۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از بند 99 برای اجرای آتش بس در غزه استفاده کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از یک بند منشور سازمان ملل که به ندرت استفاده می‌شود برای آتش بس در غزه استفاده کرد.

دبیرکل، معتقد است که عملیات نظامی اسرائیل در غزه، صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند.

دبیرکل، با ارسال نامه‌ای به اعضای شورای امنیت، آنها را بر اساس ماده 99 منشور ملل متحد مورد خطاب قرار داد و هشدار داد که جنگ غزه‌ای است که آرامش و امنیت در کل جهان و در نتیجه امنیت را تهدید می‌کند.

دبیر کل از شورای امنیت خواست تا برای آتش بس فشار بیاورد. گوترش برای اولین بار ماده 99 را فعال کرد که به او اجازه می‌دهد مسائلی را که صلح جهانی را تهدید می‌کند به شورای امنیت بیاورد.

گوترش در پیام خود به اعضای شورای امنیت یادآور شد که از 7 اکتبر که حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی عملیات‌هایی علیه اسرائیل انجام دادند، بیش از 1200 اسرائیلی کشته شده‌اند. 250 نفر گروگان گرفته شده‌اند و 150 نفر هنوز آزاد نشده‌اند.

دبیرکل نوشت: در نتیجه عملیات نظامی اسرائیل در غزه 15 هزار نفر کشته شدند که 40 درصد آنها کودک بودند. هزاران نفر دیگر مجروح شدند. 80 درصد از جمعیت 2.2 میلیون نفری مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه پیام خود به تشریح وضعیت رو به وخامت انسانی در غزه پرداخت و هشدار داد که در شرایط کنونی ممکن است کل سیستم کمک رسانی به فلسطینی‌ها فرو بریزد.

گوترش افزود: وضعیت به سرعت در حال نزدیک شدن به یک فاجعه با عواقب بالقوه غیرقابل برگشت برای همه فلسطینی‌ها و برای صلح و امنیت در سراسر منطقه است. از چنین نتیجه‌ای باید به هر قیمتی اجتناب شود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه جهانی موظف است از تمام نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر و پایان دادن به بحران استفاده کند. وی در این زمینه از اعضای شورای امنیت خواست فورا به دنبال آتش بس انسانی، حفاظت از غیرنظامیان و اطمینان از ارسال کمک به غزه باشند.

Capture 60

واکنش دولتمردان صهیونیست به سخنان دبیرکل

سایت روزنامه معاریو گزارش داد: گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، گفت: دبیر کل به اخلاقیات رسیده است. او مفتخر است که امروز برای اولین بار کنوانسیون 99 سازمان ملل را در رابطه با جنگ غزه فعال می‌کند، بندی که فقط در شرایطی قابل استناد است که صلح و امنیت جهانی در خطر باشد؛ این رفتار دال بر تحریف اخلاقی دبیرکل و تعصب او علیه اسرائیل است! مواضع تحریف شده دبیرکل فقط باعث طولانی شدن جنگ در غزه می‌شود.

الی کوهن، وزیر امور خارجه در پاسخ به درخواست دبیرکل گفت: دوره تصدی گوترش خطری برای صلح جهانی است.

لینک خبر: https://www.9tv.co.il/item/65268

→ خواندن مطلب قبلی

کاهش 57 درصدی معاملات در صنعت فناوری پیشرفته اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

کشته شدن پسر وزیر آیزنکوت در درگیری های شمال غزه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *