۳۰ شهریور ۱۴۰۳

خاخام خریدی سربازان را با زباله جمع کن‌ها مقایسه کرد و گفت: اینها برادر نیستند!

یک خاخام ارشد فوق ارتدوکس سربازان ارتش اسرائیل را با زباله جمع کن، مقایسه کرد و گفت: اینها برادر نیستند!

خاخام اسرائیل شرایبر، یکی از خاخام‌های ارشد جامعه ارتدوکس-لیتوانی، در درس تورات حکم کرد که یک فرد ارتدوکس نباید برای مرگ یک سرباز غم و اندوه خاصی فراتر از هر مرگ غم انگیز دیگری داشته باشد. خاخام شرایبر گفت: چرا باید با سربازهای کشته شده در جنگ طور دیگری رفتار کنید؟ آنها چه ربطی به شما دارند؟

خاخام اسرائیل شرایبر، یکی از خاخام‌های ارشد جامعه افراطی ارتدوکس لیتوانی محسوب می‌شود، در پاسخ به سوالی در مورد نظر خاخام در مورد رفتار مناسب با یک فرد کشته شده، پرسیده شد. خاخام در پاسخ خود، سربازان ارتش اسرائیل را به زباله جمع کن تشبیه کرد. در حالی‌که بارها عبارت«ما برادر نیستیم» را تکرار کرد و ادعا کرد که یک فرد افراطی ارتدوکس نباید غم و اندوه خاصی برای مرگ یک سرباز داشته باشد.

Capture2 24

سخنان خاخام شرایبر ضبط و در سیستمی برای گوش دادن به دروس تورات و هالاخا به نام کول هالشون که در بین عموم مردم افراطی ارتدوکس محبوب است، بارگزاری و توسط بسیاری از ارتدوکس‌های افراطی در واتس اپ به اشتراک گذاشته شد. اگرچه سخنان خاخام حذف شد، اما آسیب و آشفتگی ناشی از این موارد پیش از این نیز در عمل احساس می‌شد.

سخنان خاخام اسرائیل شرایبر، شخصیت مشهور در محافل لیتوانیایی و رئیس Netiv Da’at Yeshiva در اورشلیم، که به عنوان رئیس یک یشیوا افراطی ارتدوکس در اشدود خدمت می‌کند، پس از یک سوال خطاب به خاخام گفته شد.

خاخامی در یشیوای خود با این جمله که نگرش درست به ارتش، سربازان در میدان نبرد، قدردانی از تلاش چگونه است؟ چگونه با آنها رفتار کنیم؟ آیا آنها را ابزار شفاعت خود می‌بینیم؟ و اینکه موظف به سپاس‌گزاری هستیم یا به ما ربطی ندارد؟

خاخام در پاسخ گفت: می‌خواهم یک سوال بپرسم که رفتار درست تشکر و سپاس‌گزاری برای کسانی که هر روز صبح زباله‌ها را جمع آوری می‌کنند، چیست؟ سؤال کننده پاسخ داد: وظایف خود را انجام می‌دهند.

خاخام پاسخ داد: مسئله ما این نیست که چرا این اتفاق برای کشته شدگان افتاده است؟ به ما چه ربطی دارد؟ به ما ربطی ندارد! وی افزود که رابطه شما با آنها چیست؟ چرا باید با آنها همدردی کرد؟ به شما چه ربطی دارد؟

خاخام کشته شدن سربازان ارتش اسرائیل را با قربانیان تصادفات رانندگی مقایسه کرد و مدعی شد: آیا نسبت به کسی که در تصادف رانندگی کشته می‌شود این احساس را دارید که برادرتان کشته شده است؟ خیر! چرا ناگهان اینجا هر کسی که کشته می‌شود، برادر شما محسوب می‌شود؟ درحالی‌که در حقیقت این دو برادر نیستند. آن فقط خیال است!خاخام سپس خاطرنشان کرد که خود این سؤال تکان دهنده و عجیب است.

وی در پاسخ به سوال درباره همدلی با ربوده شدگان گفت که طبق روایت ضد صهیونیستی، دولت اسرائیل مقصر فاجعه ربوده شدگان و کشتار است.

خاخام در پایان گفت: سربازان در کارزار می‌جنگند زیرا این چیزی است که به آنها دستور داده شده است و باید انجام دهند. حالا باید بحث کنیم که آیا باید از آنها به دلیل جنگیدن تشکر کنیم؟! در پاسخ به این سوال میپرسم که چرا باید از کسانی که زباله جمع‌آوری می‌کنند و کسانی که خیابان‌ها را تمیز می‌کنند، تشکر کنیم؟ در آنجا چنین سوالی نداریم، چرا؟ زیرا آن وظیفه آنهاست؛ چه انتظاری دارید؟ پس این هم وظیفه سربازان است.

وی افزود: این احساسات از کجا می‌آیند؟ از آنجا که ما احساس حقارت داریم، این حقیقت واقعی است. ما احساس حقارت داریم و احساس می‌کنیم که آنها احساس می‌کنند ما اینجا انگل هستیم.

Capture1 74
افراطی ارتدوکس عکس زنان گروگان را با اسپری سیاه پوشاندند

وزیر کشور، موشه آربل، از شاس، که در سال‌های اخیر آشکارا به نفع خدمت سربازی برای مردان افراطی ارتدوکس تلاش می‌کند، این سخنان را محکوم کرد، واکنشی که برای یک سیاستمدار افراطی ارتدوکس عجیب بود.

به گزارش تارنمای وای‌نت، سخنان خاخام شرایبر در زمان بسیار حساسی در جامعه افراطی ارتدوکس گفته شد. گروهی که رهبرانش قبل از شروع جنگ متعهد شدند که جلسه زمستانی کنست را به معافیت کامل از سربازی برای دانشجویان یشیوا و گروه‌هایی که در جامعه افراطی ارتدوکس ادغام می‌شوند، اختصاص دهند.

برخی از جامعه ارتدوکس از طریق استخدام سریع در ارتش اسرائیل همبستگی خود را با کل جامعه اسرائیل اعلام کرده‌اند اما بخش قابل توجهی از جامعه افراطی ارتدوکس، با تاکید بر جریان لیتوانیایی، تا حد زیادی نسبت به آنچه در اسرائیل اتفاق می‌افتد، احساس جدایی می‌کنند.

 

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/judaism/article/hycx90tvt?utm_source=taboola&utm_medium=referral&utm_content=internal

→ خواندن مطلب قبلی

اسرائیل درخواست ضمانت شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی برای ازسرگیری پرواز بررسی می‌کند

خواندن مطلب بعدی ←

وضعیت اقتصادی رو به کاهش تل آویو در مقایسه با ایلات و دیگر مناطق اشغالی

یک مورد نظر

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *