۳۱ شهریور ۱۴۰۳

نویسندگان اسرائیلی جوایز دولتی را به دلیل سیاسی بودن بایکوت کردند

جمعی از نویسندگان اسرائیلی اعلان کردند که آثارشان را به دبیرخانه‌های جوایز دولتی به دلیل انتصابات سیاسی زهار در جامعه ادبی ارسال نخواهند کرد.

پس از تلاش وزیر فرهنگ برای انتصاب حامیان دولت در هیئت امنای جوایز ادبی، صد نفر از شخصیت‌های ادبی از جمله حییم بائر، سوریا شالوف و درور مشانی اعلام کردند که آثار خود را به دبیرخانه‌های دولتی ارسال نمی‌کنند. ده‌ها نفر از دانشگاهیان و نویسنده‌ها نیز اعلام کردند که از حضور در کمیته‌های داوری جایزه خودداری می‌کنند.

Capture2 35صد شخصیت ادبی (نویسنده، ویراستار و مترجم)،از جمله حییم بائر، درور میشانی، زرویا شالو، ارلی کاستل-بلوم، دورییت رابینیان و نوآ یادلین بیانیه‌ای را امضا کردند مبنی بر اینکه آثار ادبی خود را به کمیته‌های جوایز دولتی ارسال نخواهند کرد. این تصمیم به دنبال تلاش وزیر فرهنگ میکی زوهر برای منصوب کردن حامیان نخست وزیر بنیامین نتانیاهو -گادی تاوب، نو دارومی و بنی زیپر- در هیئت امنای جوایز ادبی وزارت فرهنگ است.

در بیانیه نویسندگان آمده است: «پس از اعلام وزیر میکی زهار مبنی بر انتصاب حامیان دولت (دولتی که به دنبال اجرای قوانین دیکتاتوری، نژادپرستی و زن‌ستیزانه است) به هیئت امنای جوایز ادبیات در دفتر خود ما نویسندگان، ویراستاران، مترجمان اعلام می‌کنیم که آثار ادبی را به دبیرخانه‌های جوایز دولتی که به این ترتیب تعیین شده‌اند ارسال نخواهیم کرد.»


¶¶ در نامه نویسندگان معترض آمده است: انتصاب سیاسی داوران منتخب توسط وزیران رژیمی که تفکر دیکتاتوری دارند به اعتبار جوایز ادبی لطمه می‌زند و از ارزش آنها می‌کاهد.

Capture3 23
جوایز وزارت فرهنگ علاوه بر جوایز نقدی شامل جایزه خلاقیت لوی اشکول [جایزه نخست وزیر به آثار ادبی عبری]، جایزه مترجم، جایزه کتاب برتر سال، جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان دبورا عمر و جایزه ویراستاری است.»

در پایان این بیانیه آمده است: «ما امضاکنندگان اعلام می‌کنیم تا زمانی که ترکیب هیئت مدیره تغییر نکند، از شرکت در دبیرخانه‌های جوایز وزارت فرهنگ خودداری می‌کنیم. ما این کار را با درد زیاد انجام می‌دهیم، اما نمی‌توانیم با حزبی که تمام هدفش از بین بردن ادبیات اسرائیل و آسیب مرگبار به خالقان این آثار و نویسندگانی است که این جوایز برایشان ارزشمند است، همکاری کنیم.»

لینک خبر: https://e.walla.co.il/item/3590274

→ خواندن مطلب قبلی

تصویب ساخت شهرک مسکونی مختص خریدی‌ها

خواندن مطلب بعدی ←

در اقدام اعتراضی زنان، نماد آزادی ملبس به پوشش کنیزان شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *