۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اعتراضات در مترو/ معترضین خواهان فعالیت مترو در روزهای شنبه هستند

روز گذشته مسئولین مترو، ریل قطار در خط قرمز رنگ را افتتاح کردند و با اعتراض برخی از مردم مواجه شدند. معترضین خواستار فعالیت خطوط راه‌آهن در روز شنبه هستند.

این قطار که پیشتر غیرفعال بوده به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است. قطارهای خط قرمز در منطقه‌ شهری تل‌آویو بعد از گذشت ۱۱ ساعت از اولین سفر تجاری‌شان، نیمه شب به ایستگاه راه‌آهن دربت یام و پتاه تیکوا رسیدند. آن‌ها تا ساعت ۲۱:۳۰ شنبه شب، نزدیک به ۲۹ ساعت در آنجا توقف کردند.

افتتاح خط مترو با اعتراض شروع شد
 اعتراض به فعالیت آن در شنبه

شرکت NTA سازنده خط ریلی و شرکت TEVEL مجری آن، روز اول را روزی موفقیت آمیز توصیف کرده و اعلام کردند که روز گذشته حدود 100 هزار نفر از این خط استفاده کردند. اما اختلالات ناشی از توقف طولانی‌ مدت یکی از قطارها در ایستگاه الیفلت که در آن معترضان بیش از دو ساعت خود را به قطار‌ها بسته بودند و جلوی بسته‌ شدن درهای قطار را گرفته‌ بودند، نیز به وجود آمد. شدت اعتراضات به حدی بود که قطارهای دیگر نمی‌توانستند در این ایستگاه توقف کنند.

تظاهرکنندگان وعده‌ خود را برای اعتراض به تصمیم میری رگو وزیر حمل و نقل مبنی بر عدم راه‌اندازی خط در روز شنبه، مطابق با وضعیت موجود، عملی کردند و هزاران نفر از آنها به تظاهرات در ایستگاه‌های مختلف قطار در تل‌آویو مانند ایستگاه پتاه تیکوا پیوستند.

اعتراض به فعالیت مترو در شنبه ها
اعتراض به فعالیت مترو در شنبه ها

اعتراضات زمانی به اوج رسید که بعضی از معترضین در نقطه‌ مرکزی اعتراضات در ایستگاه کارلیباچ سوار قطار شدند و زمانی که به ایستگاه الیفلت رسیدند، مانع ادامه‌ مسیر قطار شدند. همانطور که گفته شد آنها برای مدت طولانی خود را با دستبند به قطار بستند و علی‌رغم حضور گسترده پلیس، نیروهای پلیس اقدام به اخراج آنها از قطار نکردند.

در حین اعتراضات، دستگاه تهویه‌ هوای داخل واگن‌ها از کار افتاد و بسیاری از تظاهرکنندگان جمعیت را خارج کردند. علی‌رغم ادعاها مبنی بر اینکه در حال حاضر عدم فعالیت قطار در روز شنبه، در راستای شرایط فعلی است در تل آویو وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد و 75 درصد مردم اسرائیل از حمل و نقل عمومی در شبات حمایت می کنند. 75 درصد از مردم اسرائیل طرفدار حمل و نقل عمومی در روز شنبه هستند. این قطار اکثرا در شهرهای سکولار حرکت می‌کند. دلیلی وجود ندارد که در شنبه فعالیت نداشته باشد.

جشن گرفتن شبات در خلال اعتراضات داخل واگن مترو
جشن گرفتن شبات در خلال اعتراضات به فعالیت مترو

بعد از اعتراض طولانی‌مدت در داخل قطار، معترضان مراسم شبات را هم برگزار کردند و نان خلاه و شراب توزیع کردند. مقامات ارشد اعتراضات شب گذشته نیز اعلام کردند که آنها قصد دارند در هفته‌های آینده فعالیت‌هایی را همراه با معترضان در اعتراض به بستن خطوط در روز شنبه ادامه بدهند و این واضح است که در هفته‌ آینده انتظار می‌رود اعتراضات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

در نتیجه‌ عدم فعالیت قطار در روز شنبه به دستور دولت که یک مؤسس یک دولت دیکتاتوری مذهبی، خسارت اقتصادی کلان به وجود آمده‌ است. حتی قبل از اینکه اعتراضات سر بگیرد، مسئله‌ عدم فعالیت قطار در روز شنبه یکی از موارد مورد بحث عموم در روزهای اخیر بوده‌ است و حتی شهردار تل‌آویو نیز مراسم بازگشایی خطوط که در حضور نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو برگزار شد را تحریم کرد و گفت:”من عضوی از اعتراض در مورد روش شما برای اداره‌ کشور و به اینکه هیچ حمل و  نقل عمومی‌ای در روز شنبه وجود ندارد، هستم.”

H1bwH11xa33 0 0 3000 2000 0 x large

“میکائیلی”، وزیر اسبق حمل و نقل رژیم صهیونیستی، دیروز صبح اعتراض خود را در طی شلوغی‌های روز گذشته اعلام کرد:«راه‌آهن باید 7 روز هفته از جمله شنبه در دسترس باشد. به عنوان وزیر حمل و نقل، من طرحی را به همراه مدیرکل این وزارتخانه و با سازمان ملی حمل و نقل برای راه‌اندازی راه‌آهن در روز شنبه تهیه کردم. این طرح شامل پیامدهای بودجه‌ای، پیامدهای سیستمی و همه چیز در همکاری با وزارت دارایی بود. این هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیون شکل در مقابل یک سود حدودا 800 میلیون شکلی برای اقتصاد و عموم است صرفه‌ اقتصادی بی‌سابقه برای دولت و صرفه‌‌جویی فوق‌العاده برای مردم است.»

 

لینک خبر:https://www-ynet-co-il.translate.goog/news/article/rjbvssa3h

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

تهدید و اعتصاب معلمان خطر تأخیر شروع سال تحصیلی را افزایش داد

خواندن مطلب بعدی ←

سی‌وسومین شنبه متوالی اعتراضات علیه اصلاحات قانونی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *