۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بانک اسرائیل؛ فروش دلار برای شکل

بانک اسرائیل در اطلاعیه ای غیرمنتظره اعلام داشت که در حال اجرای طرح فروش 30 میلیارد دلاری برای تقویت شکل است.

۲۰۲۲۰۹۱۹ ۱۸۰۰۳۲
سکه اسرائیلی

این اولین بار از دهه 1990، یعنی روزهای گذار به نرخ ارز شناور است که بانک تصمیم به فروش دلار می‌گیرد. تا پایان ماه اوت، ذخایر ارزی بانک اسراییل به 203 میلیارد دلار رسیده بود که طی این بیانیه بصورت بسیار آشکار اعلام نمود که تا آنجایی که لازم باشد برای جلوگیری از کاهش بیش از اندازه ارزش شکل اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

بانک در دورهای آتی به منظور تعدیل در نوسانات نرخ ارز و تامین نقدینگی مورد نیاز برای ادامه فعالیت منظم بازارها، به میزان لازم در بازار ارز فعالیت خواهد کرد. تراز ارزی بانک اسرائیل تا پایان ماه اوت به 202 میلیارد دلار رسید.

تصمیم برای فروش ارز خارجی از زمانی که اسرائیل به رژیم نرخ ارزی شناور روی آورد (در دهه 1990) بسیار غیر عادی بود، بانک مرکزی هرگز طرحی برای فروش دلار برای توقف کاهش ارزش شکل ارائه نداده بود. این بانک به راحتی می تواند از چنین طرحی جهت پیشبرد اهداف بانکی خود استفاده نماید، زیرا ذخایر ارزی بانکی اسرائیل در پایان ماه اوت حدود 203 میلیارد دلار بود که حدود 39 درصد از تولید ناخالص داخلی شامل شده بود.

باتوجه به اینکه بانک می‌داند که فروش دلار و هرنوع ارز خارجی برای اقتصاد خطرناک می‌باشد اما  تاکید نمود که در روزهای آتی بجز فروش درحال حاضر ۳۰ میلیارد دلار، هرزمان باتوجه به اعلام نیاز بازار این کار را انجام خواهد داد.

در گذشته، بانک اسرائیل دلار خریداری می کرد تا از افزایش شدید شکل که به صادرات اسرائیل آسیب می زند جلوگیری کند.

فروش دلار توسط بانک‌ها اقدامی بسیار نادر است که معمولاً تعداد کمی از بانک‌ها انجام می‌دهند. هدف میانی دیگری نیز برای بانک وجود دارد و آن اطمینان از تداوم، منظم و نقدینگی بازار ارز است. یعنی هر شخصی که سعی می‌کند دلار را به شکل یا شکل را به دلار تبدیل کند، آنچه را که به دنبالش است بیابد.

از آنجایی که در صورت عدم وجود نقدینگی در بازار ممکن است نرخ ارز به سرعت تغییر کند، به همین منظور بانک اعلام کرد به دلیل انجام معاملات سوآپ (SWAP) تا سقف 15 میلیارد دلار، به نهادها اجازه می‌دهد که علاقه مندان به دلار برای وام گرفتن از بانک اسرائیل اقدام نمایند.

مداخله در بازار ارز به بانک اسراییل در مبارزه با تورم نیز کمک می کند، همانطور که رئیس جمهور اسرائیل بارها در ماه‌های اخیر اعلام نموده که از زمان تضعیف شکل، شاید نرخ ارز مهمترین متغیر در مورد تورم باشد. باعث گرانی محصولات وارداتی می شود تداوم کاهش ارزش تورم را بیشتر و بیشتر می کند و منجر به افزایش بیشتر نرخ بهره می‌شود.

هدف از این برنامه تعدیل نوسانات نرخ ارز شکل است.

بانک تضمین نمی‌کند و نمی خواهد تضمین کند که کاهش ارزش وجود نخواهد داشت. او از اصطلاح «رکود نوسانات» استفاده می‌کند، اصطلاحی که به بانک اجازه می‌دهد بگوید، «با وجود اینکه من مداخله می‌کنم، قصد ندارم علیه بازار اقدام کنم»، بلکه فقط برای جلوگیری از موقعیت‌هایی که شبیه «شکست بازار» به نظر می‌رسند اقدامات لازم را انجام خواهم داد.

شکست بازار از این واقعیت ناشی می شود که معمولاً گفته می شود که بازارها با “واکنش بیش از حد” به جنگ ها و موقعیت های امنیتی واکنش نشان می دهند. در واقع، قبل از اعلام بانک، شکل در معاملات اولیه (در بازار آسیا) به سطوح 3.96 و 3.98 شکل در هر دلار رسید.

بانک اسرائیل در واقع به وضعیت پیچیده ای رسیده است. از یک طرف تصمیم گرفت از کاهش ارزش مفرط شکل پس از جنگ جلوگیری کند. اما از سوی دیگر، بانک حتی قبل از جنگ تخمین زد که ما نمی دانیم نرخ ارز صحیح در پی تغییر رژیم چقدر است. این بانک وظیفه پیچیده جلوگیری از کاهش ارزش شیکل را بر عهده گرفته است، اما این کار را با چشمان نیمه بسته انجام می دهد.

این به این دلیل است که در دانستن اینکه نرخ مبادله شکل در حالت تعادلی چقدر است، مشکل کارشناسی وجود دارد.

لینک خبر: https://www.calcalist.co.il/market/article/hjtwlwzzp

→ خواندن مطلب قبلی

وضعیت جنگی در اسرائیل فعالیت‌های فرهنگی را لغو کرد

خواندن مطلب بعدی ←

تزریق ارز خارجی هم مانع سقوط ارزش شِکل نشد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *