۳۰ شهریور ۱۴۰۳

شش چالش پیش روی اسرائیل

در آغاز هفته ششم جنگ، ارتش رژیم صهیونیستی با شش چالش فوری مواجه است که باید با آنها دست و پنجه نرم کند.

چالش اول: «عملیاتی»

انتظار می‌رود که در این هفته ارتش اسرائیل به عنوان بخشی از تکمیل کردن کنترل خود در نواحی شمالی نوار غزه، تمام بخش‌های شهر غزه را تصرف کند. البته باید درباره حملات خود به بیمارستان‌ها تصمیم‌گیری کند. چالش مشخص است، انتظار می‌رود که میدان نبرد پیچیده‌تر بشود، زیرا حماس در تلاش است از مهم‌ترین تشکیلات خود محافظت کند. البته هواشناسی پیش‌بینی کرده است که در روزهای آینده شاهد بارش باران به صورت گسترده در بسیاری از مناطق هستیم. شرایط جوی در روزهای آینده می‌تواند کار را برای ارتش اسرائیلی دشوار سازد.

چالش دوم: «تشدید تنش در دیگر عرصه‌ها»

پیش‌بینی شده است که حزب الله لبنان جنگی را آغاز نمی‌کند، اما چالش‌های بسیاری از آن سو به طور پیوسته در حال افزایش است. همراه با حملات هوایی بی وقفه از یمن و فشار فزاینده از سوی نیروهای مقاومت در عراق، ارتش اسرائیلی باید بازدارندگی خود را حفظ کرده تا از تشدید تنش در چندین جبهه جلوگیری کند، در غیر این‌صورت تمرکز خود را از روی غزه از دست خواهد داد و به مشکلات بزرگتری برخورد خواهد کرد. از طرفی ممکن است دیگر تواند معادله جنگ را به نفع خود بچرخاند.

از سویی دیگر، ناآرامی‌ها در کرانه باختری نیز به عنوان همذات پنداری با غزه و همچنین در برابر وضعیت اقتصادی بی‌ثبات (حدود ۱۵۰ هزار فلسطینی که برای کار به مناطق اشغالی نمی‌روند) در حال افزایش است. اسرائیل موظف است چشمان خود را باز نگه دارد تا مطمئن شود که عناصر افراطی وضع را بدتر نکنند.

یکی از چالش های اسرائیل، برگزاری تظاهرات مردمی علیه دولت برای آزادسازی گروگانان اسرائیلی است
یکی از چالش های اسرائیل، برگزاری تظاهرات مردمی علیه دولت برای آزادسازی گروگانان اسرائیلی است

چالش سوم: «اسرا»

امکان آزادی اسرا کم است. نخبگان سیاسی-امنیتی باید هر شب بخوابند و هر روز صبح با عکس ۲۳۹ اسیر در مقابل چشمان خود بیدار شوند. می‌توان حدس زد که تمام تلاش‌های عملیاتی یا دیپلماتیک برای پیشبرد موضوع اسرا انجام شده، اما به زودی باید نتایجی نیز توسط دولت رژیم صهیونیستی ارائه شود.

چالش چهارم: «ایجاد مشروعیت برای ادامه فعالیت»

اکثر دولت‌ها در غرب و منطقه همچنان به حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی ادامه می‌دهند، اما آنها همچنین با سوالات و انتقادات بیشتری در افکار عمومی خود مواجه‌اند. این امر رژیم صهیونیستی را ملزم به تلاش بیشتر در دیپلماسی و تلاش موازی برای جلوگیری از آسیب رساندن به بی‌گناهان تا حد امکان، در جنگ غزه می‌کند.

چالش دیگر، تجمعات ضد صهیونیستی در سراسر دنیا
چالش دیگر، تجمعات ضد صهیونیستی در سراسر دنیا

چالش پنجم: «وکالت»

این چالش مرکزی است که تأثیرات آن بر تصمیمات رهبران، شهروندان اسرائیلی و حتی شرکت‌ها اثر گذار است. از دید این رژیم، یهودی ستیزی نسبت به یهودیان در سراسر جهان بسیار مهم است. آنها در تلاشند تا از این قضیه جلوگیری کنند.

چالش ششم: «اقتصاد»

چالش سپسین در عرصه داخلی است، در هر چیزی که به ثبات اقتصاد، باز کردن موانع و مهمتر از همه کمک به آوارگان داخلی، به ویژه آوارگان شهرک‌های اطراف غزه مربوط می‌شود. اسمتریچ، وزیر اقتصاد و دارایی رژیم صهیونیستی، اغلب با صحبت‌های خود رسانه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما نتایج کاری اش بسیار ضعیف است.

 

 

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/news/defense/article/14811667

→ خواندن مطلب قبلی

گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، حزب الله لبنان را تهدید به حمله کرد

خواندن مطلب بعدی ←

تلاش وزیر دادگستری برای ادامه کودتا با وجود جنگ غزه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *