۳۰ شهریور ۱۴۰۳

انتصابات سیاسی میکی زهار در جامعه ادبی

اعتراض نویسندگان به میکی زهار: «تلاش برای تصاحب جوایز ادبی در اسرائیل را محکوم می‌کنیم.»

در بیانیه جنبش اعتراضی نویسندگان و شاعران در اسرائیل آمده است که «سه نماینده منتخب وزیر زهار مبلغ و در خدمت کابینه نتانیاهو و کودتا هستند»

Capture2 12
میکی زهار، وزیر فرهنگ و ورزش
انجمن نویسندگان و شاعران با انتقاد شدید از وزیر زهار و توطئه خواندن سخنان وی، نوشتند: سخنان وزیر که گویی نماینده نویسندگان اسرائیلی در هیئت امنا را متعادل می‌کند، فریبکارانه و انکارآمیز است.

اسرائیل هیوم گزارش داد که میکی زهار وزیر فرهنگ و ورزش، کمیته انتصاب داوران انجمن ادیبان و نویسندگان را اصلاح خواهد کرد. زهار تصمیم دارد بنی زیپر، گادی تاوب و نیو دارومی را به عنوان داور منصوب کند که شاعران و نویسندگان اسرائیلی در واکنش به این اقدام زهار اعتراض کردند.

سه نفرِ منتخب زهار از چهره‌های شناخته شده در دنیای نویسندگی و ادبیات به شمار می‌روند که وابسته به جناح راست هستند از این رو این انتصاب، اعتراض شدید نویسندگان و شاعران و زنان و اهل کتاب در اسرائیل را در پی داشت. نماینده نویسندگان و شاعران اعلام کرد که تلاش وزیر میکی زهار برای تصاحب جوایز ادبیات در اسرائیل را محکوم می کند.

Capture1 36

«امروز وزیر فرهنگ و ورزش میکی زهار، اعلام کرد که زمان آن فرا رسیده است که به همه نویسندگان اسرائیلی در سراسر این کشور اعلام کنیم که اکنون زمان بازنمایی و گسترش ادبیات غنی موجود در اسرائیل است و بر همین این اساس، سه عضو جدید به هیأت امنای جوایز ادبیات – گادی تاوب، نیو دارومی و بنی زیپر – به سیوان باسکین و موشه گاتمن از اعضای پیشین کمیته، اضافه می‌شوند. نویسندگان اعلام کردند: «متاسفانه سه وزیر منتخب مبلغانی در خدمت دولت نتانیاهو و کودتا هستند، برخی از آنها مانند دکتر گادی تاوب اخیراً در مجارستان نیز به این موضوع توجه کرده‌اند. آنها این اقدام  دکتر گادی تاوب را مأموریت رژیم توصیف کردند.

همچنین در این نامه اعتراضی آمده است که «هیئت امنا نهادی است که هیئت داوران را برای بیش از دویست و پنجاه جایزه مختلف ادبی که بازوی اصلی حمایت دولت از توسعه ادبیات و وجود نویسندگان اسرائیلی است، انتخاب می‌کند. وارد کردن یک ملاحظات سیاسی در ترکیب آن به معنای این است که وزیر زهار به دنبال آسیب رساندن به موجودیت اساسی، آزادی بیان و نوشتار نویسندگان اسرائیلی است.»

Capture3 14

در نامه دستوری زهار به نویسندگان آمده است که «طبق مقررات عمومی جوایز، لازم است به منظور آمادگی جهت انتصاب اعضای هیئت امناء برای جایزه مورد نظر، رایزنی‌هایی با شما انجام شود. طبق راهنمایی دفتر حقوقی در خصوص انتصاب هیئت‌های امناء، برای انجام رایزنی در خصوص انتصاب سه نماینده به نام‌های بنی زیپر، نو دارومی و دکتر گادی تاوب در هیأت امنای جوایز ادبی با شما تماس می‌گیرم.»

همچنین در پاسخ نامه زهار آمده است: «سخنان وزیر که گویی در حال ایجاد تعادل برای نمایندگی نویسندگان اسرائیلی در هیئت امناء است، فریبکارانه و انکارآمیز است، گویی که تا کنون نمایندگی مناسبی برای همه نویسندگان اسرائیلی وجود نداشته است. در هیئت امناء و همین حالا با معرفی این سه مبلغ به هیئت امنا این اتفاق برای اصلاح آن می‌افتد. حقیقت این است که وزیر با کنترل یک مبلغ دست راستی سعی در مبارزه با نویسندگان اسرائیلی دارد.

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/culture/books/article/14322319

→ خواندن مطلب قبلی

چگونگی پرداخت وام مسکن به خریدی‌ها

خواندن مطلب بعدی ←

ادبیات فانتزی؛ چرایی بی‌رغبتی نویسندگان اسرائیلی به این نوع ادبی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *