۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص ادعای دروغین کودک کشی حماس را تکذیب کرد

هاآرتص، تمام ادعاهای سر بریدن کودکان اسرائیلی در جریان 7 اکتبر را تکذیب کرد.

در هفته‌های گذشته ادعایی وحشتناک از سوی رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر اینکه شبه‌نظامیان حماس، دست‌کم ۴۰ کودک را سربریده‌اند، مطرح شد. این قضیه ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و حتی تا اظهار نظر رئیس جمهور آمریکا هم پیش رفت، اما سپس گفته شد هیچ شواهدی برای آن موجود نیست.

روزنامه عبری هاآرتص، در تاریخ سوم دسامبر، با رد آنچه تل آویو در مورد ادعای سر بریدن کودکان اسرائیلی و سوزاندن اجساد آنها در جریان حمله جنبش حماس به شهرک‌های نوار غزه در 7 اکتبر تبلیغ کرد، تأکید کرد که این داستان نادرست است و هیچ مبنایی در واقعیت ندارد.

این روزنامه در تحقیقی جدید درباره داستان‌هایی که از 7 اکتبر توسط نهادهای دولتی و مقامات ارشد اسرائیل از جمله، یک داوطلب زکا، افسران ارتش اسرائیل، رئیس اتحادیه نجات و سارا نتانیاهو منتشر شد، گفت که آنچه در آن روز اتفاق افتاد منجر به انتشار داستان‌های ترسناکی شد که هیچ کدام در واقعیت اتفاق نیفتاده است.

هاآرتص اعتراف کرد، اسرائیل عمدتاً در توجیه جنگ ویرانگر خود در نوار غزه بر این اتهامات تکیه کرد و تحقیقات نشان داد که تمام این ادعاها نادرست است.

به گفته منابع رسمی فلسطینی و سازمان ملل، ارتش اسرائیل از 7 اکتبر جنگ ویرانگری را علیه غزه آغاز کرده است که  15899 فلسطینی شهید و 42000 زخمی، برجای گذاشت. باید به این موارد تخریب گسترده زیرساخت‌ها و یک فاجعه انسانی بی‌سابقه را نیز علاوه کرد.

این روزنامه نوشت: در حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، حدود 1200 نفر کشته شدند و 240 غیرنظامی و سرباز گروگان گرفته شدند. نیر هاسون، تحلیلگر روزنامه هاآرتص نوشت: در تصدیق این وقایع شکی نیست، اما علاوه بر توصیف موجه این وقایع، برخی منابع اطلاعات تایید نشده‌ای از حوادث آن روز از جمله اعلامیه کشف ده‌ها جسد سر بریده شده کودک، منتشر کردند.

Capture 48

وی خاطرنشان کرد که چنین توصیفی در گزارشی از شبکه اسرائیل 24 آمده است، به عنوان مثال، یکی از خبرنگاران گفته است که یکی از فرماندهان میدانی به او گفته که حداقل 40 کودک کشته شده‌اند و اعضای حماس، تعدادی از آنها را سر بریده‌اند.

گزارشگر هاآرتص در ادامه نوشت: اسرائیل 24 گزارش داد که گزارش‌ها از جنایات و تخمین تعداد بر اساس شهادت افسرانی است که اجساد را در شهرک‌های اطراف منتقل می‌کردند و در جریان بازدید از خبرنگاران خارجی که توسط سخنگوی ارتش اسرائیل، چهار روز پس از آن انجام شد، جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: اعداد مشابهی در شهادت اعضای تیم‌های امداد و نجات اسرائیل (زکا) نیز تکرار شد و این توضیحات بعدها در شبکه‌های اجتماعی مخابره شد.

هاآرتص، روایات متفاوت از یک اتفاق ساختگی را فاش کرد

این روزنامه عبری خاطرنشان کرد که گاهی اوقات روایت و داستان مربوط به اجساد کودکان سوخته یا اجساد کودکان آویزان به طناب در منابع مختلف تغییر می‌کند. به عنوان مثال کانال رسمی وزارت امور خارجه و حساب وابسته به دفتر نخست وزیری، شهادت سرهنگ جولان فش از فرماندهی جبهه داخلی را منتشر کرد که در آن، وی جسد سوخته هشت کودک را در خانه‌ای پیدا کرد. اما هاآرتص به این نتیجه رسید که این توصیفات واقعی و صحیح نیستند.

تحلیلگر هاآرتص، در این زمینه توضیح داد که آمار کشته شدگان مؤسسه بیمه ملی و اطلاعات جمع‌آوری‌شده از صحنه قتل، از رهبران کیبوتص (شهرک‌ها) و پلیس، قتل‌های مختلفی را نشان می‌دهد.

او افزود: در 7 اکتبر، یک کودک یک ساله به نام میلا کوهن، از کیبوتص باری، به همراه پدرش کشته شد. بر اساس اعلام موسسه بیمه اسرائیل، پنج کودک خردسال دیگر 6 ساله و کمتر در آن روز جان باختند.

وی افزود: علاوه بر آنها، 15 کودک دیگر بین 11 تا 15 سال نیز کشته شدند که سه نفر از آنها بر اثر اصابت موشک و در صحنه‌های کشتار نوار غزه نبودند. او اظهار داشت که سایر کودکان در داخل یا نزدیک خانه‌های خود، اغلب همراه با سایر اعضای خانواده کشته شدند.

نیر هاسون، تاکید کرد: تا به امروز هیچ صحنه شناخته شده‌ای وجود ندارد که در آن، کودکان چند خانواده با هم کشته شده باشند و حماس مرتکب چنین عملی شده باشد. این داستان‌ها با تصویر واقعی هیچ مطابقتی ندارند.

در همین زمینه، هاآرتص اشاره کرد که برخی از توصیف‌ها، عبارات و روایات توسط خود اعضای زکا تغییر یافته است، به عنوان نمونه، برخی از آنها گفتند که در یکی از کیبوتص‌ها، 20 جسد مثله شده و سوخته از کودکان را دیده‌اند.

در حالی‌که در مصاحبه با هاآرتص گفته شد که اینها نوجوانان 10 تا 15 ساله، دختر و پسر هستند که در پشت اتاق غذاخوری در کیبوتص کفار غزه پیدا شده‌اند و گفته شده که در جایی دیگر 20 کودک از کیبوتص بئری روی هم قرار گرفتند. آنها را با دستان بسته سوزاندند.

هاآرتص در رد این ادعا خاطرنشان کرد که این گزارش‌ها با لیست کشته شدگان مطابقت ندارد. دو کودک خردسالی که در نوار غزه کشته شدند یفتاح کوتز (14 ساله) و برادرش یوناتان (16 ساله) و خواهر آنها بودند. روتم، یک سرباز 18 ساله نیز با آنها کشته شد.

وی گفت: در شهرک بئری نیز  امکان انباشته شدن 20 جسد در یک مکان وجود ندارد. این داستان غیرواقعی است زیرا بیشتر کودکان با یکی از والدینشان در خانه کشته شدند.

تحقیقات هاآرتص توضیح داد که یکی از اعضای تیم ZAKA درباره صحنه وحشتناک دیگری شهادت داد و در چندین نوبت درباره جسد یک زن باردار که در کیبوتص بئری پیدا شد، شکمش پاره شده و جنینش به او چسبیده بود، گفت. وی همچنین در گفت و گو با هاآرتص شهادت را تکرار کرد و اشاره کرد که آن را در خانه شماره 426 کیبوتص دیده است.

این روزنامه ادامه داد: 87 عضو در کیبوتص بئری در 7 اکتبر کشته شدند و یکی دیگر از اعضای کیبوتص به نام جودیت ویس پس از ربوده شدن، جسد وی در غزه پیدا شد.

هاآرتص آشکار کرد که خانه شماره 426 در محله اشلم قرار دارد که بیشتر پیشکسوتان و سالمندان در آن زندگی می‌کنند و تقریبا هیچ فرد جوانی در آنجا ساکن نیست.

در ادامه گزارش هاآرتص می‌خوانیم: کلیپی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که گویا قتل یک زن باردار را به تصویر می‌کشد، اما گزارشگر این روزنامه و منابع دیگر گزارش دادند که این فیلم اصلاً در اسرائیل فیلمبرداری نشده است.

این روزنامه اعلام کرد: حتی خود کیبوتص نیز این توصیف را تکذیب کرد و گفت که داستان زن باردار که زکا گفته است ربطی به بئری ندارد و حتی پلیس اصلاً از این پرونده اطلاعی ندارد.

زکا در توجیه شهادت این زن باردار، به هاآرتص توضیح داد که به دلیل شرایط سخت اجساد، داوطلبان ممکن است آنچه را که دیده‌اند اشتباه تفسیر کرده باشند!

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2023-12-03/ty-article-magazine/.premium/0000018c-2036-d21c-abae-76be08fe0000

→ خواندن مطلب قبلی

کنست، بودجه اصلاح شده را در قرائت اول تصویب کرد

خواندن مطلب بعدی ←

بحران در اقتصاد اسرائیل، کاهش بودجه و افزایش مالیات

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *