۳۰ شهریور ۱۴۰۳

امتیاز به تشکیلات خودگردان فلسطین در صورت توافق با عربستان

به گزارش منابع خبرگزاری آکسیوس دولت بایدن هفته گذشته به رژیم صهیونیستی هشدار داد که هرگونه معامله احتمالی با عربستان، مستلزم اعطای امتیازات قابل توجه به تشکیلات خودگردان فلسطین است.

وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی، ران درمر، هفته گذشته برای گفتگو درباره توافق عربستان سعودی به واشنگتن سفر کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه به درمر درباره لزوم امتیاز دادن رژیم صهیونیستی به تشکیلات خودگردان فلسطین در صورت عقد قرار داد با عربستان را به دولت اشغالگر صهیونیستی گوشزد کردند.

جیک سالیوان

امتیاز
آنتونی بلینکن

بلینکن به درمر گفت که دولت رژیم صهیونیستی «وضعیت را اشتباه می‌خواند» و مجبور نیست چنین امتیازی بدهد. همچنین گفت که عربستان باید به جهان عرب و جهان اسلام نشان دهد که در ازای توافق عادی‌سازی، دستاوردهای قابل توجهی در مورد تشکیلات خودگردان دریافت کرده است.

سالیوان نیز به درمر گفت که بایدن می‌خواهد از حمایت گسترده دموکرات‌های کنگره برای یک توافق بزرگ با عربستان سعودی برخوردار شود. وی افزود که برای انجام این کار، باید گام‌های جدی از سوی اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها برداشته شود. درمر در گفتگوهای خود با بلینکن و سالیوان، در مورد امتیازات احتمالی اسرائیل برای فلسطینیان اظهار نظر چندانی نداشت. وی به سالیوان گفت که امتیاز اسرائیل این است که آماده پذیرش برنامه هسته‌ای غیرنظامی در عربستان سعودی است.

امتیاز در ازای پایان درگیری با اعراب

سال‌ها شایعه شده بود که اسرائیل روابط پشت پرده‌ای با عربستان سعودی دارد، اما سعودی‌ها این شایعات را به شدت تکذیب می‌کردند. علی‌رغم انکار هرگونه تماس با رژیم صهیونیستی از سوی عربستان، وال استریت ژورنال اخیراً گزارش داد که آمریکا و عربستان بر روی خطوط کلی توافق عربستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای امتیازاتی به اعراب فلسطینی به توافق رسیده‌اند.

بنیامین نتانیاهو نیز به صراحت گفته است که هدف او دستیابی به توافق صلح با عربستان سعودی است که «به طور مؤثر به درگیری اعراب و اسرائیل پایان دهد.»

مقامات سعودی بارها گفته‌اند که یک کشور فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی، پیش‌نیاز عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل است.

بایدن یک سال پیش از عربستان سعودی بازدید کرد و در آنجا دو توافق را به عنوان گام‌های مهم در مسیر عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اعلام برداشت.

لینک خبر: http://www.israelnationalnews.com/news/376104

→ خواندن مطلب قبلی

نامزد انتخاباتی آمریکا و پایان دادن کمک‌های مالی به اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

تبعیض؛ این‌بار در آزمون استعداد درخشان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *