۳۱ شهریور ۱۴۰۳

10 صبح فردا به وقت حماس، زمان اجرای آتش بس

موسی ابومرزوق عضو دفتر حماس گفت: پنج شنبه ساعت 10 صبح آغاز فرایند اجرای آتش بس است.

ابومرزوق اعلام کرد که حماس آماده آتش بس جامع و تبادل گروگان‌ها با اسرائیل است. وی گفت: توافق با اسرائیل با میانجی‌گری قطر و مصر انجام شده است.

صحنه‌گردانی حماس و سردرگمی صهیونیست‌ها

روزنامه هاآرتص در همین راستا اعلام کرد: انتظار می‌رود مقامات سیاسی امشب لیست اولین گروگان‌هایی را که قرار است فردا آزاد شوند، دریافت کنند. در حال حاضر اسرائیل نمی‌داند چه کسانی در این لیست هستند و چه تعداد گروگان آزاد خواهند شد. بر اساس تصمیم اولیه، خانواده‌های گروگان‌ها پیشاپیش از آزادی اسرای خود مطلع نمی‌شوند.

Capture 56

در سطح سیاسی نیز مقرر شد که حماس خود اسامی را منتشر کند. بعد از انتشار اسامی توسط حماس و به محض رسیدن لیست آزاد شدگان به اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و وزیران گالانت و گانتز لیستی از زندانیانی را که در ازای آن آزاد می‌شوند، تهیه و برای بررسی به حماس ارسال می‌کنند. هنگامی‌که هر دو طرف تأیید کردند که لیست‌ها با شرایط توافق مطابقت دارند، طرفین اسرا را  به صلیب سرخ تحویل می‌دهند و برای آزادی آماده می‌شوند.

هاآرتص گزارش داد: در چهار روز آینده روزانه 10 تا 13 گروگان آزاد می‌شوند که در مجموع 50 گروگان را شامل می‌شود. طبق برآوردها، این فرایند فردا پنج شنبه بین ساعت 10:00 تا 16:00 به وقت فلسطین انجام می‌شود.

هاآرتص نوشت: اسرائیل نمی‌داند که آیا حماس گروگان‌ها را به صورت تک فرد یا گروهی آزاد خواهد کرد. یک مقام رسمی اسرائیل تأیید کرد که در جریان آتش بس، ارتش اسرائیل آتش بس خواهد داد و فعالیت دستگاه‌های دیده‌بانی خود در شمال نوار غزه را طی شش ساعت تعیین شده برای آزادی گروگان‌ها متوقف خواهد کرد و دستگاه‌های رصد به هیچ وجه فعال نمی‌شوند.

توافق اسرائیل و حماس به آزادی 50 کودک و زن اشاره دارد، اما در سطح سیاسی تخمین زده می‌شود که در نهایت 70 تا 80 گروگان آزاد شوند.

حماس در حال حاضر سرنوشت بیش از 200 ربوده شده از جمله 40 کودک و 58 زن را در دست دارد. پنج تن از این زنان سرباز هستند و انتظار نمی‌رود در دور کنونی آزاد شوند.

اسرائیل اطلاعات دقیقی از وضعیت همه گروگان‌ها ندارد اما بر اساس برآوردها بیشتر آنها زنده هستند. یک مقام سیاسی گفت: این معامله باید شامل کودکان تا 19 سال و هر زنی که به عنوان سرباز به اسارت گرفته نشده، باشد.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/war-2023/2023-11-22/ty-article-live/0000018b-f3e5-d6b9-af8f-fff765d00000#600301194

→ خواندن مطلب قبلی

سفر رئیس موساد به قطر برای نحوه اجرای قرارداد مبادله گروگان‌ها

خواندن مطلب بعدی ←

میراث نتانیاهو از 7 اکتبر چه خواهد بود؟

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *