۳۰ شهریور ۱۴۰۳

سرگذشت زنان در رژیم صهیونیستی

امسال سرزمین‌های اشغالی یکی‌از چالش برانگیزترین روش هاشانا های تاریخ رژیم صهیونیستی را پشت سر گذاشت. این منطقه با مشکلاتی مواجه است که مسائل مختلفی از جامعه همچون اقتصاد، هزینه‌های زندگی، امنیت، درگیری‌های داخلی، تبعیض علیه زنان و … را در برمی‌گیرد. ازجمله مشکلات بنیادین امسال اراضی اشغالی، درگیری‌های داخلی است که منجر به افتراق میان مردم شده است و ساختار رژیم صهیونیستی را از درون متلاشی نموده است.

دولت بنیامین نتانیاهو که یکی‌از افراطی ترین دولت‌ها در تاریخ رژیم صهیونیستی است؛ که با وعده ثبات و آرامش روی کار آمد.

اسموتریچ 1
بزالل اسموتریچ

اما به‌قول خبرگزاراورشلیم پست، طی این نه ماه دولت حتی لحظه‌ای شمشیرش را علیه مردم بر زمین نگذاشت. از اصلاحات قضایی گرفته تا تخصیص بودجه برای شهرک نشینان خریدی و حملات روزانه وزرای ائتلاف به دیوان عالی، همچنین تهاجم همه جانبه رهبران دولت نتیانیاهو ازجمله بن گویر، اسموتریچ به هرکس که خط قرمزها را رعایت می‌کند. بی‌کفایتی و هرج و مرج در دولت را نشان می‌دهد.

زنان
ایتامار بن گویر

طرح اصلاحات یاریو لوین اعتراضات بی‌سابقه‌ای را در اراضی اشغالی برانگیخت؛ اما همچنان دولت بر تصمیم خود مصمم بوده و تظاهرات گسترده مردم موجب نشد تا از این طرح دست بردارند. برای مثال در همین هفته، نتانیاهو و افراد ائتلافش معترضین را با بزرگترین دشمنان رژیم صهیونیستی در یک رده خواندند که همین موضوع آتش اعتراض را در اراضی اشغالی شعله‌ورتر کرد.

از آب کره گرفتن خریدی‌ها

همچنین به احتمال زیاد پس‌از ایام تعطیلات یهودیان، احزاب خریدی برای دریافت معافیت سربازی دانشجویان یشیوا اقدام خواهند کرد که این امر شرایط را ملتهب می‌کند و به تظاهراتی گسترده می‌انجامد.

شلومو کرهی، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی قصد دارد تا با اصلاحات همراه شود و علیه رسانه‌های آزاد و مردمی اعلام جنگ کند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که در سال جدید هیچ‌گونه آتش بسی میان دولت و جنبش اعتراضات مردمی برقرار نیست.

وضعیت زنان زیر دست نتانیاهو در رژیم صهیونیستی

یکی‌از نکات منفی دولت نتانیاهو که مغفول مانده است، افول جایگاه زنان است. سقوط 22 پله‌ای رژیم صهیونیستی در شاخص برابری جنسیتی گویای این مطلب است. همبستگی ائتلاف نتانیاهو با احزاب صهیونیست مذهبی و خریدی که زنان را در زمره انسان نمی‌دانند؛ موجب می‌شود تا این رتبه‌بندی مرتبا دچار افول و سقوط شود.

به گفته اورشلیم پست، این دولت یکی‌ از مردانه‌ترین، مردسالارترین ومحافظه‌کارترین دولتی است که در سال‌های اخیر حکومت کرده است. این دولت پیش‌از این اقداماتی را در راستای تضعیف حقوق زنان و گسترش اختیارات خاخام‌ها و تبعیض‌های جنسیتی انجام داده است.

انتصاب می گولان

بنیامین نتانیاهو می گولان را به‌عنوان اولین وزیر پیشروی زنان رژیم صهیونیستی منصوب کرد. اولین اقدامی که گولان پس‌از به قدرت رسیدن و ورود به عرصه کاری‌اش انجام داد، برکناری رئیس اداره دولتی ارتقای وضعیت زنان بود. وی اعتراضات هفتگی سرگذشت ندیمه را با شنل‌های قرمز برگرفته‌ از سریالی به همین نام پایه‌گذاری کرد.

گولان، جنبشی را در راستای مشروعیت‌زدایی علیه گروه‌های جامعه مدنی زنان بنیان نهاد. وی درحالیکه خود را مبلغ و مروج ارزش‌های یهودی و سنتی می‌داند؛ درصدد است تا آنها را به‌عنوان

زنان
می گولان

نخبه‌گرایان چپ که فقط به گروهی محدود از زنان اهمیت می‌دهند؛ معرفی کند. از نظر او فمنیسم و سازمان‌های زنان سنگر لیبرال هستند و باید بر آنان غلبه کرد.

حلقه مردانه

گفتنی است که ائتلاف قصد دارد تا قوانینی را در راستای تبعیض جنسیتی در اماکن عمومی مسلط کند و در اینصورت دیگر زنان هیچ نماینده‌ای در مجامع تصمیم‌گیری نخواهند داشت. این امر را در مقایسه دولت فعلی با دولت اسبق می‌توان دریافت. در دولت پیشین از 27 وزیر 9 نفر زن بودند و در وزارتخانه‌های دولتی 9 مدیر از زنان منصوب شدند. در دولت فعلی از 32 وزیر 6 نفر مونث بودند که کمتر از 20درصد می‌باشد. همچنین یک زن به‌عنوان مدیر وزارتخانه‌های صنعتی در 32 وزارتخانه دولتی منصوب شده است.

چندین سال است که حلقه نزدیکان نتانیاهو کاملا از مردان تشکیل شده است و امروزه عمدتا در هیچکدام از موضوعات دولتی که برگزار می‌شود حضور ندارد. زنان در فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت‌های دولتی و رهبری‌های اقتصادی محروم هستند. طی ماه های گذشته بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی افرادی را به سمت‌های ارشد وزارت دارایی منصوب کرد که حتی یک نفر از آنها زن نیستند. حتی زنان معدودی که در پست‌های کلیدی منصوب شده‌اند؛ یادگار دولت قبلی هستند. البته اگر دولت قدرتش را داشت یقینا آنان را برکنار می‌کرد.

اورشلیم پست نوشت: «کارگزاران دموکراسی و سه دشمن بزرگ دولت، زنان هستند.»

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/politics-and-diplomacy/article-760078

→ خواندن مطلب قبلی

حمله معترضان به خاخام‌ لوینشتاین

خواندن مطلب بعدی ←

ارتش اسرائیل سربازی را به خاطر خواندن سرود ملی در تظاهرات تل آویو مجازات می‌کند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *