۳۱ شهریور ۱۴۰۳

مهم‌ترین اقدام پس از جنگ، کاهش میزان وابستگی اسرائیل به آمریکا

تحلیلگران اعتقاد دارند وابستگی اسرائیل به ایالات متحده به اندازه‌ای عمیق شده است که با وجود تلاش‌های تل‌آویو برای کسب استقلال سیاسی و اقتصادی، تردیدهای جدی در مورد تداوم موجودیت این رژیم بدون کمک کاخ سفید وجود دارد. سایت روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم در 9 دسامبر گزارشی را تحت عنوان نتیجه گیری پس از جنگ: کاهش وابستگی به آمریکا، را منتشر کرد.

اسرائیل هیوم نوشت: مزایای عظیم کمک و حمایت آمریکا از اسرائیل برای همه روشن است، اما روی دیگر سکه این است که اسرائیل نمی‌تواند آن‌طور که می‌خواهد عمل کند. این گفتمان قبل از لغو کمک‌های غیرنظامی سالانه آمریکا به گوش می‌رسید.

بسیاری از مسائل بعد از جنگ باید دوباره بررسی شود. یکی از مسائلی که در حال حاضر به ندرت در مورد آن صحبت می‌شود، وابستگی کامل نظامی و سیاسی اسرائیل به آمریکا است.

مزایای کمک و حمایت آمریکا به اسرائیل برای همه آشکار است. به طور مثال، چهار میلیارد شِکِل کمک نظامی سالانه، تامین منظم مهمات در جنگ و حمایت بین المللی علیه کشورها مانند ایران، روسیه و سازمان ملل و از این دسته حمایت‌های آمریکایی است، اما این حجم از وابستگی برای اسرائیل خسارت‌زا است. چرا که استقلال این رژیم و آزادی عمل را از او سلب می‌کند.

حدود دو سال پیش در اتاق‌های تشکیلات سیاسی-امنیتی اسرائیل، موضوع وابستگی این رژیم به دولت آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. یک سند اولیه تنظیم و به نخست وزیر، نتانیاهو، ارائه شد، اما شکاف عمیق داخلی رژیم صهیونیستی پیرامون اصلاحات قانونی، این شفاف سازی را که در آن زمان تنها در مراحل اولیه بود، خنثی کرد.

اکنون، اسرائیل باید خود را برای روزی آماده کند که روابطش با آمریکا تیره شده است. مثلا زمانی‌که محتملا با رئیس‌جمهور آمریکا (که در باطن مقابل اسرائیل قرار گرفته است)، مخالفت می‌کند. آمریکا خواسته‌هایی را مانند تقسیم قدس به دو بخش یهودی و فلسطینی، خروج کامل یهودیان از جولان و تخلیه شهرک‌ها یا محدودیت‌های عبور و مرور به اسرائیل پیشنهاد داد که انتقاد مقامات اسرائیلی را در پی داشت.

اسرائیل در تلاش است که وابستگی خود را به آمریکا کاهش دهد
اسرائیل در تلاش است که وابستگی خود را به آمریکا کاهش دهد

اسرائیل هیوم ادامه دادکه کاهش وابستگی در حال حاضر هدفی خیالی به نظر می‌رسد، اما گفتمان لغو کمک‌های غیرنظامی سالانه آمریکا به اسرائیل (که به تدریج بر اساس تصمیم اسرائیل حذف شد)، یک شبه اتفاق نمی‌افتد و سال‌ها طمان می‌برد، ولی این مسیر، درست‌ترین راه برای کاهش وابستگی از آمریکا است.

در سال 1982، وزیر خارجه وقت آمریکا، از رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین ناو هواپیمابر آمریکایی در جهان که نمی‌توان آن را غرق کرد، نام برد. در واقع، ایالات متحده نیز از روابط خود با اسرائیل سود می‌برد، هر چند که به اسرائیل وابسته نیست. وابستگی به آمریکا قطعاً در آینده نزدیک از بین نمی‌رود، اما از امروز می‌توانیم برای کاهش آن تلاش کنیم تا در آینده اسرائیل استقلال بیشتری داشته باشد.

 

لینک خبر: https://tinyurl.com/ye2x5cat

→ خواندن مطلب قبلی

آیا اسرائیل برای رسیدن به سنوار، گروگان‌های خود را می‌کشد؟

خواندن مطلب بعدی ←

هاآرتص: حماس توانایی شکست ارتش اسرائیل را ندارد، اما هدف چیز دیگری است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *