۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تمایل ارتش اسرائیل به تمدید آتش بس در غزه

هاآرتص روز دوشنبه گزارش داد که ارتش اشغالگر اسرائیل نیاز فوری به از سرگیری جنگ در نوار غزه احساس نمی‌کند و از تمدید آتش بس در ازای آزادی اسرای بیشتری حمایت می‌کند.

هاآرتص نوشت: دور سوم اجرای مفاد آتش بس و معامله برای آزادی گروگان‌ها دیروز بهتر از دو دور قبل پیش رفت. انتقال گروگان‌ها (13 اسرائیلی)، از جمله چهار زن و 9 کودک، یک مرد اسرائیلی که تابعیت روسیه نیز دارد و سه شهروند تایلندی در اوایل عصر تکمیل شد. رژیم صهیونیستی نیز بر اساس توافقنامه، 39 اسیر، زن، نوجوان و سالخورده فلسطینی را آزاد کرد. به گزارش هاآرتص، تاکنون 39 اسرائیلی از اسارت حماس آزاد شده‌اند.

این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد که با اجرای آتش بس، جنبش حماس موفق شد نشان دهد که در شمال نوار غزه شکست نخورده است، حتی اگر قدرت کنترل حماس در آنجا آسیب دیده باشد. در گزارش این روزنامه آمده است، قرار است روز چهارم و پایانی در چارچوب این معامله امروز اجرایی شود، اما احتمالاً آتش بس حداقل تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.

آموس هارل، تحلیلگر نظامی این روزنامه، معتقد است که حماس علاقه زیادی به تمدید آتش بس دارد و به قطر اطلاع داده است که تلاش خواهد کرد اسرائیلی‌های بیشتری از همان دسته مندرج در توافق را آزاد کند.

Capture 66
آزادی گروگان‌ها در مبادله آتش بس ( عکس آرشیوی)

این نویسنده همچنین به گزارش‌هایی اشاره کرد که دیروز یکشنبه منتشر شده بود مبنی بر اینکه حماس به دو روز دیگر و حتی چهار روز آتش‌ بس فراتر از آنچه در مرحله اول توافق شده بود علاقه دارد و این منوط به آزادی تعداد بیشتری از بازداشت شدگان است.

این نویسنده با بیان اینکه بر خلاف آنچه در برخی اظهارات مقامات اسرائیل به چشم می‌خورد، در ارتش احساس مبنی بر بازگشت فوری به جنگ با پایان آتش بس وجود ندارد، افزود: خلاصه‌ای که در دولت به دست آمده، حکایت از موافقت حداکثری با مدت زمان تا یک هفته دیگر قبل از شروع مجدد جنگ، در صورت امکان در این مدت بازگرداندن تعداد بیشتری از گروگان‌ها دارد.

تحلیگر هاآرتص نوشت: اگرچه ادامه  آتش بس و عدم از سرگیری درگیری‌ها خطراتی از جمله سازماندهی مجدد حماس در صفوف خود و ایجاد تغییراتی در آمادگی ارتش را به دنبال دارد، اما ارتش نیز در گام بعدی برای احیای نیروهای خود و آماده سازی آن برای جنگ، به یک دوره زمانی نیاز دارد.

نویسنده معتقد است که حماس از روزهای آتش بس برای نشان دادن قدرت خود در شمال نوار غزه نیز استفاده می‌کند و چنین مسائلی برای رهبری حماس مهم است تا نشان دهد که جنبش حماس در شمال نوار غزه شکست نخورده است و می‌تواند بلافاصله اعضای خود را به آنجا بفرستد.

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2023-11-27/ty-article/.highlight/0000018c-0d6c-d679-abdc-9f7c56c60000

→ خواندن مطلب قبلی

نخست وزیر قطر: حماس به این راحتی نابود نمی‌شود

خواندن مطلب بعدی ←

اخراج دو افسر عالی رتبه ارتش اسرائیل به دلیل فرار از جبهه جنگ

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *