۳۰ شهریور ۱۴۰۳

افزایش قیمت‌ها پیامد سقوط ارزش شِکل

اقتصاددانان اسرائیلی درباره پیامد سقوط ارزش شِکل هشدار دادند: قیمت‌ها به شدت افزایش خواهد یافت.

نرخ برابری شِکل در برابر دلار همچنان رو به سقوط است و در این هفته به پایین‌ترین سطح هفت ساله خود رسید. اقتصاددانان اسرائیلی با انتقاد از عملکرد دولت نتانیاهو اعلان کردند: عملکرد مفتضحانه دولت منجر به بی‌اعتمادی به اقتصاد اسرائیل و فرار سرمایه گذاران می‌شود.

 Capture4
بزالل اسموتریچ در کنست: ارث وحشتناکی به ما رسیده است، من هیچ راه حل جادویی ندارم!

پروفسور یارون زلیشا ، اقتصاددان و رئیس دانشکده حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی در شورای آکادمیک کریات اونو، نسبت کاهش ارزش شِکل هشدار داد و گفت: این امر منجر به افزایش قیمت و کاهش رشد سرمایه‌گذاری بانکی خواهد شد.

¶¶ هشدار: اقتصاد در تنگنای عمیقی است، اسرائیل به معضل افزایش نرخ بهره رسیده است.

به گفته وی، تورم نتیجه افزایش نرخ بهره است. از سوی دیگر هزینه‌های زندگی همچنان در حال افزایش است و اقتصاد دیگر تحمل افزایش نرخ بهره را نخواهد داشت.

دکتر اسحاق اسپورتا، مدرس ارشد دانشکده مدیریت در دانشگاه تل آویو، نیز گفت: بی‌اعتمادی در اقتصاد رو به افزایش است، کارگر از فیش حقوقی تا فیش حقوقی زندگی می‌کند، کوپن غذا راه حل اساسی نیست.

پروفسور عمر موآب، اقتصاددان از دانشکده اقتصاد تیومکین دانشگاه رایشمن، گفت: روندی که در حال وقوع است، کاهش ارزش شِکل و پول ملی است تا افزایش دلار و این نتیجه عملکرد دولتی که اقتصاد را به شیوه‌ای نادرست و مفتضحانه مدیریت می‌کند.

عملکرد دولت منجر به عدم اعتماد به اقتصاد اسرائیل و فرار سرمایه‌گذاران از اقتصاد اسرائیل به خارج از اراضی اشغالی می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌خواهند از شر شِکل خلاص شوند و آن را به ارز – یورو و دلار – تبدیل کنند

اورن بوتا، رئیس جنبش مستقل، در واکنش به کاهش ارزش شِکل در برابر دلار گفت: افزایش نرخ دلار منجر به افزایش قیمت سوخت و در نتیجه افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد. مهمتر اینکه بر افزایش قیمت کالاهای وارداتی که شامل مواد اولیه هستنند، تأثیر مستقیم دارد. بنابراین طبیعی است که استمرار افزایش نرخ دلار باعث افزایش قیمت محصولات خواهد شد.

کاهش ارزش شِکل منجر به افزایش تقاضا برای ارز به‌ویژه لارخواهد شد.

پروفسور نسیم بن دیوید، رئیس کالج آکادمیک گالیله غربی در عکا و اقتصاددان ارشد گفت: نرخ مبادله شِکل از ابتدای ژانویه امسال به طور قابل توجهی در برابر ارز به ویژه دلار تضعیف شده است؛ در برابر دلار 9.3 درصد، در برابر یورو 8.9 درصد، در برابر پوند استرلینگ 10.9 درصد، در برابر دلار کانادا 8.7 درصد و در برابر فرانک سوئیس 11.6 درصد، در برابر ارزهای اصلی در شرق آسیا به خصوص در برابر ارز چین 1.1٪ کاهش داشته است.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/business/economic/israel/Article-1042700

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

روایت رسانه‌های صهیونیست از کمک نظامی تل‌آویو به باکو برای بازپس‌گیری قره‌باغ

خواندن مطلب بعدی ←

ادعای مضحک خاخام: سخنان پادشاه مراکش درباره اورشلیم باعث زلزله شد!

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *