۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گاز خنده؛ اعتیاد تازه و همه‌گیر نوجوانان اسرائیلی

گاز خنده ماده خطرناکی است که به تازگی نوجوانان اسرائیلی به مصرف آن معتاد شده‌اند.

Capture2 17

روانپزشک مرکز اعتیاد رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای تحقیقی برای اسرائیل هیوم نوشت:

تعطیلات طولانی به پایان رسیده و کودکان به مدرسه بازگشته‌اند، اما این بدان معنا نیست که رفتارهای خطرناک آنها متوقف شده است، زیرا کشف و تجربه تجربیات جدید بخش مهمی از روند رشد و هویت‌سازی در این سنین است. وسوسه آزمایش مواد مختلف در جست‌وجوی تجربه‌های هیجان‌انگیز بسیار زیاد است، اما در بیشتر مواقع نادیده گرفتن خطرات موجود وجود دارد و نوجوانان و جوانان با روش‌هایی که می‌توان خسارت‌ها را به حداقل رساند، آشنا نیستند.

در سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوران بحران کرونا، محبوبیت ماده‌ای به نام «گاز خنده» در بین نوجوانان اسرائیلی افزایش یافته است. نوجوانان و جوانان آن را عمدتا در مهمانی‌ها، باشگاه‌ها و پارک‌ها مصرف می‌کنند. همزمان با افزایش مصرف، آسیب پذیری‌ها و آسیب‌های مرتبط با استفاده خطرناک آن نیز افزایش یافته است.

این ماده شیمیایی به نام اکسید نیتروژن و فرمول شیمیایی آن N2O است و به عنوان گاز خنده نیز شناخته می‌شود. این گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که اولین بار در سال 1775 کشف شد و به سرعت به عنوان یک عامل بی‌هوش و بی حس‌کننده در روش‌های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گرفت.

در قرن هجدهم، استفاده از این ماده برای اهداف تفریحی آغاز شد، و ثروتمندان بریتانیا شروع به سازماندهی پارتی‌های گاز خنده کردند، از آسیب‌های اثر این ماده، بی‌هوشی و در پی آن زخمی شدن مردم بود درحالی‌که احساس درد نمی‌کردند.

در سال 1844 استفاده از آن در درمان‌های دندانپزشکی آغاز شد و هنوز هم برای این منظور استفاده می‌شود. همچنین کاربردهای صنعتی مختلفی برای این گاز وجود دارد اما در این زمان هیچگاه این ماده برای استفاده تفریحی به کار نرفت.

در سایت وزارت بهداشت اسرائیل آمده است: «گاز خنده به عنوان یک ماده آماده‌سازی پزشکی برای همه مقاصد پزشکی مصرف می‌شود. طبق دستور داروسازان ممنوعیت صریح برای واردات یا عرضه گاز خنده بدون مجوز قبلی از وزارت بهداشت وجود دارد، همچنین فردی که اقدام به فروش یا عرضه گاز خنده می‌کند، بر اساس قوانین کیفری مرتکب فعل بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری شده است، بنابراین هرگونه فروش کپسول‌های گاز خنده در سوپرمارکت‌ها، کیوسک‌ها و مهمانی‌ها جرم محسوب می‌شود.

Capture1 35

امروزه در جامعه اسرائیل در بسیاری از مهمانی‌ها، نوجوانان با ظروفی که برای مصارف پزشکی طراحی شده‌اند بادکنک‌های لاستیکی را پر از گاز خنده می‌کنند و برای خوش‌گذرانی – وقتی گاز دیگر سرد نیست- آنها را استنشاق می‌کنند.

استنشاق گاز – پس از هر بار استنشاق – منجر به احساس آرامش و سرخوشی برای لحظاتی می‌شود. استنشاق گاز بدون وقفه و بعد از آن تنفس اکسیژن، منجر به از دست رفتن هوشیاری می‌شود. علائم مسمومیت بسیار متنوع است و شامل افزایش ضربان قلب، اختلال در تنفس، سرفه و احساس خفگی، توهم و از دست دادن هوشیاری است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که با استفاده بداهه نمی‌توان دوز گاز استنشاقی را کنترل کرد، بنابراین تعیین دوز ایمن برای این دارو دشوار است.

استفاده مکرر این ماده باعث کمبود ویتامین B12 می‌شود که ممکن است منجر به کم خونی، آسیب به سیستم ایمنی و آسیب جدی به سیستم عصبی شود. استفاده مکرر و برای مدت طولانی ممکن است باعث آسیب مغزی، تشنج، مشکل در اجابت مزاج، ایجاد وابستگی به مواد و بروز بیماری‌های روان پریشی مزمن شود.

با توجه به افزایش استفاده از این ماده در بین نوجوانان و جوانان اسرائیلی، روانپزشک نویسنده مقاله توصیه کرد که در صورت داشتن مشکل قلبی، فشار خون بالا یا آسم، به طور کامل از آن اجتناب شود و البته که بهترین روش به حداقل رساندن آسیب، اجتناب کامل از مصرف است.

لینک خبر: https://healthy.walla.co.il/item/3606705

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

ابومازن و انکار هولوکاست

خواندن مطلب بعدی ←

رئیس سابق موساد: در کرانه باختری آپارتاید مطلق اجرا می‌شود

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *