۳۱ شهریور ۱۴۰۳

ادبیات شورشی؛ انتشار دو کتاب همراه با اعتراضات مدنی جامعه اسرائیل

دو کتاب با موضوع ادب و هنر انتقادی و اعتراضی و با مضمون «در حال و هوای اعتراضات مدنی» در اراضی اشغالی منتشر شد.

اعتراض، مشکلات مردم، لغو برهان معقولیت، جولای سیاه، و در نهایت اینکه آیا در این سرزمین آینده‌ای وجود دارد؟ اینها بهانه‌هایی است که شیرا هفر از انتشارات لوکوس را وادار به نشر کتابی اعتراضی و شورشی همسو با شرایط حاکم بر جامعه اسرائیل امروز کرد.

شیرا هفر در این خصوص گفت: «با چند ده نویسنده عبری تماس گرفتم و از آنها خواستم آثاری را که با موضوع ادب انتقادی و اعتراضی در راستای اعتراضات مدنی جامعه اسرائیل و شرایط حال حاضر اسرائیل خلق کرده‌اند، برای من بفرستند.»

هفر افزود، جامعه در شرایط اکنون به هنر و ادبیات نیاز دارد متقابلا ادبیات نیز در خدمت کسانی است که به آن نیازمنداند. در همین راستا مجموعه‌ای ادبی – هنری با عنوان «همین لحظه» منتشر کرد. او در توضیح این مجموعه ادبی گفت: این اثر شامل تصاویر بصری، شعر، قطعات و داستان‌های کوتاه، از خالقان و نویسندگانی با جهان‌بینی‌ها، باورها و مواضع سیاسی متفاوت است که با یک زبان متحد به نگارش درآمده است.

نویسندگان مطالب این مجموعه مستقیماً به موضوع پرداخته اند” تنش بین یک دولت یهودی و یک دولت دمکراتیک” و پاسخ به این پرسش که در فضای جامعه‌ای پر از سردرگمی، آیا این سرزمین آینده‌ای دارد؟ آیا ما آینده‌ای داریم؟ ما که هستیم؟ چگونه یکپارچه می‌شوید؟ هفر ادامه داد سعی کردم تمام این لحظات و احساسات را ضبط و منتشر کنم.

انتشارات لوکوس کتابی با عنوان‌ « همین لحظه [که پیش روی شماست] » و انتشارات Am Oved کتابی با عنوان« برشی از وضعیت 75» با موضوع انعکاس اعتراض به اقدامات دولت و شرایط اجتماعی جامعه اسرائیل منتشر کردند.

Capture2 11

کتاب «همین لحظه»

«کتاب همین لحظه»، نوشته نولی عمر، روایت داستان دختر نوجوانی است که به همراه مادرش در تظاهرات خیابان کاپلان شرکت کرده و در جریان تظاهرات با افرادی ملاقات می‌کند. او به طور اتفاقی لئوناردو داوینچی را با پلاکاردی در دست و همراه با معترضان می‌بیند. روی پلاکارد نوشته شده است: «دموکراسی کجایی؟ اسرائیل در حال فروپاشی است!»

سپس ملاقاتی ناگهانی با پسری که عاشقانه دوستش دارد، رخ می‌دهد. هر دو برای شرایط موجود گریه می‌کنند. نکته قابل تأمل اینکه گریه آنها برای معترضین موضوع عجیبی نیست؛ مرد مسنی در واکنش به گریه آنها می‌گوید: «وضعیت واقعا سخت است، اما ما تسلیم این افراد فاسد نمی‌شویم! کاش همه جوانان به اندازه شما اهمیت دهند…!»

دختر همچنان گریه‌کنان به تظاهرات ادامه می‌دهد؛ گریه برای خودش،‌ دمکراسی، کودتای مشمئز کننده و اقدامات این دولت عقب مانده که روحیه مردم را از بین برده است.

این مجموعه تلفیقی از آثار بصری چون نقاشی توأم با داستان و شعر است و در بخشی از این مجموعه شعری اعتراضی از زیو انگل مایر نقل شده است:

من خواب دیدم، چه وحشتناک!

من کشورم را ندارم، کشورم دیگر وجود ندارد!

با فریاد از خواب بیدار شدم، آها!

کشورم اینگونه مسموم شد!

و مردم اینگونه معترض شدند

دانه‌های فاشیسم جوانه زد، میوه‌ای زهرآلود رویید

روی هر شاخه رسیده یک سیب هنیست!

در بخشی دیگر از این کتاب شعری در مذمت حامیان کودتای قانونی منتشر شده است:

در روزی که ارتدوکس‌های افراطی در اینجا اکثریت خواهند بود/ من اینجا نخواهم بود! به تو گفته بودم / که این روز نخواهد آمد / هشت میلیون سکولار، هشت میلیون اولترا ارتدوکس/ و درهای عدالت شکسته خواهد شد و اعضا از هم می‌پاشند/ در اینجا ظهور می‌کند، فوق ارتدکس برای تصمیم گیری!/ هشت میلیون سکولار، هشت میلیون و یک اولترا ارتدوکس/ و در آن روز اقتصاد سقوط خواهد کرد / نیروهای دفاعی منحل می‌شوند /و نژادپرستی از بین خواهد رفت / و حقیقت غایب خواهد بود/ ای دوست! حقیقت با چه کسی است؟ و عدالت چیست؟ و اراده خدا چیست/ … به چه کسی باید تکیه کنیم؟ بر پدر آسمانی ما!

 

Capture1 34

کتاب «تصویر وضعیت 75»

کتاب دیگر «تصویر وضعیت 75» است که یووال شیمونی و ایلات شامیر آن را به دلیل آنچه “احساس فوری این روزها” است، ویرایش کرده‌اند. این کتاب شامل گزیده‌هایی از آثار 23 نویسنده است که پیشتر منتشر شده و اکنون در فضایی جدید و به روز، گردآوری و سازماندهی شده است.

این کتاب پاسخ به سوالاتی چون “اگر اسرائیل از بین برود، نسل‌های آینده چه چیزی از آن به یاد خواهند آورد؟” از سامی مایکل در رمان “هوسوت” است. سوالی که به گفته شیمونی و شامیر، «به دلیل تکانه‌هایی که اکنون بر جامعه اسرائیل وارد شده، دوباره مطرح شده و اهمیت پیدا کرده است».

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:« [اسرائیل] زخمی از سر تا پا در جنگ‌ها دارد و هنوز بر روی شمشیر خود زندگی می‌کند. جنگ‌ها نه تنها بین همسایه‌هایش بلکه در درون او نیز جریان دارد. شما نمی‌دانید کدام یک خطرناک‌تر هستند! و شما چگونه در آن جنگ‌ها موفق خواهید شد؟ هیچ راهی برای دانستن وجود ندارد!

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/culture/literature/Article-1025750

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

شکایت لین آلفی بازیگر معروف اسرائیلی از وزارت دفاع

خواندن مطلب بعدی ←

نزاع در مترو / تحقیر سرباز زن توسط خریدی‌ها

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *