۳۰ شهریور ۱۴۰۳

آتش جنگ به صنعت خودرو رسید

آتش جنگ اسرائیل با حماس دامنگیر صنعت خودرو نیز شد. بسیاری از اقلام از جمله خودرو در بندرهای تجاری بلاتکلیف مانده و ترخیص نشده‌اند.

خبرگزاری Globes در خبری اختصاصی گزارش داد:

خسارات جنگ به خودروسازی هم سرایت کرد، سفارشات این صنعت به طور کامل متوقف شد، پلیس با کمبود بسیار شدید خودرو مواجه است، بیشتر کامیون داران به ارتش فراخوانده شده و گاراژها تعطیل شده‌اند. به احتمال زیاد واردات خودرو نیز متوقف شود.

طبق برآورد اقتصاددانان از آغاز جنگ میزان خسارات وارده به صنعت خودروسازی اسرائیل، روزانه ده‌ها میلیون شِکل برآورد شده است. از برآوردهای اولیه در این صنعت به نظر می‌رسد که تاکنون تنها بخش کوچکی از شعب واردکنندگان خودرو و شرکت‌های لیزینگ مشغول به کار شده‌اند. با این حال، بسیاری از گاراژها در سراسر اسرائیل همچنان به دلیل کمبود نیروی انسانی تعطیل شده یا با نیروی حداقلی کار می‌کنند.

لغو گسترده واردات خودرو، اختلال در ترابری به‌ویژه در مناطق جنگی، اختلال در انبار و حمل و نقل وسایل نقلیه و اختصاص منابع مالی به سیستم امنیتی و دفاعی را نیز به موارد بالا باید علاوه کرد. مضافا اینکه بیش از 1500 خودروی شخصی در جنگ آسیب دیده‌اند که اغلب برای اهداف امنیتی و نظامی استفاده شده است و نیاز به جایگزین فوری دارد.

بنادر و حمل و نقل دریایی هزینه‌ها را به شدت افزایش داده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است: جنگ، صنعت خودروسازی اسرائیل را در برهه‌ای حساس که ده‌ها هزار وسیله نقلیه جدید با کشتی‌های مخصوص حمل‌ و نقل وسایل نقلیه راهی اسرائیل می‌شوند، تحت تأثیر قرار داد.

خبرگزاری رویترز روز گذشته اعلام کرد که حق بیمه برای «خطرات جنگی» که توسط کشتی‌هایی که به طور معمول محموله را به اسرائیل حمل می‌کنند، ده برابر از زمان آغاز جنگ افزایش یافته و در حال حاضر 2 درصد ارزش محموله است.

اکنون برای محموله‌های بسیار با ارزش مانند وسایل نقلیه جدید این، به معنای جهش ده‌ها هزار دلاری برای حمل و نقل است. بر این هزینه نیز مالیات اعمال می‌شود که آن را دو برابر می‌کند و در نهایت به قیمت خودروها افزوده می‌شود.

لازم به ذکر است که شرکت اصلی حمل‌ و نقل خودرو از شرق اسرائیل -شرکت اتیسم- شب گذشته به مشتریان خود اطلاع داد که قیمت‌های حمل‌ و نقل خودکار را به مشتریان، هم‌اندازه با افزایش قیمت بیمه افزایش می‌دهد.

Capture3 21

بندر اشدود که یکی از بنادر اصلی تخلیه وسایل نقلیه است، پیش از جنگ مملو از خودرو بود، اکنون به دلیل قرار گرفتن در جنوب و ناامنی، واردکنندگان خودرو به دنبال گزینه‌های جایگزین برای تخلیه باربری در مناطق دیگر از جمله حیفا هستند.

از طرفی، دیگر بنادر به شرکت‌های کشتیرانی دستور داده‌اند تا مرسوله‌های ارسالی توسط اروپا را که هنوز به اسرائیل ارسال نشده‌اند، به تعویق بیندازند. بیشترین حساسیت در مورد خودروهای برقی است که در اثر ضربه در معرض خطر آتش گرفتن هستند و خاموش کردن آنها بسیار پیچیده و طولانی است.

با این حال، این تأسیسات در منطقه‌ای در محدوده موشک‌های حماس قرار دارد و در گذشته نیز مورد اصابت قرار گرفته است. حتی در درگیری‌های کنونی، صدها خودروی جدید در انبار شرکت کارسو موتور آسیب دیده و سوخته‌اند. بخش بزرگی از آنها متعلق به تحویل خودروی برقی «داچیا اسپرینگ» است که از چین وارد شده و قرار بود به زودی در اسرائیل عرضه شود.

Capture1 90

کمبود شدید کامیون در بخش ترابری نظامی

حمل وسایل نقلیه جدید در سراسر اسرائیل به طور معمول به کامیون‌ها وابسته است. از آغاز جنگ، به دلیل جذب گسترده رانندگان کامیون به ارتش، در دسترس بودن کامیون‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

در حال حاضر کبود کامیون، حمل خودروهای جدید برای مشتریان خصوصی و سازمانی، از جمله آنهایی که دور از مناطق جنگی قرار دارند، دشوار کرده است.

لازم به ذکر است که به طور کلی اقتصاد در حال حاضر مشکل گسترده کمبود رانندگان و کامیون برای حمل کالاهای عمومی از بنادر به‌ویژه در کانتینر وجود دارد. به همین دلیل تخلیه بار در بنادر با سرعت کمتری نسبت به معمول انجام می‌شود، همچنین در بنادر شمالی، بسیاری از کشتی‌ها در انتظار تخلیه آن سوی خط ساحلی در خلیج حیفا هستند.

تأخیر در واردات و عرضه محصولات خودرویی جدید

قرار بود در هفته‌های آینده، عرضه رسمی پنج برند جدید از خودروهای الکتریکی در اسرائیل انجام می‌شود، از جمله NIO توسط Delek Automotive، XPENG توسط Carso Motors، SMART توسط Kalmobil و VINFAST توسط Carso Motors. اما مشخص شد که این اقدام تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. حتی زمزمه‌هایی مبنی بر توقف کامل تحویل خودروهای جدید برندهای الکتریکی که هنوز به اسرائیل ارسال نشده‌اند، به گوش می‌رسد.

تأخیر در ترخیص خودرو از گمرک به دلیل افزایش نرخ ارز

نرخ ارز و به‌ویژه دلار که در حال حاضر به بالاترین حد خود در یک دهه رسیده است، در حال حاضر واردات و سفارش خودروهای جدید از تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. بسیاری از واردکنندگان خودرو از ترخیص خودروهای جدید از گمرک که قرار بود در سال جاری به دست مشتریان برسد، خودداری می‌کنند.

 

لینک خبر: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001460079

→ خواندن مطلب قبلی

آسیب‌های روانی ناشی از جنگ اخیر بین رژیم صهیونیستی و حماس

خواندن مطلب بعدی ←

صدای سوت قطار در شبات

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *