۳۰ شهریور ۱۴۰۳

قطع بودجه مشینا (پیش دانشگاهی )

رئیس یک دانشگاه بزرگ در اورشلیم(قدس اشغالی) نسبت به خودداری اسرائیل از تامین بودجه لازم برای پیش‌دانشگاهی دانشجویان فلسطینی شرق بیت المقدس (مشینا) هشدار داد.

دوشنبه گذشته، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، بزالل اسموتریچ، اعلام کرد که 200 میلیون شکل (معادل 54 میلیون دلار) بودجه پیش دانشگاهی (= مشینا (mechina) از بودجه مختص به دانشجویان عرب قدس شرقی کسر شده است.

مشینا
بزالل اسموتریچ

 

اقدام اسموتریچ در قطع بودجه مشینا به دلیل آنچه “حضور گروهک‌های اسلامی افراطی” خوانده شده، موجب توقف موقت طرح پنج ساله‌ برای توسعه قدس شرقی به مبلغ 2.5 میلیارد شکل معادل با 680 میلیون دلار شد.

مشینا

پروفسور برتولد فریدلندر، ریاست دانشگاه هداسا در بیت المقدس اشغالی گفت:«تامین مالی مشینا زیر نظر یک دولت راستگرا آغاز شد.»

فریدلندر این ادعای کاهش بودجه به دلایل امنیتی را رد کرد و اظهار داشت:«ادعای حضور اسلام افراطی در مؤسسات دانشگاهی اسرائیل کاملا نادرست است.»

وی ادامه داد:«یکی‌ از نقش‌های اصلی ما به‌ عنوان یک موسسه دانشگاهی، فراهم آوردن مسیری برای فعالیت اجتماعی جوانانی است که عرصه‌ای برای انجام فعالیت‌های اجتماعی ندارند. مشینا پلی است برای ورود جوانان اورشلیم شرقی به جامعه و اقتصاد که از عواقب عدم همبستگی و درآمد کم جلوگیری می‌کند.»

درباره مشینا

این برنامه توسط دانشگاه هداسا در سال 2017 و با همکاری شهرداری اورشلیم برای تسهیل دسترسی دانشجویان از اورشلیم شرقی به دانشگاه‌های اسرائیل راه اندازی شد. بعدها تامین بودجه پنج ساله این برنامه توسط دانشگاه عبری و سایر مؤسسات آموزش عالی در شهر پرداخت شد.

فریلندر گفت:«مشینا امکان جبران شکست ده ساله دولت را فراهم کرده که به مدارس دولتی اورشلیم اجازه می‌دهد تا تحت نظارت آموزش و پرورش کار کنند و برنامه درسی اردنی یا فلسطینی را بدون آموزش زبان عبری تدریس کنند.»

بیشتر مدارس در قدس شرقی بر اساس برنامه درسی فلسطینی تدریس می‌کنند و زبان عبری در آن تدریس نمی‌شود. در نتیجه بسیاری از دانشجویان قدس شرقی درخواست خود را برای دانشگاه‌های اسرائیل فسخ می‌کنند.

وی افزود:«در این برنامه مقدماتی، ما و سایر مؤسسات دانشگاهی شهر به آنها کمک می‌کنیم تا موانع زبانی، شکاف‌های فرهنگی را پر کنند و یهودیان و اعراب را به هم نزدیک‌تر کنند.»

دانشگاه عبری نیز با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و استدلال کرد که از بین بردن مشینا در قدس شرقی صدها جوان را به زندگی جهل، فقر، جنایت و ترور سوق می‌دهد و آنها را بدون توانایی زندگی در یک جامعه مشترک رها می‌کند.

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/college-head-assails-smotrich-for-defunding-programs-for-jerusalem-arabs/

 

→ خواندن مطلب قبلی

سید حسن نصر الله: در جنگ با محور مقاومت لبنان چیزی به نام اسرائیل باقی نخواهد ماند

خواندن مطلب بعدی ←

ناامیدی رهبران جامعه خریدی از رفتار نتانیاهو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *