۳۰ شهریور ۱۴۰۳

خسارت‌های اقتصادی طوفان الأقصی بر بورس رژیم صهیونیستی

طوفان الأقصی بورس تل آویو را در هم پیچید.

در پی عملیات طوفان الأقصی، بورس اوراق بهادار رژیم صهیونیستی شاهد سقوط ناگهانی شاخص معاملات بورسی به میزان 6.5 درصد در بازار ارز و سرمایه بود. امروز یکشنبه معاملات در بورس اوراق بهادار با افت شدید قیمت بسته شد، شاخص تل آویو 6.5 درصد کاهش یافت.

در صورت کاهش نرخ معاملات بورسی TA 35 (شاخص بازار سهام اسرائیل که توسط بورس اوراق بهادار تل آویو محاسبه شده و عملکرد 35 شرکت بزرگ فهرست شده در بورس‌های اسرائیل را ردیابی می‌کند) به میزان شاخص 8 درصد، بازار بورس به مدت 30 دقیقه متوقف خواهد شد.

Capture1 47
روز یکشنبه عملا بازار بورس و سرمایه اسرائیل تعطیل بود و هیچ‌گونه معاملات ارزی در بورس صورت نگرفت.

جنگ اثرات منفی بر معاملات و شاخص بورس داشته است و موجب سقوط ناگهانی شاخص‌های معاملاتی TA 35 به میزان 6.5 درصد، شاخص TA 90 به میزان 7 درصد، شاخص TA 125 به میزان 6.5 درصد شد.

Capture4 1

¶¶ کارشناسان و تحلیلگران مسائل اقتصادی در اسرائیل از خسارت‌های سنگین عملیات نظامی طوفان الأقصی خبر داده و آن را برای اقتصاد بحران‌زده اسرائیل اسفناک ارزیابی کردند.

به گفته هرتزوگ، اقتصاددان ارشد شرکت BDO، بحران‌های امنیتی بر اقتصاد اثرگذار است. بورس و بازارهای سرمایه بیانگر وضعیت اقتصادی مردم یک جامعه است و انتظار می‌رود تبعات عمیق این بحران‌ها در کوتاه مدت تأثیر به سزایی بر بازار ارز و سرمایه داشته باشد. طبق تجربه سال‌های گذشته هزینه‌های مستقیم عملیات‌های نظامی بالغ بر 1.5 میلیارد دلار خواهد بود که با توجه به شدت جنگی که در مرکز شهرک‌های غیرنظامی در حال وقوع است، انتظار می‌رود خسارات و بحران‌های اسفناکی را به دنبال داشته باشد.

یوری گرینفلد (استراتژیک ارشد شرکت سرمایه‌گذاری پساگوت بیت) نیز گفت: برخلاف جنگ‌های پیشین، جنگ پیش‌رو در خوشبینانه‌ترین حالت، آسیب‌های به شدت مخربی بر نوع معاملات و بازارهای سرمایه وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در اسرائیل و همچنین روابط تجاری با سایر کشورها دچار آسیب خواهد شد که این موضوع هم بر فعالیت‌های اقتصادی و هم بر ثبات ارز تأثیر منفی شدیدی خواهد گذاشت، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک شاهد کاهش ارزش شِکل در برابر دلار و سایر ارزها خواهیم بود.

وی افزود تضعیف شِکل نیز موجب افزایش نرخ تورم و در نهایت کاهش رتبه اعتباری اسرائیل در مودیز خواهد شد.

 

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/business/article/14683553

اخبار مرتبط

→ خواندن مطلب قبلی

طوفان پروازهای داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی را لغو کرد

خواندن مطلب بعدی ←

کمبود کارگر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *