۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نقض آزادی بیان در هنر

ده‌ها هنرمند در اعتراض به حذف یک نقاشی با محتوای ارتدوکس‌های افراطی از موزه شهر رامات گان، خواستار حذف آثار هنریشان از این موزه شدند.

به دنبال نقض آزادی بیان در هنر، ده‌ها هنرمند از مسؤلان موزه‌ای در رامات گان خواستند تا آثارشان را از این موزه حذف کند که در نتیجه آن تقریباً تمام نمایشگاه خالی خواهد شد، مگر اینکه نقاشی را که به نام ارتدوکس‌های افراطی است بازگردانند.

Capture2 20

Capture3 17دو اثر هنری از دیوید ریبا

موزه هنر اسرائیل رامات گان، واقع در نزدیکی تل آویو، هفته گذشته به درخواست شهردار شهر، تابلویی از دیوید ریبا (David Riba ) را حذف کرد. نقاشی ریبا دو ارتدوکس افراطی را نشان می‌دهد که در کنار دیوار ندبه دعا می‌کنند. در کنار یکی عبارت «اورشلیم از طلا»، عبارت رایجی که به پایتخت اشاره دارد، و در کنار دیگری، عبارت «اورشلیم مزخرف» قرار دارد.

پس از اینکه موزه هنر نمایشگاهی را برای نمایش نقاشی افتتاح کرد، شهردار عکسی از این نقاشی را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد و پرسید که آن را حذف کند یا در معرض دید عموم قرار دهد؟ پس از برپایی نمایشگاه این نقاشی به دستور شهردار از موزه خارج شد.

Capture1 55

40 هنرمند شرکت‌کننده در این موزه در اعتراض به این اقدام شهردار آثار خود را با پارچه‌های سیاه پوشاندند. در پی اقدام اعتراضی هنرمندان، به دستور شهردار پارچه‌ها برداشته شد، کهاین اقدام موجب درگیری با هنرمندان شد.

دادگاه تل آویو با حمایت از اقدام شهرداری، درخواست ریبا و انجمن حقوق مدنی اسرائیل برای نمایش مجدد این نقاشی رد کرد.

شهردار گفت که این تصمیم نشان می‌دهد که حفظ «کرامت انسانی» بر آزادی بیان افسار گسیخته رجحان دارد. وی افزود به حکم دادگاه، تصمیم حذف آثار هنری توهین‌آمیز و نژادپرستانه کاملا قانونی است و به همین علت دادخواست این هنرمند و انجمن حقوق شهروندی را رد کرد.

قاضی دادگاه از مسئولان موزه هنر خواست تا با مصالحه اجازه دهد آثار هنری این هنرمند در یک مکانی دیگر به نمایش درآیند. البته هشدار داد که محتوای آن می‌تواند توهین‌آمیز تلقی شود. مسئولان موزه تا کنون هیچ تصمیمی در این رابطه اتخاذ نکرده‌اند.

در نامه‌ای، 43 نفر از هنرمندان نوشتند که چند روز پس از افتتاح نمایشگاه جدید، «از اینکه متوجه شدیم ملاحظات غیرحرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در موزه رخنه کرده است، شوکه شدیم، آزادی بیان آسیب جدی دید، نمایشگاه از اساس دچار نقص شد و محیط کار ما به عنوان هنرمند. ناامن و تهدیدکننده شد.»

هنرمندان نوشتند: «ما همراه با فهرست بلندبالایی از هنرمندان، موزه‌ها، گالری‌ها و مؤسسات، متأسفیم که مداخله سیاسی به موزه بازگشته است و موقعیت حرفه‌ای آن در اسرائیل و خارج از کشور آسیب رسانده است. ما به نام آزادی بیان و صداقت حرفه‌ای خود خواهان حذف فوری آثارمان از نمایشگاه هستیم. ما از یک مصالحه توافق شده که امکان بازگشت نقاشی دیوید ریبا و آثار هنری ما را فراهم کند، استقبال می‌کنیم.»

Capture4 5
روی بارزیلایی، رئیس موزه هنر اسرائیل، در پاسخ از هنرمندان خواست که از انجام اقدامات یک جانبه خودداری کنند. او گفت: « آزار هنرمندان موجب نگرانی کارکنان و هنرمندان موزه شده است. پیشنهاد می‌کنم هنرمندان پیروزی را به عناصر محافظه‌کار ندهند و در کنار اعتراض مدنی همچنان آثار خود به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی ادامه دهند. بایکوت راه حل نیست.

لینک خبر: https://mnenia.zahav.ru/Articles/3480990

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

تورم سالانه به 3.3% رسید، شاخص قیمت در ماه جولای 0.3% افزایش یافت

خواندن مطلب بعدی ←

حدود نیمی از نوجوانان اسرائیلی در معرض خطرات بازی‌های آنلاین

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *