۳۱ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص: حماس توانایی شکست ارتش اسرائیل را ندارد، اما هدف چیز دیگری است

هاآرتص تحلیل کرد: حماس نمی‌تواند ارتش اسرائیل را متوقف کند، اما سینوار هدف دیگری دارد.

وزرای اردوگاه دولتی، بنی گانتز و گادی آیزنکوت، روز گذشته برای بازدید از فرماندهی لشکر 162 که در نوار غزه در نزدیکی مرز در حال جنگ است، وارد شدند. این دو رئیس سابق ستاد با هماهنگی یوآو گالانت، وزیر دفاع و رئیس ستاد فعلی به طور مکرر از مقر فرماندهی‌ها بازدید می‌کنند.

در جریان این بازدید، گزارشی مبنی بر وقوع یک حادثه شدید در اردوگاه جبلیه که در آن لشکر در حال انجام حمله علیه نیروهای حماس بود، رسید. یک وسیله انفجاری در مقابل نیرویی از یک تیپ ذخیره نخبه به نام تیپ 551 چتر نجات منفجر شد و یکی از مبارزان کشته شد. آیزنکوت و گانتز تحولات را از اتاق عملیات در کنار فرماندهان ارشد لشکر دنبال کردند. همانطور که به سرعت مشخص شد، سرباز ذخیره کشته شده، پسر آیزنکوت، گروهبان گال مایر آیزنکوت (25 ساله) از هرتزلیا بود.

رئیس سابق ستاد ارتش اولین افسر ارشدی نیست که پسرش را در نبرد از دست می‌دهد، سه سرتیپ ذخیره، یووال بزک، دادی سامی و رونی بلکین، که قبل از او حمله غافلگیرانه حماس را در 7 اکتبر دفع کردند. این امر در میان ژنرال‌های ذخیره و افسران ارشد در خدمت عادی رایج است. از جهاتی این پدیده در میان تعداد زیادی از سیاستمداران کمتر دیده می‌شود.

مرحله بعدی برای حماس

تحلیلگر هاآرتص ادامه داد: این هفته، یک هفته دراماتیک در تحولات جنگ در نوار غزه پس از پایان آتش و از سرگیری درگیرها بود. هر کس که معتقد بود این آتش بسی است که عملیات زمینی ارتش علیه حماس را متوقف می‌کند، باورش به سرعت محو شد. مدت کوتاهی پس از شلیک اولین موشک‌ها از این بخش، نیروی هوایی حملات گسترده خود را از سر گرفت. در روزهای بعد، دو لشکر، لشکر 162 و لشکر 36، حملات جدیدی را در مناطقی که ارتش تا کنون از کار خود در شمال نوار غزه، اردوگاه جبالیه در شمال شهر غزه و محله شجاعیه در شرق در نزدیکی مرز با اسرائیل، آغاز کردند.

شدیدترین مقاومت در شجاعیه ثبت شد. حماس تیپ‌های خود را برای مقابله با حمله نظامی از شرق در آنجا آماده کرد، بنابراین تیپ‌های قوی در نزدیکی مرز پنهان ماندند، منطقه‌ای که تا هفته گذشته مورد حمله قرار نگرفت. و همچنین به نظر می‌رسد که شبه‌نظامیان دیگر از طریق تونل‌ها در طول آتش‌بس به آن سرازیر شده‌اند. به نظر می‌رسد تا کنون حماس توانایی واقعی برای متوقف کردن یک لشکر مهاجم اسرائیلی را ندارد. تلاش‌های حماس بر تلاش برای قیچی کردن دم نیروها با شلیک موشک‌های آرپی‌جی، تک تیراندازها و انفجار مواد منفجره متمرکز بود.

نبردهای مشابهی نیز در جبلیه به ثبت رسیده است. در این اردوگاه روز گذشته از یک گروه حدودا صد نفری فلسطینی عکسبرداری شد که برای اولین بار تسلیم شده و به اسارت نیروهای ارتش درآمدند.

Capture 84

دشواری ارتش اسرائیل در نبردهای پیشروی نیست، بلکه در تلاش برای دستیابی به کنترل عملی و سپس تلاش طولانی برای پاکسازی منطقه است. این یک کار پیچیده و کند است که انجام آن در مدت زمان محدود دشوار خواهد بود. هفته آینده، رده‌های سیاسی و ستاد کل باید تصمیم بگیرند که آیا به تلاش‌های خود را ادامه می‌دهند یا بر سازماندهی مجدد در شمال و بر ادامه عملیات در جنوب نوار تمرکز می‌کنند.

از ابتدای هفته، فرماندهی لشکر دیگری به نام لشکر 98 در جنوب نوار غزه فعالیت می‌کند که علاوه بر تیپ‌های زرهی، نیروهای پیاده و افراد کماندویی از نیروهای عادی و ذخیره را ترکیب می کند. تمرکز اینجا روی خان یونس است که نیروها در یک عملیات سریع دوشنبه شب وارد آن شدند. ارتش اسرائیل علاوه بر حمله به غزه، با این فرض که رهبری حماس، برادران یحیی و محمد سینوار، محمد دیف و مروان، در نوار غزه در ابتدای جنگ در این شهر متمرکز شده بود، در آنجا عملیات می‌کند. مشخص نیست که آیا این چهار نفر در تونل‌های زیرزمینی خان یونس پنهان شده بودند یا اینکه به پناهگاه دیگری که تانک‌های اسرائیلی به آن نزدیک شده بودند، رفتند.

تحلیگر هاآرتص ادامه داد: ترکیب رهبری حماس در این شهر شامل یک تیپ متشکل از چهار گردان است که در دو ماه اول جنگ آسیبی به آنها وارد نشده است. حمله به آن بخشی از تلاش برای از بین بردن ظرفیت نظامی حماس است.

در این دو ماه، اسرائیل با کشتن هزاران شبه‌نظامی، تخریب پایگاه‌های نظامی، تخریب سیستماتیک مؤسسات دولتی و تخریب شدید ساختمان‌ها، عمدتاً در شمال نوار غزه، صدمه آشکاری به حماس وارد کرد. خسارات نظامی که حماس موفق شد در جریان حمله به اسرائیل وارد کند، هم از نظر تلفات و هم از نظر صدمات به خودروهای زرهی کمتر از حد انتظار بود. البته تاکنون ارتش اسرائیل هر روز در نبردها متحمل چند کشته می‌شود و از زمان عملیات زمینی این تعداد به حدود 90 کشته رسیده است.

نادیده گرفتن این نکته که رهبری حماس، به نوبه خود، در 7 اکتبر به تمام آرزوهای خود دست یافت و بیش از 1100 اسرائیلی را کشت و 250 غیرنظامی و سرباز را ربود، ممنوع است. در حالی‌که مقاومت نظامی در نوار غزه هنوز محدود است، باید پرسید که آیا این راه راحت برای حماس نیست؟ نمی‌تواند حمله اسرائیل را در زمین متوقف کند، اما در مقیاس کامل نیز با آن مقابله کرد. اکثر رهبران آن و تعدادی از شبه نظامیان می‌توانند در زیر زمین پنهان شوند، امیدوارند که از حمله اسرائیل نسبتاً محافظت شوند و منتظر بمانند تا نیروها عقب نشینی کنند.

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2023-12-08/ty-article/.highlight/0000018c-45ef-db80-afbd-cfff40ac0000

→ خواندن مطلب قبلی

مهم‌ترین اقدام پس از جنگ، کاهش میزان وابستگی اسرائیل به آمریکا

خواندن مطلب بعدی ←

حماس تصاویر اسرای فلسطینی را نمایش مضحک خواند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *