۳۰ شهریور ۱۴۰۳

وضعیت اقتصادی رو به کاهش تل آویو در مقایسه با ایلات و دیگر مناطق اشغالی

در حالی‌که در اکثر مناطق اشغالی مانند ایلات، آمار قابل توجهی در استفاده از کارت‌های اعتباری افزایش یافته است، اما در کمال تعجب شهر تل‌آویو از این قافله جا مانده است.

داده‌های شرکت پرداخت کارت اعتباری ملی، نشان می‌دهد که میزان استفاده از کارت اعتباری در شهری که مرکز اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود، در هفته ششم جنگ 21% کمتر از میانگین یک هفته در سال 2023 است. این رقم مشابه رقم ثبت شده شهر تل‌آویو در هفته چهارم جنگ است، در حالی‌که بسیاری از شهرها بین هفته چهارم و ششم افزایش قابل توجهی را ثبت کردند.

چگونه است تل آویو که از نظر اقتصادی شهری قوی محسوب می‌شود، عقب مانده است؟ چندین توضیح برای این امر وجود دارد:

تل آویو یک مرکز تجاری است و بسیاری از دفاتر هنوز به فعالیت کامل بازنگشته‌اند و بسیاری از آنها در خانه به کار خود ادامه می‌دهند. علاوه بر این، موسسات آموزش عالی و یک دانشگاه در تل آویو وجود دارد. همانطور که می‌دانید، سال تحصیلی هنوز شروع نشده است. البته بخش سرگرمی و اوقات فراغت، بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی است و همچنان از کاهش چشمگیر فعالیت رنج می‌برد.

 موشک‌های القسام به ایلات و حیفا رسید
موشک‌های القسام به ایلات و حیفا رسید

علاوه بر این، تل آویو مرکز گردشگری است، صنعتی که به شدت تحت تاثیر جنگ قرار گرفت. به عنوان مثال، شهر ایلات که به شدت به گردشگری وابسته است نیز در پی جنگ غزه آسیب جدی دیده است. داده‌ها نشان می‌دهد که کاهش شدید 40% دامنه استفاده از کارت‌های اعتباری در مرکز شهر ایلات حتی در هفته ششم جنگ نیز ادامه دارد. شدیدترین افت ثبت شده است و آنچه نگران کننده است، این است که روند افزایشی در داده‌ها نیز مشاهده نمی‌شود. شهر ایلات با کاهش 40% هزینه‌ها تثبیت شده است. اگرچه اشغال هتل‌ها و اتاق‌های مهمان بسیار زیاد است، اما عموم آن‌ها تخلیه‌شده‌اند و نه گردشگران برای تعطیلات به آنجا سفر می‌کنند.

شهردار ایلات می‌گوید: یک بحران اقتصادی جدی در ایلات در حال ظهور است که نشانه‌های خود را در تمام شاخص‌های فعالیت تجاری و اشتغال در این شهر نشان می‌دهد. این بحرانی است که انتظار می‌رود طولانی‌تر شود. ما فعالیت زمستان 2023-2024 را از دست داده‌ایم. زیرا در پی جنگ غزه همه رویدادها، کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و دعوت‌نامه‌های بزرگ تا ماه فوریه لغو شده است. حتی رویدادهای بین‌المللی کل سال 2024 لغو شده‌اند. ما برای پیدا کردن راه‌حلی در مورد لغو رویدادهای بین‌المللی که برای سال 2025 برنامه‌ریزی و شروع به صحبت کرده‌ایم.

انتقاد شدید اقتصاددانان از عملکرد اقتصادی دولت نتانیاهو
انتقاد شدید اقتصاددانان از عملکرد اقتصادی دولت نتانیاهو
  • اکنون در ایلات چه می‌گذرد؟

صدها کسب و کار مانند اکواریوم زیر آب و پارک آبی وجود دارد که 110 میلیون شِکِل در آن سرمایه گذاری شده است و قرار بود در زمستان فعالیت خود را شروع کنند.
وضعیت ممکن است روز به روز بدتر شود. باید به خاطر داشت که هتل‌ها هنوز آسیب ندیده‌اند. آنها به خوبی به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما بالاخره مسافران در هفته‌های آینده آنجا را ترک خواهند کرد و دوباره شهر خالی و هتل‌ها بسته خواهند شد و هزاران کارگر به مرخصی اجباری خواهند رفت.

نزدیک به دو هفته پیش، کمیته مالی لیست شهرهایی را که برای خسارات اقتصادی ناشی از جنگ از دولت غرامت بیشتری دریافت خواهند کرد را تصویب کرد. با توجه به ماهیت جنگ، تصمیم بر آن شد که فهرست شهرک‌ها به میزان قابل توجهی گسترش یابد، نه فقط مناطق نزدیک به مرز غزه و شمال. اما عجیب است که این طرح شامل شهر ایلات نمی شود. از سوی دیگر، شهرهایی مانند بئرشوا و اشدود در این لیست قرار دارند. هرچند که طبق اطلاعات کارت اعتباری در حال حاضر بهبود قابل توجهی دارند.

غیرقابل تصور است که دولت برنامه کمک تجاری را بر اساس فاصله جغرافیایی یا دستورات فرماندهی جبهه داخلی بودجه بندی کرده باشد، نه بر اساس پارامترهای آسیب اقتصادی زیرا نتیجه این است که هر شهری که بیشترین آسیب اقتصادی را از جنگ متحمل شده است در طرح جبران خسارت گنجانده نشده است.

ایلات باید به همین ترتیب غرامت دریافت کند. چراکه بحران ایلات یک بحران مداوم است، حتی وقتی جنگ تمام شود قدرت گردشگری به این سرعت باز نمی‌گردد. علاوه بر این، ایلات نیز در معرض تهدید امنیتی است آنجا به یک هدف منحصر به فرد یمن تبدیل شده است. استفاده کلی از کارت‌های اعتباری در هفته ششم 21% کاهش داشته است، در حالی‌که در شهرهای تخلیه شده از ساکنان آنها همچنان بیش از 70% کاهش استفاده از کارت‌های اعتباری وجود دارد و خریدهای آنلاین در هفته ششم جنگ 23% کاهش را ثبت کرده‌اند.

البته شهرک‌هایی که تخلیه شده و ساکنان آن هنوز به خانه‌های خود بازنگشته‌اند نیز صدمات اقتصادی شدیدی را متحمل شده‌اند. کاهش‌هایی که در سدیروت و کریات شمونه از هفته اول جنگ شاهد بودیم، همچنان به میزان 80% ادامه می‌یابد. پیش از هر چیز به این واقعیت مربوط می‌شود که این دو شهر و همچنین شهرک‌های اطراف آنها از ساکنان خود تخلیه شده‌اند.

 

لینک خبر: https://www.calcalist.co.il/local_news/article/r154fs1sa

→ خواندن مطلب قبلی

خاخام خریدی سربازان را با زباله جمع کن‌ها مقایسه کرد و گفت: اینها برادر نیستند!

خواندن مطلب بعدی ←

هاآرتص تحلیل کرد: آتش بس دائمی و حاکمیت تشکیلات خودگردان بر غزه نیازمند یک طرح واقع‌بینانه است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *