۳۰ شهریور ۱۴۰۳

خاورمیانه جدید/ دست‌آورد صلح اسرائیل با عربستان

«خاورمیانه جدید»؛

پروژه‌ای که عربستان سعودی و امارات را از طریق اسرائیل به اروپا متصل می‌کند، باعث عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان می‌شود و موجبات شکل‌گیری یک «خاورمیانه جدید» را فراهم می‌کند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، چندی پیش از پروژه بین‌المللی اتصال آسیا و اروپا به عنوان خاومیانه جدید خبر داد که انتظار می‌رود از اراضی اشغالی عبور کند. همچنین وی بر تصمیم بین المللی به عنوان تصمیمی که چهره کل خاورمیانه و به‌ویژه رژیم صهیونیستی و قدرت آن را تغییر می‌دهد، تأکید کرد.

اعلام عمومی و بین المللی این پروژه یک اتفاق ساده نیست. اگر واقعاً این کریدور ( دالان ترابری) از طریق مرز آبی هند و عربستان سعودی به سمت اروپا متصل شود، واضح است که ماهیت استراتژیک اسرائیل، روابط و زیر ساخت‌های آن با هند و کشورهای عربی را تغییر خواهد داد.

ساخت خاورمیانه جدیدی که بوی خون می‌دهد
خاورمیانه جدیدی که بوی خون می‌دهد

در گذشته طرح‌های مشابهی مطرح شد حتی زمانی که وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی از شرایط مشابهی برای پیوند دادن اسرائیل به خاورمیانه از طریق اردن صحبت کرد اما در این طرح مشارکت پیچیده‌ای از هند، اتحادیه اروپا، امارات، عربستان سعودی و عمان وجود دارد که در ظاهر مشخص نیست که چه کسی چه چیز را ارائه می‌دهد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا در قالب بیانیه‌ای از این طرح رونمایی کردند، با این وجود هنوز هیچ چیزی مشخص نیست. بایدن بدون توافق‌های اصولی جرأت اعلام این طرح را نداشت، با این حال پیش‌بینی می‌شود که احتمالاً مقدمات این پروژه فراهم شده است. البته دور از ذهن نیست که بایدن به دلیل برخوردار نبودن از محبوبیت عمومی در جامعه در آستانه انتخابات جدید ریاست جمهوری از این پروژه رونمایی کرده باشد.

عمان و امارات عضو G-20 نیستند، با این حال آنها به هند دعوت شدند که به جزئیات کوچک پروژه رسیدگی کنند تا در مراحل اولیه، سردرگمی از سوی آنها ایجاد نشود. بنابراین، این یک گام بسیار بزرگ برای متحدان این پروزه محسوب می‌شود.

البته برای دیدن نتیجه این پروژه باید به زیرساخت‌ها توجه داشت، چرا که زیرساخت‌های ریلی بسیار پیچیده‌تر از زیرساخت‌های دریایی است. به نظر می‌رسد که ایالات متحده این چالش را به عنوان بخشی از جنگ با چین پیش می‌برد. کلمه چین به صراحت ذکر نشده است، اما برخورد هیئت چینی در کنفرانس G-20 بسیار سرد بود.

خاورمیانه MiddleEast

  • ارتباط بین ترازنامه عظیم و صلح با عربستان سعودی چیست؟

زمانی که ما از توافق صلح یا عادی سازی اسرائیل با عربستان سعودی صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چرا چنین تلاش بین‌المللی برای برقراری روابط بهتر بین آنها انجام می‌شود. واضح است که حتی اگر مرزی با عربستان سعودی نداشته باشند، اما به روابط کاری خوب با عربستان سعودی نیاز دارند تا این پروژه به خوبی پیش برود.

  • از آنجایی که این یک منفعت بین‌المللی است، آیا فلسطینی‌ها می توانند از این اتفاق کنند؟

در دوران اسحاق شامیر، فلسطینی‌ها نتوانستند تجدید روابط بین اسرائیل، چین و هند را به منظور ایجاد مشروعیت عربستان برای روابط نزدیک با اسرائیل از بین ببرند. اما واضح است که چنین توافقی که عربستان را قدرتمند می‌کند، بالاتر از تعهد اخلاقی سعودی‌ها به فلسطینی‌ها است.

 

لینک خبر: https://www.inn.co.il/news/613559

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

اتحاد سکولارها برای شکستن فرهنگ شبات

خواندن مطلب بعدی ←

گزارش: افزایش میزان مصرف سیگار و دخانیات در بین نوجوانان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *