۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پلیس سکولار و نژاد خریدی‌

در حال حاضر بیش از یک میلیون خریدی در اسرائیل زندگی می کنند (تقریباً 13٪ از جمعیت) و به دلیل مذهبی بودن، جوامع آنها از جرم و جنایت دور هستند.

534188
مردان خریدی با پوشیدن لباس سنتی مذهبی پشت گروهی از سربازان مذهبی ارتش اسرائیل ایستاده اند

در مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌های جدید، پلیس اسرائیل در حال آزمایش روش‌های جدید برای مشارکت با جامعه مذهبی اسرائیل و بهبود روابط تیره و تار خود با آنها می‌باشد. روابط بین پلیس و جامعه یهودی خریدی در اسرائیل مدت‌هاست به طور کامل از بین رفته است و کمبود اعتماد بین این گروه‌ها اغلب در اعتراضات و حتی در موج‌های خشونت ضد پلیس به نمایش گذاشته شده است و این کاملا مشهود است.

  • اخیراً در طول همه‌گیری کرونا، عدم اعتماد به یکدیگر باعث تنش‌های شدیدی شد. جوامع نزدیک و پرجمعیت خریدی بیشترین آسیب را از این بیماری می‌بینند و میزان مرگ و میر آنها تقریباً چهار برابر بیشتر از جمعیت عمومی تخمین زده می‌شود.

ساختار اجتماعی خریدی قدرت نهایی را برای خاخام‌ها و رهبران جامعه مذهبی قائل هستند. از سوی دیگر، پلیس بر اساس ماموریتش به عنوان یک نیروی سکولار خارجی در نظر گرفته شده است. بنابراین بدون دخالت خاخام‌ها در ترویج اقداماتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و دستور آنها به رعایت استانداردهای بهداشت جهانی، این ویروس به راحتی در کل جامعه پخش می‌شود.

شبتای گاربارچیک (سخنگوی پلیس اسرائیل برای جامعه مذهبی و خریدی) گفت: «در زمان‌های سخت،تنها پاسخی که از رهبران خریدی دریافت شد فقط و فقط دعا و عبادت و تورات خوانی بوده است. حال آنکه دولت و وزارت بهداشت باید تکالیف مربوط به خود را انجام دهند. خریدی‌ها از فرامین سر باز زده از دستورات و پلیس هم مجری قانون و مقابله کننده با کسانی که نافرمانی می‌کنند.

853389 509
اعتراض به محدودیت‌های کرونا توسط خریدی‌ها

در حال حاضر بیش از 1میلیون و سیصد هزار خریدی در اسرائیل زندگی می کنند – تقریباً 13٪ از جمعیت – و با وجود مذهبی بودن، جوامع آنها از جرم و جنایت دور هستند.

گاربارچیک در گفتگو با مدیا لاین گفت: “ما در جامعه خریدی جنایات خطرناک و شوک آورنده نداریم. ما اغلب با قتل سر و کار نداریم. فقط جرایم اموال و دزدی وجود دارد، که عموماً توسط افرادی انجام می‌گیرد که از جوامع مجاور وارد محله‌های آنها می‌شوند و مرتکب جرم می‌شوند. وی افزود که همچنین پرونده‌های زیادی در مورد سوء استفاده جنسی و یا خشوت خانگی گزارش نشده است.”

اما به طور سنتی، جامعه خریدی ابتدا توجه خود را برای پاسخگویی به رهبری مذهبی قبل از گزارش به پلیس معطوف می‌کند، به ویژه اگر جرم در روز شنبه (بین غروب جمعه تا شنبه شب) که استفاده از تلفن و وسایل الکترونیک به طور کلی ممنوع است، انجام شود. این چیزی است که پلیس تلاش می‌کند تا از طریق مشارکت‌های جدید با بدنه اجتماعی خریدی و به ویژه با جذب افراد خریدیسم آن را تغییر دهد.

گاربارچیک توضیح داد که تا زمانی که یک اتفاق خیلی بزرگ و خارج از کنترل رخ ندهد یک یهودی مذهبی در روز شنبه دست به تلفن خود نمی‌برند و مجرمین از این موضوع سوء استفاده می‌کنند. بنابراین، به عنوان مثال، در صورت سرقت، بسیاری از خریدی‌ها تا بعد از سبت منتظر می ماندند تا آن را گزارش کنند. با این حال، با خاخام‌های محلی صحبت شد و اطلاع رسانی‌های زیادی در سطح جامعه خریدی شده است. چرا که با گذشت زمان امکان دستگیری یک قاتل یا دزد سخت‌تر خواهد بود و باید خریدی‌ها همان روز گزارشش را به پلیس بدهند اما خیلی هم فایده‌ای نداشته است.

شهردار شهر مودین ایلیت گفت: “خاخام‌ها نقش مهمی در زندگی روزمره جامعه در جهت حفظ آرامش خریدی‌ها تا تربیت و آموزش کودکان و حتی در امور جنایی با جوانان در معرض خطر دارند. بنابراین مهم است که افرادی در پلیس وجود داشته باشند که با ادبیات آنها آشنا بوده و با تشکیلات خاخام‌ها صحبت و مذاکره کنند.”

  • هر افسر پلیس مذهبی به عنوان رابط جامعه خریدی استفاده نمی‌شود. چندین کلاس فارغ التحصیلی برای خریدی‌ها در نیروی پلیس وجود دارد، از جمله بسیاری از زنان خریدی که آنها در واحدهایی قرار می گیرند که به آنها و جوامعشان بهترین خدمات ارائه شود. در آموزش مذهبی‌ها دروس اصلی مانند ریاضیات، علوم و انگلیسی وجود ندارد. اما به آنها یاد می‌دهند که چگونه تفکر انتقادی داشته باشند. تا در بخش‌های اطلاعاتی، تحلیلی و سایبری مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین برای رسیدگی به گزارش‌های ناقص و ناکافی خشونت جنسی و خانوادگی در بخش یهودیان مذهبی، چندین واحد تحقیقاتی و پلیس‌های زن در نظر گرفته شده است. با این خدمات زنانی که قربانی جنایت یا خشونت می‌شوند، به دلیل ترس از بازجویی توسط مأموران مرد، کمتر گزارش می‌دادند. بنابراین اکنون، با این پلیس‌ها زنان خریدی راحت‌تر گزارش اجحاف حقوق خود را گزارش می‌دهند.

با این حال، در حالی که همه چیز در حال تغییر است، کلیشه‌های بد علیه پلیس تا حد زیادی ادامه دارد و نگرش سخت و ضمختی نسبت به این نیرو، وجود داشته و یا حداقل همچنان نگاه شک وجود دارد. در حال حاضر، از حدود 35000 افسر پلیس در سراسر اسرائیل، تنها 100 پلیس خریدی استخدام شده‌اند. نگرانی اصلی پلیس خریدی این است که پیوستن به سازمان‌های سکولار مانند پلیس یا ارتش، ایمان آن‌ها را به خطر می‌اندازد، زیرا ممکن است مجبور شوند در موقعیت‌هایی قرار بگیرند که قوانین و سنت‌های دینی را نقض کنند. (از اختلاط جنسیت‌ها یا شکستن محدودیت‌های غذایی تا پیدا نکردن وقت برای دعا.)

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/crime-in-israel/article-761155

→ خواندن مطلب قبلی

اظهارات لوین درباره دادستان کل

خواندن مطلب بعدی ←

طومار تورات 400 ساله در نمایشگاه بین‌المللی عربستان سعودی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *