۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اسرائیل: این بار هم می‌توان برنامه هسته‌ای عربستان را مخفیانه مدیریت کنیم

روش‌های مخفی می‌تواند مانع از تغییر برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان به نظامی شود.

یک منبع بلندپایه اسرائیلی به جروزالم پست گفته‌ که راه‌های محرمانه‌ای وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که سعودی‌ها از تجهیزات هسته‌ای غیرنظامی، که ممکن است آمریکا به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی سه‌جانبه، به آنها بدهند سوء استفاده نمی‌کنند. اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد، زیرا این موضوع بسیار فنی است و رسیدگی به آن بسیار پیچیده خواهد بود. این اصلاحات فناوری و تجهیزات می‌تواند کلیدی برای قفل کردن یک توافق عادی سازی بین ریاض و اورشلیم، تحت نظارت واشنگتن باشد.

حداقل دو رویکرد در درخواست سعودی‌ها وجود دارد که واشنگتن برنامه هسته‌ای غیرنظامی را به عنوان یکی از انگیزه‌های اصلی برای تمایل ولیعهد محمد بن سلمان برای عادی‌سازی روابط با دولت اسرائیل به این کشور ارائه دهد.
یکی از جنبه‌های آن نیروگاه هسته‌ای برای تولید برق است. که البته ممکن است این پیش پاافتاده‌ترین دلیل باشد.

uHkMnbHB2tGP
برنامه هسته‌ای عربستان

مسئله مهم‌تر این است که آیا سعودی‌ها اورانیوم غنی‌شده را برای تأسیسات خود دریافت می‌کنند و چگونه این اورانیوم در آینده غنی‌سازی می‌شود؟!!

مهمتر از همه، آیا آنها توانایی غنی‌سازی اورانیوم را به صورت بومی دریافت می‌کنند یا فقط اورانیوم از پیش غنی‌شده را که از خارج از کشور ارسال می‌شود، دریافت می‌کنند؟

ران درمر (وزیر امور استراتژیک)، در مصاحبه‌ای با PBS در اواخر اوت، احتمال حمایت اسرائیل از برنامه انرژی هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی که شامل غنی‌سازی اورانیوم است را رد نکرد. درمر بارها هشدار داد که اگر آمریکا چیزی در عرصه هسته‌ای به سعودی‌ها ندهد، بن سلمان ممکن است برنامه هسته‌ای با محدودیت‌های کمتری از سوی چین دریافت کند.
اما سوال بزرگ درمر و کارشناسان امنیتی این بود که ایالات متحده چقدر در مدیریت هر آنچه که سعودی ها دریافت می‌کند نظارت می‌کند و اسرائیل چه نوع تضمینی از برابر بن سلمان یا برخی از حاکمان بعدی دارد که تلاش نکنند تا برنامه هسته‌ا‌ی غیرنظامی را به یک برنامه نظامی تبدیل کنند؟
هارل مناشری، مسئول سابق سایبری شین بت گفت که بهترین رویکرد این است که «به سعودی‌ها توانایی غنی‌سازی اورانیوم ندهید» و هر اورانیوم غنی‌شده‌ای که دریافت می‌کنند باید «فقط در جای دیگری پیش غنی‌سازی شود». اما تضمین به چه معناست؟

“درپشتی تکنولوژی اینترنت”!!
منابع اطلاعاتی اسرائیلی به این روزنامه گفته‌اند که علی‌رغم نگرانی‌های برخی از مقامات ارشد دفاعی، راه‌های «درپشتی» دیجیتالی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که حتی اگر به سعودی‌ها نوعی توانایی محدود غنی‌سازی داده شود و حتی اگر آنها شروع به سوءاستفاده از آن برای کارهای نظامی کنند. برای این منظور، می‌توان کل کار را متوقف کرد یا به‌طور دیگری خرابکاری کرد.
با حمایت یوآو گالانت(وزیر دفاع) اخیراً به مقامات ارشد ایالات متحده یک سری سؤالات اساسی در مورد اینکه ایالات متحده دقیقاً چه توانایی‌هایی را به ریاض می‌دهد، پرسیده است. برخی از این پاسخ‌ها می‌تواند به طور بالقوه به قابلیت‌های نظارت و خاموشی در پشتی مربوط باشد، که می‌تواند دیدگاه گالانت و سایر مقامات دفاعی را در مورد این موضوع تعیین کند.
اگرچه ایده درب پشتی دیجیتال بسیار حساسیت برانگیز است و اکثر مقامات سعی کرده اند از بحث در مورد آن اجتناب کنند، اما خب این ایده جدید نیست.
همانطور که مناشری، که امروز رئیس بخش سایبری در موسسه فناوری هولون است، خاطرنشان کرد، ویروس استاکس نت، منسوب به اسرائیل و ایالات متحده، حدود 15 سال پیش، بیش از 1000 سانتریفیوژ ایرانی را برای غنی‌سازی اورانیوم خراب کرد و برنامه هسته ای ایران را چند سال به طور بالقوه عقب انداخت.

وی ادامه داد: هر F-35 در جهان نرم افزاری نصب شده است که از نظر تئوری به آمریکا اجازه می دهد کنترل از راه دور را به دست بگیرد، اما می‌توان موانعی برای این کنترل ایجاد کرد.
علاوه بر این، مناشری هشدار داد که هیچ کس نباید به طور علنی به جزئیات نحوه استفاده ایالات متحده از درهای پشتی بپردازد زیرا “این فقط می‌تواند باعث درز اطلاعات شود.”
سپس، او هشدار داد که اسرائیل باید «با دید وسیع‌تری نگاه کند. اگر آمریکا به سعودی‌ها [توانایی هسته‌ای] بدهد، کل خاورمیانه را وارد مسابقه داشتن نیروگاه هسته‌ای می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا روسیه فقط یک نیروگاه هسته‌ای به ایران داده بود و ایده این بود که ایرانی‌ها اورانیوم از پیش غنی شده را از مسکو دریافت کنند. اما در نهایت و پس از کمک اولیه روسیه در برخی موارد، ایران تأسیسات نطنز خود را توسعه داد که به آن قابلیت غنی سازی مستقل بومی داد.
 

→ خواندن مطلب قبلی

اعتراض به اعلام استقلال؛ مجسمه بن گوریون آتش زده شد

خواندن مطلب بعدی ←

7 اسرائیلی در اوکراین به جرم حمل مواد مخدر و تصادف خودرو دستگیر شدند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *