۳۰ شهریور ۱۴۰۳

واکاوی نقض حقوق زنان و تفکیک جنسیتی در رژیم صهیونیستی

پشت پرده محرومیت زنان از فضای عمومی؛ سال‌هاست که بودجه تفکیک جنسیتی تأمین شده است و تنها به دولت کنونی اسرائیل مربوط نمی‌شود!

پروفسور نویا ریملت یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق در دانشگاه حیفا و بنیان‌گذار انجمن حقوق، جنسیت و سیاست اجتماعی در مقاله با عنوان« این دولت فعلی نیست، شما سال‌هاست که بودجه تفکیک جنسیتی را تأمین کرده‌اید!» درباره پشت پرده تفکیک جنسیتی و وضعیت کنونی زنان در جامعه اسرائیل نوشت:

محرومیت زنان از حمل و نقل عمومی، دانشگاه و فضای عمومی نتیجه سیاستی است که طی دو دهه توسط لیبرال‌ها تدوین شده و با بودجه عمومی تأمین می‌شود.

Capture1

حوادث طرد و تحقیر دختران و زنان در اتوبوس‌ها اخیراً منجر به اشاره انگشت اتهام علیه ائتلافی شده است که در آن راست مذهبی و افراطی ارتدوکس نماینده گسترده‌ای دارند. اما باید بگوییم پدیده نهادینه شده حذف زنان در عرصه عمومی از دیروز شروع نشده و ابتکار دولت فعلی نیست در واقع بیش از دو دهه است که سیاست عمومی در اسرائیل که توسط لیبرال‌ها نیز تدوین شده و با بودجه عمومی تأمین می‌شود از محرومیت زنان در عرصه‌های مختلف حمایت کرده است.

این سیاست، جامعه افراطی ارتدوکس را در داخل اسرائیل تغییر می‌دهد، افراط‌گرایان را تقویت می‌کند، میانه‌روها را ساکت و اقدامات جدایی را فراهم می‌کند که در هیچ کشور دیگری که در آن جوامع بزرگ افراطی ارتدوکس زندگی می‌کنند مشابهی ندارد. بنابراین، کسانی که نگران برابری جنسیتی در اسرائیل هستند، باید مستقیماً به واقعیت نگاه کنند و آن را تغییر دهند. این تغییر به چیزی بیش از اعتراض در خیابان نیاز دارد و حتی در صورت سقوط دولت فعلی نیز پایان نخواهد یافت.Capture1 1

علاوه بر اینکه جامعه افراطی ارتدوکس نیاز به تفکیک جنسیتی در اتوبوس دارند و خواهان آن هستند باید این موضوع که افراطی ارتدوکس باید جداسازی کامل در آکادمی داشته باشند را به آن اضافه می‌کنیم. اولین برنامه‌های آکادمیک برای افراطی ارتدوکس توسط کارآفرینان خصوصی ایجاد شد که با مشورت خاخام‌ها تصمیم گرفتند تا حداکثر مدلی از جداسازی را اتخاذ کنند که شامل حذف استادان زن از کلاس‌های مرد نیز می‌شود. شورای عالی آموزش و پرورش این برنامه‌ها را برای سال‌ها بدون مشخص کردن مرزهای مربوط به محدوده مناسب تفکیک، تأمین مالی کرده است.

دیوان عالی در این‌باره حکم داد که محرومیت کامل اساتید زن ممنوع است، با این حال، به منظور اطمینان از احترام به احساسات مردان افراطی ارتدوکس که مایل به یادگیری نیستند، اشتغال زنان را در رشته‌های تحصیلی مردانه به دوره‌های انتخابی محدود کردند.

در پس این گفتمان حقوقی در عمل، یک مبارزه محکم بین افراط‌گرایان و میانه‌روها در بخش‌های افراطی ارتدوکس و اولترا ارتدوکس وجود دارد و این مبارزه عواقب جبران‌ناپذیری برای وضعیت همه زنان در اسرائیل دارد. این سوال که چه کسی پیروز خواهد شد باید گفت در مورد سیاست عمومی، کسانی که آن را رهبری می‌کنند که نه تنها در دولت، بلکه در دانشگاه، خدمات عمومی و در ارتش نیز حضور دارند.

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/news/article/syksissa2

→ خواندن مطلب قبلی

نرخ آپارتمان در اسرائیل گران‌تر از 21 کشور اروپایی

خواندن مطلب بعدی ←

نظرسنجی؛ کاهش قدرت احزاب ائتلاف دولتی دربرابر اپوزیسیون

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *