۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گزارش سومین نشست اسرائیل، آینه شکننده

در راستای سلسله نشست‌های تخصصی اسرائیل آینه شکننده؛ نشست تخصصی – تحلیلی پیرامون عملیات طوفان الاقصی با حضور  سه تن از کارشناسان و تحلیلگران ارشد مسائل سیاسی آقایان سهیل کثیری نژاد، علی عبدی و علی‌رضا سلطان‌شاهی در تاریخ پنج‌شنبه، 25 آبان ۱۴۰2 در باغ موزه دفاع مقدس برگزار گردید.

در این نشست به بررسی و تفصیل محورهای نشست:

  • سیاست کلی محور مقاومت در برهه کنونی
  • جنگ رسانه ای به موازات نبرد میدانی
  • بررسی مواضع انفعالی کشورهای عرب در خصوص وقایع اخیر رژیم صهیونیستی
  • محورهای بیانات رهبری و سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان پرداخته شد.

این نشست به صورت حضوری و با جمعی از علاقه‌مندان و حامیان مردم فلسطین توسط سایت تحلیلی صهیون 24 برگزار شد.

به گزارش سایت تحلیلی صهیون 24، علی عبدی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی، دبیر این نشست و یکی از سخنرانان، محورهای نشست را تشریح کرد و سپس هریک از اعضاء نشست دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

photo 2023 11 18 18 13 25

جنگ رسانه‌ای اسرائیل به موازات نبرد میدانی

علیرضا سلطان شاهی، سرپرست مرکز مطالعات فلسطین، نویسنده کتاب پیرامونی و اولین سخنران نشست با اشاره به شکست رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در جنگ شمشیرهای آهنین گفت:

استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از رسانه‌های اجتماعی، در کنار دیگر اقدامات تبلیغاتی مختلف آن مایه مباهات این رژیم بود. در همین راستا مسئولان اطلاعاتی و تبلیغاتی این رژیم از رسانه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، x، فیس بوک، گرافیک‌های اطلاع‌رسان (اینفوگرافی)، برای پوشش اخبار مدنظر اسرائیل و ایجاد چند صد هزار کاربر فیک برای انتشار اخبار جعلی علیه حماس تشکر کردند. این در حالی بود که این رژیم با قطع برق و اینترنت و کشتار خبرنگاران تلاش کرد از انتشار اخبار واقعی جنگ غزه در این باریکه جلوگیری کند. اما در حقیقت تصویرسازی کاذب صهیونیست‌ها نتیجه نداد و این رژیم اسرائیل بود که بازنده جنگ رسانه شد و بسیاری از ملت‌های بیدار دنیا از جبهه مقاومت در غزه فلسطین حمایت کردند و عملا افکار عمومی دنیا علیه رژیم اسرائیل بود.

سلطان شاهی، با اشاره به آیه «من الذین هادوا یحرفون الکلم عن مواضعه» (النساء: 46) گفت: تحریف، سیاست چند هزار ساله صهیونیست‌هاست. آنها همواره با شگرد مظلوم نمایی سعی در تحریف وقایع تاریخی داشته‌اند. این سیاست چندهزار ساله هنوز هم در رسانه‌های رژیم صهیونیستی اجرا می‌شود.

این کارشنان حوزه فلسطین، اصطلاح یهودستیزی را نیز بر اساس سیاست مظلوم نمایی رژیم صهیونیستی دانست و افزود:

«یهود» واژه‌ای چندبعدی به نظر می‌رسد؛ از جهتی یکی از مکاتب توحیدی در کنار اسلام و مسیحیت است و از طرفی دیگر، بیان‌گر یک نژاد یا قومیت است. یهودیت وقتی در کنار مفهومی همچون صهیونیسم قرار می‌گیرد دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی نیز می‌شود. از این‌رو در کاربرد مفهوم یهود باید به تنوع و پیچیدگی خاستگاه مفهومی آن توجه شود. یکی از مواجهت‌ها با واژه یهود در قالب واژه یهودستیزی دنبال می‌شود.

البته این مواجهه نه به‌ معنای ستیز با یک دین الهی بلکه ستیز با یک نژاد یا قومیت است که انگیزه‌ها و عملکرد دنیاطلبانه آن موجب مخالفت سایر ادیان با او شده است. در واقع یک نگرش قومیت و انحصارگرایانه خودبرتربین،‌ یک دین الهی را دست‌مایه اهداف و انگیزه‌های توسعه‌طلبانه خود قرار داده است که سبب مقاومت و مخالفت مردمان سایر ادیان و ملل شده است. البته این گروه با هدایت صهیونیسم جهانی، از این رویداد برای مظلوم نمایی خود حداکثر بهره را برده است و با تعریف جایگاه حق برای خود به‌عنوان یک دین الهی،‌ منتقدان خود را مخالفان با قوم برگزیده الهی، سامی ستیز و یهودستیز معرفی کرده است. وی با این استدلال، پیشنهاد دادند که بهتر است به جای یهودی ستیزی از اصطلاح صهیونیسم‌ستیزی استفاده شود.

سلطان‌شاهی گفت: صهیونیسم چهره جدید یهود قدیم است. وی با اشاره به رفتار شناسی یهود گفت: هر جا پول و امنیت باشد سرزمین موعود یهودیان است. پس از 75 سال هنوز 6 میلیون و نهصد یهودی در اسرائیل و 8 میلیون یهودی در خارج از اسرائیل هستند و به طور کل در 152 کشور، یهودی داریم.

علی عبدی دیگر کارشناس و سخنران این نشست در ادامه سخنان سلطان‌شاهی با گریز به هولکاست ایرانی گفت:

عید پوریم یکی از جشن‌های مهم صهیونیست‌هاست. در این روز 77 هزار ایرانی در دوره هخامنشی به دست یهودیان قتل عام شدند. این سنت قدیمی قوم یهود یا به عبارتی صهیونیست است. این در حالی است که در کتب مربوط به یهودیان از جمله کتاب استر یهودیان به کشتار حدود 80 هزار ایرانی اعتراف کرده‌اند و این روز را با کمال وقاحت جشن می‌گیرند و در آن روز پایکوبی می‌کنند.

عبدی حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به منازل فلسطینیان و غارت اموال آنها و مظلوم نمایی را از آموزه‌های استر و ریشه در تاریخ یهود دانست.

photo 2023 11 18 18 13 15

سیاست‌های کلی محور مقاومت در برهه کنونی

علی عبدی کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت: عملیات طوفان الاقصی با وارد کردنِ ضربات سنگین در ابعاد مختلف به رژیم صهیونیستی، سلسله‌ای از شکست و ناکامی‌ها را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده و حتی بسیاری از ناظران و تحلیلگران غربی را واداشته تا به این نکته اشاره کنند که اسرائیلِ پس از عملیات هفتم اکتبر، هیچگاه شبیه به اسرائیلِ قبل از آن نخواهد بود.

وی افزود: عملیات الاقصی تحولات فلسطین را به یک مرحله جدید و تاریخی وارد می‌کند. عملیات الاقصی شبیه به هیچ یک از عملیات‌های اجرایی پیشین علیه رژیم صهیونیستی تا کنون نبوده است. از این رو درک ضربات سنگین و عمیق عملیات طوفان الاقصی توسط صهیونیست‌ها بوده که آن‌ها را واداشته خشم شدید خود را با قتل و عام و کشتار گسترده مردم ساکن در نوار غزه نشان دهند.

عبدی ادامه داد: سیاست کلی جبهه مقاومت در این برهه، مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی است. اسرائیل به دنبال ایجاد جریان ضد مقاومت در غزه بود که نتوانست به این هدف دست یابد در حقیقت تمام مردم غزه جزئی از جبهه مقاومت شده‌اند که حاضر نیستند در چنین شرایطی غزه را ترک کنند این مهم برگرفته از بعد معنوی طوفان الاقصی است که امروز در غزه و فلسطین جریان دارد و تا پیش از این سابقه نداشته است.

photo 2023 11 18 18 16 49

سهیل کثیری نژاد، نویسنده کتاب جغرافیای سیاسی رژیم صهیونیستی و یکی دیگر از سخنرانان نشست در ادامه گفت: جنگ ترکیبی شیوه نوین نیروهای مقاومت در این عملیات بود. این عملیات از چند جبهه صورت گرفت که شامل نفوذ زمینی و شکست اطلاعتی این رژیم بود.

وی شیوه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در این جنگ را همچون ورزش کروماگا دانست و گفت: این ورزش، ورزشی تن به تن با رویکرد ضربات سطحی ولی با تعداد ضربات بالاست. معنای لغویی آن را درگیری نزدیک است. در این ورزش خشونت بالا و مستمر و هدف آن زنده ماندن در جنگ واقعی است. اسرائیل با این شیوه جنگ را فرسایشی می‌کند تا حریف را خسته و تسلیم کند که البته تاکنون موفق نشده است. در حقیقت این نیروهای مقاومت هستند که در برابر هر طرح جنگی، نقشه‌ای جدید را پیاده می‌کنند و تعیین کننده شرایط مهم جنگ از جمله آتش‌بس هستند.

وی ادامه داد: اسرائیل هسته‌های مقاومت از جمله حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین را اختاپوس می‌داند و دلیل تشدید بمباران مناطق مسکونی غزه هم ترس این رژیم از نیروهای مقاومت است.

بیانات رهبری و مواضع کشورهای عرب

یکی دیگر از محورهای این نشست بررسی بیانات و مواضع مقام معظم رهبری در خصوص عملیات الاقصی است.

عبدی در ابتدای بحث با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال فلسطین گفت: مساله فراتر از اسرائیل است اصل ماجرا نابودی صهیونیسم بین المللی است.

وی افزود: امام خمینی (ره) به صهیونیسم نگاه جهانی دارد. امام خمینی در سال 42 راهبرد خود در خصوص مبارزه با صهیونیسم را با طرح بیداری اسلامی اعلام کردند. آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی نیز طی 34 سال از همه امکانات برای بیداری اسلامی جهانی استفاده کردند. و نکته مهم این است که ایران تنها کشوری است که به دام صهیونیسم جهانی نیفتاد.

وی با بیان اینکه سخن مهم امام خمینی (ره) در خصوص اینکه اسرائیل باید توسط کشورهای اسلامی از بین برود، گفت: این امر پس از سالیان سال تحقق یافت و اینک حمله نیروهای انقلابی از سوریه، عراق، یمن و لبنان به رژیم صهیونیستی تبلور این حقیقت است. وی با ابراز تأسف از اینکه سال‌ها کشورهای اسلامی از جمله عربستان، مصر و امارات از امکانات خود برای جنگ یمن و علیه مسلمانان استفاده کرده‌اند، گفت: مسلمانان باید اختلافات مذهبی را کنار گذاشته و به جنگ با صهیونیسم بروند.

عبدی خاطرنشان کرد: مواضع مقام معظم رهبری نیز ادامه مواضع امام است. ایشان از 7 اکتبر تا کنون 3 بار درباره عملیات الاقصی سخنرانی کرده‌اند: در سخنرانی 3 آبان 1402 ایشان دولت‌های مسلمان را نیز به مراقبت و هوشیاری در قضیه فلسطین فراخواندند. در سخنرانی 13 آبان نیز گفتند: اگر کمک‌های همه‌جانبه آمریکا نباشد، رژیم صهیونیستی در عرض چند روز فلج خواهد شد. دنیای اسلام هم باید با قطع همکاری اقتصادی با رژیم صهیونیستی، علیه این رژیم بسیج شود. عبدی گفت: در هیچ یک از سخنان مقام معظم رهبری اشاره به اجرای عملیات انحصاری از سوی ایران برای نابودی اسرائیل نشده است.

عبدی در پایان نشست گفت: بعد معنوی عملیات الاقصی و جبهه مقاومت ریشه در میان فلسطینیان دارد و مادامی که مردم حمایتشان را از این گروه قطع نکنند این جنبش همچنان ادامه دارد.

 

پایان گزارش /

→ خواندن مطلب قبلی

نسل کشی در غزه با تخلیه بیمارستان شفا

خواندن مطلب بعدی ←

اسرائیل حق اقامت دائم در بیت المقدس را از فلسطینیان سلب می‌کند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *