۳۰ شهریور ۱۴۰۳

افزایش اجاره بها در اراضی اشغالی/ مهاجرت معکوس یا مافیای مسکن؟

بر اساس داده های اداره مرکزی آمار، اجاره آپارتمان در چهار ماه گذشته به طور مداوم با نرخ 1.3% کاهش یافته است؛ روندی که نشان دهنده کاهش سالانه 4% است. اما در ماه‌های اخیر اداره مرکزی آمار افزایش مداوم قیمت مسکن را گزارش می دهد.

شاخص خدمات مسکن که منعکس کننده تغییر قیمت اجاره است، در هشت ماهه اول سال 2023، پس از ثبت افزایش 6.2% در کل سال 2022، 4% افزایش یافت. بر اساس این داده‌ها، که قیمت اجاره آپارتمان‌های سه اتاقه در سال گذشته به طور میانگین حدود 13% افزایش یافته است.

بررسی قیمت اجاره ها در مکانهای مختلف
بررسی قیمت اجاره ها در مکانهای مختلف
  • اجاره‌ها در تل‌آویو افزایش یافت اما در بئرشوع، نه!

در مجموع متوسط ​​قیمت مسکن در مردادماه نسبت به مرداد ماه سال گذشته 12.7% افزایش داشته است. این در حالی است که در سال 2022 قیمت ها تنها 6.3% افزایش یافت. عرضه آگهی‌های آپارتمان‌های سه اتاقه در این دوره 5.5% افزایش یافته است، در حالی که در سال قبل 16.4% کاهش داشته است.

همچنین بازدید از آگهی‌های تبلیغاتی نیز نسبت به سالهای گذشته 2.4% بیشتر شده است. قیمت آپارتمان‌های سه اتاقه در تل‌آویو در سال گذشته تنها 5.6% افزایش یافته است،در اورشلیم، قیمت ها در سال گذشته 7% افزایش یافته است و در مجموع در دو سال اخیر افزایش قیمت در شهرستان به 18% رسیده است.

بررسی قیمت اجاره ها در زمانهای مختلف
بررسی قیمت اجاره ها در زمانهای مختلف
  • مهاجرت معکوس؛ علت اصلی افزایش قیمت آپارتمان‌‎ها

از ابتدای سال گذشته، بازار اجاره در وضعیت متناقضی قرار دارد. قیمت‍ها واقعاً در حال افزایش است، اما بازده قیمت آپارتمان‌ها به دلیل یک سری مشکلات کاهش می یابد که البته یکی از دلایل این حجم از گرانی و افزایش قیمت، در درجه اول مهاجرت معکوس ساکنین اراضی اشغالی است و از سویی دیگر، افزایش نرخ سود طی یک سال و نیم گذشته است.

236092

سه مهره اصلی در بازار مسکن؛ سرمایه گذاران، مستاجران و دولت هستند که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در افزایش قیمت مسکن سهیم هستند و هیچ کس، حتی خود سرمایه گذاران، از این وضعیت راضی نیستند. در ظاهر دولت در تلاش است تا سهم سرمایه گذاران در بازار اجاره را عمدتاً از طریق مالیات کاهش دهد. اما نه مردم و نه سرمایه‌گذاران به دولت اعتمادی ندارند.

 

لینک خبر: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001458235

اخبار مرتبط:

اندر احوالات فروش و اجاره مسکن در اراضی اشغالی

→ خواندن مطلب قبلی

توهین یک روزنامه‌نگار به جامعه خریدی: 13% از مردم مانند غده سرطانی هستند

خواندن مطلب بعدی ←

پارازیت در GPS هواپیما

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *