ناکارآمدی دولت نتانیاهو در مدیریت جنگ؛ از سکوت وزرا تا کم‌کاری مسئولان

از آغاز طوفان الأقصی، ناکارآمدی دولت نتانیاهو در ساماندهی و مدیریت امور جنگ، شکست‌های پی در پی در تمام زمینه‌ها را رقم زد.

به اذعان مقامات و منابع صهیونیستی، حمله غافلگیرانه حماس، بدترین شکست اطلاعاتی و امنیتی تاریخ رژیم صهیونیستی را رقم زد. برخی این جنگ را از یوم کیپور هم جدی‌تر تلقی می‌کنند. حقارت بزرگتر، عملیات نفوذ نیروهای جهادی به داخل اراضی اشغالی بود که منجر به اسارت تعداد زیادی از صهیونیست‌ها شد.

طوفان الأقصی موجب هرج و مرج در تمام حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و سایر امور در اراضی اشغالی شد و خسارات غیر قابل ترمیمی را به بار آورد. در این زمان ناکارآمدی و سوءمدیریت مقامات و مسئولان دولت رژیم صهیونیستی در وضعیت جنگی پیش آمده بیش از پیش خود را نشان داد.Capture1 60
تارنمای وای نت با اشاره به عمیق‌تر شدن بحران جنگ با حماس، اذعان کرد: ناکارآمدی دولت موجبات شکست‌های پی در پی در جنگ و سوءمدیریت جنگ در جامعه اسرائیل را فراهم آورده است. تحلیلگر وای نت در این‌باره نوشت:

شکست‌های پیاپی از آغاز جنگ در اسرائیل، بیانگر ناکارآمدی کامل دولت نتانیاهو است. این ناکارآمدی نشأت گرفته از تشکیل کابینه با انتصابات کاملا غیرحرفه‌ای و عدم صلاحیت وزرا در مقام‌های خود است.

سکوت سیاسی و معنادار اغلب وزرا که در تا همین چند ماه پیش بارها برای خودنمایی مصاحبه‌های متعددی برگزار می‌کردند نیز قابل تأمل است.

هرچند برخی از آنها با انتشار پیام‌های سیاسی خواستار تشکیل کابینه اضطراری هستند و سعی می‌کنند به عنوان یک «مسئول بلندپایه» دیده شوند، اما عملا در میدان غایب هستند. هیچ فعالیت و عملکردی از آنها نه در میدان جنگ، نه در بیمارستان‌ها و نه در مراسم تدفین دیده نمی‌شود. آنها در چنین شرایطی فقط در شبکه‌های مجازی فعالیت دارند!

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر نیز به سوالات پاسخ نمی‌دهد و از ترس طرح سوالاتی فراتر از آنچه که او برای گفتن انتخاب کرده است، کنفرانس مطبوعاتی برگزار نمی‌کند و ایجاد دولت اضطراری ملی را نیز به تأخیر می‌اندازد.Capture3 14

کمبود تجهیزات جنگی و مواد غذایی در ارتش اسرائیل باعث شده که سربازان اسرائیلی در شبکه‌های از مردم درخواست کمک کنند. آنها اعلام کردند که جلیقه‌های محافظ و پوتین‌های نظامی ندارند. تا حدی که برخی سربازان اذعان کرده‌اند که حتی مواد غذایی و وسایل خواب ندارند. برخی دیگر نیز مدعی شدند که تجهیزات نظامی قدیمی و فرسوده دریافت کرده‌اند که ممکن است جان آنها را در جنگ به خطر بیندازد. ارتش اسرائیل فقط به این پاسخ «که این موضوع در حال بررسی است» اکتفا کرد.

در ادامه تحلیل آمده است: اما متاسفانه کم کاری‌های مقامات و مسئولین به اینجا ختم نمی‌شود. در مورد رسیدگی به امور مفقودین، کشته‌ها و اسرا، هیچ اطلاع رسانی دقیقی صورت نگرفته است و حتی مقامات با خانواده‌های آنها تماس نگرفته‌اند.

همچنین هنگام نفوذ فلسطینی‌ها به اسرائیل فقط واحدهای مرزبانی در مرز حضور داشتند و ساعت‌ها بعد سربازان ارتش اسرائیل در منطقه حاضر شدند.

این تحلیگر صهیونیست ضمن اشاره به فراخوان هزاران نفر از نیروهای ذخیره گفت: فراخوان و اعزام هزاران نفر از نیروهای ذخیره کار آسانی نبود چرا که بسیاری از آنها مجبور شدند به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا وسایل حمل و نقل نظامی، با وسایل نقلیه شخصی خود به سوی پایگاه‌های نظامی حرکت کردند.

او با انتقاد شدید از وزیر حمل و نقل، میری رگیف گفت: وی بلافاصله پس از شروع جنگ موظف بود برای حمل و نقل در شبات به نفع نیروهای ذخیره‌ عازم به جبهه جنگ، اقدامات لازم را انجام دهد، اما به دلیل تعطیلی شبات و تا پایان شبات این کار را انجام نداد! عملکرد وی بسیار ضعیف و کند بود.

این تحلیلگر در ادامه اذعان کرد: نقص مدیریت دیگری که تا کنون با آن مواجه هستیم شناسایی کشته شدگان و مفقودان است. هنوز بسیاری از خانواده‌ها از سرنوشت اعضای خانواده خود بی‌خبر هستند. دقیق نمی‌دانند که آنها کشته یا اسیر شده‌اند و یا در بیمارستانی بستری هستند. در این میان، علی‌رغم کمبود شدید نیرو، مسئولان به کندی پاسخگوی خیل عظیم خانواده‌های مفقودین و کشته شدگان هستند. خانواده‌ها در حسرت پاسخگویی دولت هستند.

Capture4 4

فراتر از همه این نقص‌ها و کم‌کاری‌ها، گفتمان سیاسی تشکیل دولت اضطراری بسیار مهم به نظر می‌رسد در حالی‌که سران اپوزیسیون یائیر لاپید و بنی گانتز آماده همکاری با دولت نتانیاهو هستند، آیا زمان آن فرا نرسیده که یک دولت اضطراری ملی برای مقابله با دشوارترین جنگی که اسرائیل تاکنون به خود دیده تشکیل شود؟ نخست وزیر نتانیاهو کوتاهی می‌کند و دو رئیس ستاد ارتش سابق (گانتز و گادی آیزنکوت) را از ائتلاف کنار می‌گذارد.

در پایان این مقاله می‌خوانیم: به نظر می‌رسد که نتانیاهو به جای اینکه بر اساس ملاحظات حرفه‌ای عمل کند و دولتی تشکیل دهد که بتواند بزرگترین بحرانی را که تاکنون دیده‌ایم، مدیریت کند، بیشتر نگران این است که این توافق چه بر سر دولت راست‌گرا و آینده سیاسی او خواهد آورد؟!

 

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/news/article/h1xz00rbwa?utm_source=taboola&utm_medium=referral&utm_content=internal

→ خواندن مطلب قبلی

ارزیابی تأثیرات جنگ در دانشگاه و جامعه علمی رژیم صهیونیستی

خواندن مطلب بعدی ←

سازمان ملل متحد، اسرائیل را به نقض قوانین بین المللی متهم کرد!

۲ مورد نظر

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *