف اسرائیلی از وزارت دفاع

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *