۳۱ شهریور ۱۴۰۳

آتش بس موقت تصویب شد/ این وقفه می‌تواند شمارش معکوسی برای پایان قدرت نتانیاهو باشد!

روز گذشته جلسه‌ای برای رأی‌گیری درباره آتش بس با حضور دولتمردان و اعضای کابینه جنگ در کریا برگزار شد. پس از تایید کابینه جنگ و اعلام‌ رسمی، جنبش حماس اعلام کرد که پس از چندین روز مذاکرات، با میانجی‌گری قطر و مصر به یک آتش‌بس موقت 4 روزه رسیده‌اند.

این آتش بس نه تنها بر روی مواضع نظامی-امنیتی اثر می‌گذارد، بلکه مستقیماً آینده دولت فعلی را نیز تعیین می‌کند. در واقع، آینده جنگ مانند آینده دولت، ارتباط نزدیکی با توانایی نتانیاهو برای متقاعد کردن اعضای ائتلاف خود دارد. چرا که او قصد ندارد با پایان نامعلوم، وارد جنگی فرسایشی شود. حتی قبل از خطر داخلی لیکود برای نتانیاهو، ابتدا برای آینده دولت خطر به حساب می‌آید.

بر اساس آنچه در بیانیه حماس آمده، شرایط توافق نامه آتش بس موقت که با میانجی گری مصر و قطر به تصویب رسید، به شرح زیر است:

آتش بس از هر دو طرف، توقف همه اقدامات نظامی ارتش اشغالگر در تمام مناطق نوار غزه و توقف حرکت خودروهای نظامی ارتش صهیونیستی در نفوذ به نوار غزه.

آوردن صدها کامیون کمک های بشردوستانه، امدادی، پزشکی و سوختی به تمام مناطق نوار غزه بدون استثناء در شمال و جنوب.

آزادی ۵۰ زن و کودک اسیر اسرائیلی زیر ۱۹ سال، در ازای آزادی ۱۵۰ زن و کودک زیر۱۹ سال اسیر فلسطینی زندانی در زندانهای اشغالگران، همه بر حسب سابقه.

توقف ترافیک هوایی جنوب به مدت چهار روز.

توقف ترافیک هوایی شمال به مدت ۶ ساعت در روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر.

در طول دوره آتش‌بس، اسرائیل متعهد است که در تمام مناطق نوار غزه به کسی حمله نکند و یا کسی دستگیر نشود.

تضمین آزادی رفت و آمد مردم (از شمال به جنوب) در امتداد خیابان صلاح الدین.

مفاد این توافق بر اساس چشم انداز مقاومت و عوامل تعیین کننده آن تدوین شده است و هنگامی‌که آغاز توافق آتش بس را اعلام می‌کنیم، تأیید می‌کنیم که دست ما روی ماشه خواهد ماند و گردان‌های پیروزمان برای دفاع و شکست اشغالگران و تجاوزکاران، مراقب خواهند بود.

 تست دروغ سنجی برای اعضای کابینه صهیونیستی به‌جز نتانیاهو!
تست دروغ سنجی برای اعضای کابینه صهیونیستی به‌جز نتانیاهو!
واکنش مقامات صهیونیستی به پذیرش آتش بس

در هفته گذشته بن گویر، به نحوه عملکرد کابینه جنگ در شرایط بحرانی انتقاد کرد. لیکود هم در این جلسه تصمیم‌گیری به دنبال ایجاد تنش میان کابینه و وزرای دولت بود. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که توافق بر سر آتش بس و تبادل اسرا میان دو جبهه ممکن است که کمر دولت نتانیاهو را بشکند.

آتش بس در بین مقامات اسرائیلی «فاجعه» خوانده می‌شود. حتی ممکن است به دست بن گویر یا اسموتریچ دولت دچار فروپاشی شود. هرچند اسموتریچ برای دولت تهدیدی به حساب نمی‌آید ولی پیام های او به هیئت دولت و ابراز نارضایتی خود از تصمیمات دولتی کاملاً مشهود است که توانایی ایجاد شکاف و فروپاشی دولت فعلی را دارد.

WhatsApp Image 2023 10 28 at 19.47.40 scaled 1

حتی در میان کابینه دولت نتانیاهو هم کسی نیست که صددرصد او را قبول داشته باشد و بخواهد از نخست وزیر به طور کامل حمایت کند. در جلسه اخیر یکی از اعضای کنست که همیشه نخست وزیر را تحسین می‌کرد، گفت: من تا کنون از نخست وزیر حمایت می‌کردم اما اگر او در ماجرا غزه کوتاهی کند، برای عزل وی اقدام خواهم کرد.

در حاشیه جلسه، وزرای لیکود و اعضای کنست اعتراف کردند که در حال بررسی موقعیت برای موضوع جایگزینی فرد دیگر برای سمت نخست وزیری هستند. آنها معتقدند که یک جنگ طولانی مدت ممکن است لحظه برکناری نتایناهو را نزدیک‌تر کند.

 

 

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/news/geopolitics/article/14849466?_gl=1*hdrzfm*_ga*MTkxNTA4NTkxNi4xNzAwNjI3Nzk1*_ga_510EBDDMBG*MTcwMDYyNzc5NS4xLjEuMTcwMDYzMzIzNC41MS4wLjA.*_ga_S0QHS3EN08*MTcwMDYyNzc5NS4xLjEuMTcwMDYzMzIyOS4wLjAuMA

→ خواندن مطلب قبلی

شهادت دو خبرنگار المیادین در مرز لبنان

خواندن مطلب بعدی ←

اجاره بهای بالا و کمبود مسکن، معضل جدید آوارگان داخلی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *