۳۱ شهریور ۱۴۰۳

رؤسای موساد و سیا در قطر برای آزادی گروگان‌ها

منابع صهیونیستی از سفر رئیس موساد و سیا به قطر پیرامون آتش بس و آزادی گروگان‌ها خبر دادند.

مقامات اسرائیلی روز جمعه گفتند که در حال حاضر توافقی برای مبادله گروگان‌ها انجام نشده است، اما مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و اسرائیل آماده است تا بهای آن را برای آزادی اسرا خود در نوار غزه بپردازد.

کانال 13 اسرائیل به نقل از همین مقامات اعلام کرد که اسرائیل علاقه‌مند به معامله مبادله‌ای است که شامل تعداد زیادی از اسرای خود توسط گروه‌های فلسطینی در نوار غزه می شود.

این کانال فاش کرد که تل آویو در تلاش برای دستیابی به یک معامله بزرگ برای آزادی گروگان‌ها است که شامل آزادی بسیاری از آنها می‌شود و نه معاملات کوچک.

یک مقام سیاسی اسرائیلی که نامش فاش نشده است به این کانال گفت: هیچ توافق یا تفاهمی وجود ندارد. چندین روز است که در مورد این موضوع صحبت شده است و این گفتگوها ادامه دارد. ما در تلاش هستیم تا از هر فرصتی برای آزادی گروگان‌ها استفاده کنیم.

این کانال در گفت‌وگو با این مذاکرات در وب‌سایت خود تأیید کرد که ویلیام بارنز، مدیر سیا به گفتگوهای خود با مقامات اسرائیلی ادامه خواهد داد و این کانال پیشنهاد کرد که موضوع تبادل زندانیان در دستور کار این مقام آمریکایی قرار گیرد.

در همین راستا رئیس سیا با نخست وزیر و وزیر خارجه قطر به عنوان میانجی در مذاکرات، دیدار و درباره راه‌های آزادی زندانیان حماس در غزه گفتگو کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آگاه در این دیدار گفت که مذاکراتی که در دوحه انجام شد بر آتش‌بس بشردوستانه برای جنگ اسرائیل در غزه متمرکز بود که ممکن است اجازه آزادی گروگان‌ها و ورود کمک‌ها را بدهد.

Capture2 20
دیوید بارنیا، رئیس موساد

این مقام که نامش از سوی آژانس فاش نشده است، گفت: «ویلیام برنز، رئیس سیا و دیوید بارنیا، مدیر موساد برای انجام مذاکرات سه جانبه با قطری‌ها، برای بررسی جزئیات احتمالی توقف بشردوستانه از دوحه بازدید می‌کنند. که منجر به آزادی گروگان‌ ها و رساندن کمک‌های بیشتر به غزه خواهد شد. وی افزود: مذاکرات در چند روز گذشته برای دستیابی به توافق پیشرفت خوبی داشته است.

یک مقام اسرائیلی در گفتگو با شبکه 13 اسرائیل گفت: بیشتر اسرا در نوار غزه زنده هستند و مانور زمینی کند پیش می‌رود. وی توضیح داد: اگر در ازای بازگشت افراد ربوده شده آتش بس برقرار شود، موقتی خواهد بود.

این شبکه به نقل از یک مقام اسرائیلی آشنا با این پرونده، اعلام کرد که تعداد گروگان‌ های اسرائیلی که ممکن است آزاد شوند، بدون جزئیات بیشتر، حدود 100 نفر است.

به گزارش این کانال، این توافق با میانجیگری آمریکا و قطر انجام شده و در اسرائیل نسبت به این توافق خوش‌بینی وجود دارد.

به گزارش این شبکه، در داخل اسرائیل نگرانی‌هایی وجود دارد که حماس قصد ندارد 100 زندانی را در جریان آتش بس که در توافقنامه گنجانده می‌شود، آزاد کند. همچنین اسرائیل نگران است که حماس از طریق مذاکره مانع از تهاجم زمینی اسرائیل به غزه شود.

در همین حال، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی عصر امروز با بیان اینکه اسرائیل به طور مستمر برای بازگرداندن گروگان‌ها تلاش می‌کند، توضیح داد: روند بازگرداندن آنها پیچیده است و زمان زیادی را می‌طلبد.

لینک خبر: https://13tv.co.il/item/news/politics/state-policy/hostages-deal-903797460/?pid=7&cid=902992383

→ خواندن مطلب قبلی

انتقاد شدید اسموتریچ، وزیر دارایی، از رسانه‌های صهیونیستی

خواندن مطلب بعدی ←

واردات کارگر کشاورزی از سریلانکا برای جبران کمبود نیروی کار در اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *