۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پرتغال اعلام کرد: شهروندان اسرائیلی بیشترین درخواست پناهندگی به این کشور را داشته‌اند

دولت پرتغال اعلان کرد که در سال گذشته نزدیک به 21000 اسرائیلی درخواست پناهندگی کرده‌اند.

اسرائیل تایمز نوشت: پس از آنکه دولت پرتغال اجازه داد فرزندان یهودیان سفاردی برای دریافت گذرنامه اقدام کنند، اسرائیل با بیشترین متقاضی پناهندگی برای دومین سال متوالی پیشتاز است.

مقامات پرتغالی گفتند که اسرائیلی‌ها بیش از هر کشور دیگری برای شهروندی در پرتغال درخواست داده‌اند، اگرچه ممکن است تعداد کمی از آنها واقعاً در این کشور زندگی کنند.

بر اساس آمار اداره مهاجرت و مرز پرتغال (SEF)، تعداد اسرائیلی‌هایی که از طریق قانونی در سال 2015 برای فرزندان یهودیان اخراج شده در جریان تفتیش عقاید به تصویب رسید به 20975 نفر در سال 2022 رسید. اسرائیلی‌ها همچنین بیشترین تعداد درخواست‌کننده با 21263 نفر در سال 2021 بودند.

Capture1 16
جامعه یهودی پرتغال در کنیسه کادوری

افزایش متقاضیان اسرائیلی پس از تصویب «قانون بازگشت» پرتغال در سال 2015 آغاز شد و به نوادگان یهودیان سفاردی اجازه داد درخواست تابعیت کنند. دولت پرتغال برنامه‌های خود را برای پایان دادن به این سیاست در دسامبر 2023 اعلام کرده است.

این سیاست سال گذشته در میان اتهامات کلاهبرداری و فساد در جامعه یهودی پورتو که برای بررسی درخواست‌ها تایید شده بود، با رسوایی مواجه شد.

شهروندی پرتغال جذابیت‌های زیادی برای اسرائیلی‌ها به دلیل آزادی رفت و آمد همراه با پاسپورت اتحادیه اروپا دارد. مضافا اینکه پرتغال مالیات کمتر و هزینه زندگی کمتری نسبت به اسرائیل دارد. درواقع شهروندان اسرائیلی‌ جذب نرخ‌های پذیرش راحت‌تر در دانشگاه‌های دولتی اروپا و هزینه‌های کمتر برای اتباع اتحادیه اروپا می‌شوند.

Capture1 14
نمایی از کنیسه کادوری در پرتو- پرتغال

انگیزه‌های سیاسی را نیز باید به عوامل بالا علاوه کرد. در حالی‌که دولت راست افراطی با نخست وزیری بنیامین نتانیاهو برای تضعیف قدرت و استقلال قوه قضاییه تلاش می‌کند، اسرائیلی‌های لیبرال تمایل فزاینده‌ای برای مهاجرت به خارج از کشور دارند. دیگر شهروندان نیز از ترس و استرس ناشی از زندگی در کشوری که به طور مداوم در کشمکش مرگبار با همسایگان خود محبوس شده است، به فرار از این کشور ترغیب می‌شوند.

بسیاری از اسرائیلی‌ها، کشوری پر از شهروندانی که مهاجرت‌های گذشته را تحمل کرده‌اند، ممکن است به دلیل تمایل به “طرح B” به فکر درخواست پناهندگی باشند. آمیکام، یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی اسرائیلی که نام خانوادگی خود را ارائه نکرد، به پرتغال نیوز گفت که در سال 2017 درخواست ملیت داده است، حتی اگر برنامه‌ای برای مهاجرت نداشته باشد.

او گفت: «همیشه داشتن یک طرح دوم خوب برای شرایطی که اوضاع در اسرائیل به بدترین شکل پیش برود، خوب است.

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/portugal-says-nearly-21000-israelis-applied-for-citizenship-last-year

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

درگیری‌های خشونت‌آمیز پلیس و پناهجویان اریتره‌ای

خواندن مطلب بعدی ←

اعتراض زنان خریدی به حمایت سیاستمداران از مجرم جنسی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *