۳۰ شهریور ۱۴۰۳

روایت هاآرتص از اختلاف در کابینه جنگ بر سر موضوع مبادله گروگان‌ها

هاآرتص گزارش داد: اختلافات در کابینه جنگ اسرائیل در مورد شانس دستیابی به توافق مبادله گروگان‌ها با جنبش حماس بیشتر شده است.

تحلیلگر روزنامه هاآرتص در این باره نوشت: این اختلافات در کابینه جنگ در کنفرانس مطبوعاتی شب گذشته اعضای کابینه جنگ، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو ، وزیر دفاع یوآو گالانت و بنی گانتز آشکار شد.

در حالی‌که هم نتانیاهو و هم گالانت تأکید کردند که آزادی گروگان‌ها دومین هدف جنگ پس از حذف جنبش حماس است، گانتز تاکید کرد که این پرونده باید اولویت اصلی اسرائیل در جنگ باشد.

در گزارشی که روزنامه هاآرتص در شماره امروز خود منتشر کرد، مفسر نظامی آن، آموس هارل، اشاره کرد که نمایندگان حزب اردوگاه دولتی به رهبری گانتز در کابینه جنگ از دستیابی به یک توافق مبادله فوری برای آزادی گروگان‌ها، بر اساس هر فرصتی حمایت می‌کنند.

Capture 38
اعضای کابینه جنگ

گانتز و همکارش گادی آیزنکوت به همکاران خود در کابینه جنگ نسبت به تکرار سرنوشت کمک خلبان ران آراد هشدار دادند که در جنگ 1982 توسط جنبش امل لبنان اسیر شد و درحالی که می‌توانست از طریق معامله تبادل گروگان‌ها آزاد شود، دولت اسحاق رابین در آن زمان پیشنهادی که به اسرائیل برای تکمیل این معامله داده شد را رد کرد.

از سوی دیگر، گالانت، وزیر دفاع، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش و رونن بار، رئیس شین بت معتقدند که توقف موقت عملیات زمینی به منظور اجرای توافق مبادله گروگان‌ها، فشار اعمال شده بر حماس را کاهش خواهد داد.

هارل در مورد موضع نتانیاهو گفت: وی تحت تاثیر ملاحظات سیاسی داخلی است و افزود، نخست وزیر می‌ترسد نمایندگان راست مذهبی افراطی در دولت او یعنی بزالل اسموتریچ وزیر دارایی و ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی این توافق را رد کنند.

هارل خاطرنشان کرد که نتانیاهو در عین حال نسبت به مواضع گانتز و آیزنکوت حساسیت نشان می‌دهد، زیرا می‌ترسد که رد موضع دولت در مورد مسئله گروگان‌ها منجر به خروج حزب اردوگاه دولتی از کابینه جنگ و فروپاشی آن شود که در صورت فروپاشی کابینه، احتمال افزایش اختلاف با دولت بایدن، رئیس جمهور آمریکا افزایش پیدا می‌کند.

به نوشته این روزنامه، ارزیابی دستاوردهایی که اسرائیل در جنگ به دست خواهد آورد به سه معیار اساسی بستگی دارد: آزادی گروگان‌ها، تخریب شبکه تونل‌ها و آسیب رساندن به رهبران سیاسی و نظامی جنبش حماس.

وی با اشاره به اینکه اثبات اینکه اسرائیل توانسته به پیروزی و برتری نظامی دست یابد، دشوار است، خاطرنشان کرد: هر چه ارتش اشغالگر بیشتر به نوار غزه و مناطق اطراف آن نفوذ کند، منجر به درگیری‌های شدید با گردان های قسام، شاخه نظامی جنبش حماس می‌شود.

تحلیلگر هاآرتص در ادامه به جزئیات مربوط به توافق پیشنهادی مبادله اسرا که قطر و ایالات متحده مبنی بر تعهد حماس به آزادی 70 اسیر اسرائیلی از جمله زنان، کودکان و سالمندان در ازای آزادی 150 زن و کودک فلسطینی اشاره کرد و گفت: حماس می‌گوید که می‌تواند آزادی 50 زن و کودک گروگان را محقق کند.

به گفته هارل، اگرچه ایالات متحده همچنان به اسرائیل برای ادامه عملیات نظامی خود در نوار غزه اجازه می‌دهد اما این روند ممکن است به طور ناگهانی به دلیل محاسبات سیاسی داخلی بایدن تغییر کند.

هاآرتص در سرمقاله‌ای امروز خود، دولت اسرائیل را متهم کرد که به دلیل ملاحظات سیاسی و با توجه به فشارهای سیاسی اعمال شده از سوی راست افراطی، به ویژه بن‌گویر، نسبت به تصویب توافق تبادل گروگان‌ها با حماس مشتاق نیست.

 

لینک خبر:https://www.haaretz.com/israel-news/2023-11-19/ty-article/.premium/israeli-war-cabinet-split-over-terms-of-hostage-deal-as-idf-expands-operation/0000018b-e40e-d867-abab-f5ae6e680000

→ خواندن مطلب قبلی

مدیر یک گورستان نظامی در اسرائیل: هر یک ساعت یک تشییع جنازه داریم

خواندن مطلب بعدی ←

استراتژی باج به دروزی‌ها از ترس خیانت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *