۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نظرسنجی: ائتلاف در حال فروپاشی است، لیکود تنها 19 کرسی دارد

نظرسنجی جدید حکایت از کاهش شدید محبوبیت نتانیاهو و حزب لیکود در میان اسرائیلی‌ها دارد.

نظرسنجی روزنامه معاریو نشان می‌دهد که عملیات غافلگیرانه حماس هم اکنون نشانه‌های خود را در عرصه سیاسی بروز داده و در این هفته تغییرات شگرفی را در میان احزاب سیاسی ایجاد کرده است.

Capture2 31

بر اساس نظرسنجی جدید، در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی، حزب اردوگاه دولتی که اکنون 12 کرسی در کنست دارد، 41 کرسی کسب خواهد کرد و حزب لیکود با در اختیار داشتن 32 کرسی در کنست، تنها 19 کرسی را تصاحب می‌کند.

برای اولین بار از زمان انتخابات کنست، تعداد کرسی‌های احزاب ائتلافی که در نظرسنجی پیشین 55 کرسی بود، اکنون به 42 کرسی سقوط کرده است و در مقابل احزاب مخالف که در نظرسنجی پیشین 65 کرسی را تصاحب کرده بودند، اکنون 78 کرسی را به دست آوردند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که رئیس اردوگاه دولتی، بنی گانتز که تصمیم به پیوستن به یک دولت اضطراری گرفته بود، از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. حدود نیمی از پاسخ دهندگان (48 درصد) او را برای نخست وزیری مناسب دانستند، در حالی‌ که تنها 29 درصد بنیامین نتانیاهو را ترجیح می‌دهند.

Capture1 79

در این نظر سنجی پرسیده شد: در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی به کدام حزب رأی می‌دهند؟ پاسخ‌ها عبارت بودند از:

اردوگاه دولتی، 41 کرسی (29 کرسی در نظرسنجی قبلی)، لیکود، 19 کرسی (28 کرسی در نظرسنجی قبلی)، یش آتید، 15 کرسی، یهودیت تورات و شاس هر کدام 7 کرسی، هداش تعال، رعام و اوتزما یهودیت هر کدام 5 کرسی و صهیونیسم مذهبی 4 کرسی را کسب کردند.

معاریو نوشت: فروپاشی ائتلاف عمدتاً به دلیل کاهش 9 کرسیِ لیکود، و افت شدید شاس در 3 کرسی و صهیونیسم مذهبی در 2 کرسی بود.

در این نظر سنجی وزیر دفاع، یوآو گالانت بدترین عملکرد را در توان امنیتی و اطلاعاتی در جنگ به دست آورد.

در ادامه نظرسنجی پرسیده شد: از میان نتانیاهو یا گانتز کدام یک برای نخست وزیری اسرائیل مناسب‌تر هستند؟ گانتز 48 درصد و  نتانیاهو  29 درصد را کسب کردند. این آمار نشان دهنده کاهش شدید محبوبیت شخص نتانیاهو و متحدانش در جامعه اسرائیل در پی شکست در عملیات طوفان الأقصی است.

Capture3 18

در پاسخ به این سوال که فردای جنگ می خواهید چه کسی نخست وزیر اسرائیل شود؟ پاسخ‌ها این بود:

نتانیاهو 21 درصد، شخص دیگری 66 درصد، نمی‌دانم 13 درصد. در میان رأی دهندگان لیکود: نتانیاهو 46 درصد، شخص دیگری 34 درصد. در میان رأی دهندگان اردوگاه دولتی: نتانیاهو صفر، شخص دیگری 100 درصد و در میان رأی دهندگان ییش آتید نتانیاهو صفر و شخص دیگری 98 درصد را کسب کردند.

در نظرسنجی که در 11 و 12 اکتبر انجام شد و 600 نفر در آن شرکت کردند.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-1044603

→ خواندن مطلب قبلی

گالیت دیستل وزیر اطلاع‌رسانی استعفای خود را اعلام کرد

خواندن مطلب بعدی ←

جنگ و فروپاشی غیر قابل ترمیم اجتماعی و اقتصادی؛ گستره احساس ناامیدی و یأس در گوش دان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *